مدیر جهاد کشاورزی جوین: الزام ضدعفونی بذور گندم و جو توسط کشاورزان
مدیر جهاد کشاورزی جوین: الزام ضدعفونی بذور گندم و جو توسط کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: کشاورزان باید ضدعفونی بذور گندم و جو را جد گرفته و حتما قبل از کشت این مهم را انجام دهند.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به آغاز کشت غلات در این شهرستان و احتمال آلوده بودن بذور، عنوان کرد: سیاهک‌های گندم و جو از بیماری‌های خطرناک غلات است که در صورت بروز نه تنها به میزان قابل توجهی از راندمان محصول کاهش می‌یابد بلکه بر روی محصول برداشتی نیز اثر نامطلوبی دارد.

وی با اشاره به وجوداحتمال بیماری‌های مختلف در بذور، گفت: در مورد جو نیز میتوان به بیماری لکه نواری جو که از عوامل خسارت زایی است که موجب خسارت و کاهش محصول جو می‌گردد.

قارزی با تاکید بر اینکه کشاورزان باید قبل از کشت گندم و جو بذر خود را ضدعفونی کرده و از کاشت بذور ضدعفونی نشده و آلوده به سیاهک در هر شرایطی خودداری کنند، مطرح کرد: سموم قارچ کش موجود در فروشگاه‌های سم فروشی نیز بهترین راه ضدعفوفی محسوب میشوند.

مدیر جهاد کشاورزی جوین با اشاره به اینکه آلودگی در بذور نیز ممکن است در مرحله ابتدایی از جوانه زدن نیز جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: کشاورزان باید توجه داشته باشند با وجود این افزایش هزینه‌ها در امر تولید محصولات کشاورزی نیز باید تمامی نکات از جمله ضدعفونی بذور را نیز انجام دهند تا دچار خسارت نشوند.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 46