مدیر جهاد کشاورزی جوین: احیای قنوات در روستاها، موجبات اشتغالزایی جوانان را فراهم می‌کند
مدیر جهاد کشاورزی جوین: احیای قنوات در روستاها، موجبات اشتغالزایی جوانان را فراهم می‌کند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با هدف بررسی روند بازسازی قنات روستای بیدخور، شخصا از این قنات بازدید کرد.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین در حاشیه این بازدید عنوان کرد: زیربنای اشتغال زایی، آب است و هرگونه کار و فعالیت اقتصادی بستگی به وجود این مایه حیات دارد و باید در نگهداری و احیای آن همه توان و ظرفیت را به طور بهینه به کار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی بالغ بر ۶۸۰۰ رشته قنات فعال موجود است، گفت: زنده ماندن قنوات از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌طلبد که برای تثبیت وضعیت آن‌ها و جلوگیری در هدررفت و یا نقصان آب مراقبت‌های دائمی صورت بگیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به اینکه شهرستان جوین دارای ۸۹ رشته قنات فعال است که سه رشته آن تامین اعتبار شده و در حال مرمت و بازسازی است، تصریح کرد: ۱۶ رشته قنات اصلی از مجموع ۸۹ رشته در شهرستان نیز نیازمند مرمت و تامین اعتباراساسی است.

قارزی با اشاره به اینکه قنات‌ها از منابع پایدار آب کشاورزی هستند که در سالهای اخیر به سبب کاهش بارندگی و تداوم پدیده خشکسالی دبی آب آن‌ها کم شده است، گفت: مردم و روستاییان به عنوان مالک اصلی این منابع، ظرفیت مهمی در امر احیا وبروزسازی این منابع هستند که میتوان با تعامل و مشارکت با آن‌ها در اجرا و احیای قنوات گام برداشت.

محمد صادقی، کارشناس آب و خاک مدیریت شهرستان جوین با اشاره اینکه بالغ بر چهار هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار شامل آبیاری قطره‌ای، سنتر پیوت، بارانی، بابلر، کم فشار و زیرسطحی در شهرستان جوین اجرا شده است، اظهار کرد: کشاورزان با اجرا و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین در کشاورزی میتوانند علاوه بر افزایش راندمان دوبرابری، با کاهش هزینه‌های تولید نیز کشاورزی پایدار‌تر و اقتصادی‌تری داشته باشند.

وی ادامه داد: آنچه از لحاظ قانونی تعریف شد، سهم دولت در اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار اعتبارات بلاعوض ۸۵ درصد و سهم کشاورزی متقاضی ۱۵ درصد است و کشاورزان میتوانند با مراجعه به واحد آب و خاک مراکز و مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان جهت تشکیل پرونده و اجرای این سیستم‌ها اقدام کنند.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: شهرستان جوین با بیش از ۳۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید سالانه ۶هزار تن محصولات کشاورزی به عنوان قطب کشاورزی در منطقه نقش مهمی در تامین امنیت غذایی نیز دارد.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 63