مدیر امور منابع آب سرخس: اجرای عملیات لایروبی بخشی از رودخانه تجن در مرز ایران و ترکمنستان
مدیر امور منابع آب سرخس: اجرای عملیات لایروبی بخشی از رودخانه تجن در مرز ایران و ترکمنستان

مدیر امور منابع آب سرخس از عملیات لایروبی بخشی از رودخانه تجن در مرز ایران و ترکمنستان خبر داد.

به گزارش خبرنگاراختر شرق ازسرخس محمد رضا عبادی نژاد با اشاره به مغفول ماندن چندین‌ساله در بحث لایروبی رودخانه مرزی سرخس گفت: هرساله در فصل بارندگی و طغیان رودخانه کشف‌رود؛ حجم عظیمی از سیلاب هاوارد تجن می‌شود و مسافت‌های از دیواره رودخانه را به علت عرض نامناسب و پست بودن زمین به سمت ایران تخریب و پس از سرازیر شدن در اراضی کشاورزی، روستاهای حاشیه این رودخانه را نیز تهدید و در مناطقی تخریب می‌کند که در دو سال گذشته باعث شد، خسارات زیادی به چند روستا وارد کند.

وی افزود: به همین منظور در راستای اقدامات حفاظت از منابع آب تقویت بستر دشت سرخس و جلوگیری از هدر رفتن آب حتی المقدور، با لایروبی رودخانه و مسیل‌های منطقه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مدیر منابع آب سرخس گفت: این پروژه با اعتبار بالغ بر ۷۰ میلیون تومان و به طول ۶ کیلومتر و حجم تقریبی ۳۰۰ هزار متر مکعب در فاز اول هم اکنون در مسیر رودخانه تجن در حال انجام است که در صورت تامین اعتبارات لازم در ادامه سایر نقاط حساس و حادثه‌خیز این رودخانه در محدوده روستای قاسم آباد و…هم لایروبی خواهد شد.

عبادی نژاد خاطر نشان کرد: از آنجا که به لحاظ توپوگرافی اراضی کشور همسایه (ترکمنستان) در بالاتر از سطح رودخانه قرار دارد آن‌ها تا کنون در بحث لایروبی همکاری با ما نداشته چرا که سیلاب‌ها برای آن‌ها تهدیدی ایجاد نمی‌کند.

مدر امور منابع آب سرخس ضمن تقدیر و تشکر از دستگاه قضایی، مرزبانی و منابع طبیعی که در انجام رفع تصرفات و لایروبی انهار و رودخانه‌ها همکاری بسیار خوبی با این امور داشتند، تصریح کرد: کل محدوده لایروبی مسیر رودخانه تجن بیش از ۱۵ کیلومتر است که نیاز به بازگشایی، بازسازی ولایروبی دارد که در مکان‌های به صورت نقطه‌ای و موضعی اصلاح امور شده است.

محمد رضا عبادی نژاد در خصوص لایروبی انهار سنتی اراضی کشاورزی منطقه، خاطرنشان کرد: انهار سنتی شهرستان عموما متعلق به بخش خصوصی واز اختیارات جهاد کشاورزی است، اما در راستای همکاری با زارعین و کنترل سیلاب‌های فصلی وهمچنین تقویت آب‌های زیر سطحی در دو سال گذشته ۱۷۰ کیلومتر از طول انهار را با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان لایروبی کردیم که بعد از گذشت ۱۰ سال درسال گذشته توانستیم آب سد دوستی را به اراضی کشاورزی روستاهای کندکلی، یاز تپه، تام رسول و… برسانیم.

لازم به ذکر است؛ رودخانه مرزی تجن که از تلاقی دو رودخانه کشف‌رود و هریرود در نقطه مرزی پل‌خاتون تشکیل می‌شود، پس از طی مسیر حدود ۷۰ کیلومتر به کشور ترکمنستان سرازیر می‌شود.

خبرنگار: محمودی

image_printچاپ مطلب

Visits: 82