مدیریت جهاد کشاورزی جوین: زعفران‌کاران مزارع خود را محلول‌پاشی کنند
مدیریت جهاد کشاورزی جوین: زعفران‌کاران مزارع خود را محلول‌پاشی کنند

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: با توجه به‌عدم بارش‌های زمستانی و ماندگاری هوای نسبتا سرد و نبود رطوبت در خاک بهترین زمان برای محلول‌پاشی مزارع زعفران اواخر بهمن و اوایل اسفند است.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین در بازدید از مزارع زعفران این شهرستان، زعفرانکاران را به محلول‌پاشی مزارع خود توصیه کرد و گفت: با توجه به‌عدم بارش‌های زمستانی و ماندگاری هوای نسبتا سرد و نبود رطوبت در خاک بهترین زمان برای محلول‌پاشی مزارع زعفران اواخر بهمن و اوایل اسفند نیز هست.

قارزی با بیان اینکه محلول‌پاشی در افزایش کیفیت و تولید زعفران موثر است، عنوان کرد: کشاورزان می‌توانند در این مورد با مراجعه به مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان از راهنمایی‌ها و توصیه‌های کارشناسان استفاده کنند.

مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین نیز در مورد محلول‌پاشی مزارع زعفران نیز اظهار کرد: توصیه می‌شود زعفرانکاران مزارع خود را با کودهای کامل که غیر از عناصر اصلی حاوی مقادیری از عناصر کم مصرف هستند با غلظت پنج الی هفت در هزار در اسرع وقت محلولپاشی کنند و بدیهی است که پس از محلول‌پاشی، آبیاری نیز الزامی است.

فاطمه صابری نسب گفت: استفاده از بنه سالم و درشت، استفاده از کودهای آلی و کودهای بیولوژیک، محلول‌پاشی با عناصر میکرو، آبیاری به موقع و کافی، مبارزه با علفهای هرز و آفات و بیماری‌ها به خصوص کنه پیاز زعفران، از جمله نکات مهم در افزایش عملکرد محصول است.

صابری نسب با بیان اینکه با توجه به رویکرد تولید محصول سالم، در مزارع زعفران باید از کودهای آلی و زیستی استفاده گردد و تا حد امکان از کودهای شیمیایی استفاده نشود، تشریح کرد: توصیه‌های قبلی در شرایط نرمال اقلیمی مصرف کودهای محلول فقط یک بار و در پایان بهمن تا نیمه اسفند ماه بوده است ولی خسارت وارده از سرما و کاهش نزولات در سال جاری بر روی رشد و نمو گیاه زعفران ایجاب می‌نماید این محلول پاشی در حال حاضر باید طی دو نوبت تا اواخر اسفند ماه انجام شود.

لازم به ذکر است؛ در انجام محلول پاشی مزارع زعفران مواردی مثل: یکنواختی محلول تهیه شده، آبیاری پس از محلول پاشی، دمای مناسب در زمان محلول پاشی، کالیبره کردن محلول پاش‌ها و رعایت غلظت محلول از اهمیت زیادی برخوردار بوده و مجددا بر این موارد تاکید می‌گردد.

همچنین، ۱۷۱ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت زعفران اختصاص یافته است.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 69