مدیریت بخش زیادی از آلودگی هوای شهر مشهد با اجرای طرح «LEZ»/ضرورت تدوین برنامه سه‌ساله کاهش ۵۰ درصدی آلودگی هوا
مدیریت بخش زیادی از آلودگی هوای شهر مشهد با اجرای طرح «LEZ»/ضرورت تدوین برنامه سه‌ساله کاهش ۵۰ درصدی آلودگی هوا

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی بر اجرای مطالعات سیاهه انتشار آلودگی هوای کلان‌شهر مشهد و تسریع در بازنگری و ارائه برنامه سه‌ساله و جامع کاهش ۵۰ درصدی آلودگی هوای این کلان‌شهر تأکید کرد.

به گزارش اختر شرق؛ احمد یزدان پناه در چهل و هشتمین جلسه کارگروه اضطراری کاهش آلودگی هوای استان که هم‌زمان با روز ملی هوای پاک در دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در موضوع معاینه فنی خودروها، هیچ خودروی شخصی یا دولتی مستثنی نیست و قانون مربوطه باید به‌صورت دقیق اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به خودروها و موتورسیکلت‌های در حال تردد و ۳۰ درصد مربوط به نیروگاه‌ها و صنایع است، گفت: سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها لازم در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی متناسب با شرایط فعلی جامعه باید شناسایی شوند.

یزدان پناه ضمن اشاره به اینکه در نیروگاه‌ها جز در شرایط اضطرار که مصرف کلی گاز در استان بیش از حد مجاز باشد، سوخت مازوت مصرف نخواهد شد، اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح LEZ بخش زیادی از آلودگی هوای مشهد مدیریت شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی هم در این نشست گفت: شانزده ارگان وظیفه مند در حوزه کاهش آلودگی هوا بر اساس قانون هوای پاک، گزارش‌های خود را به دبیرخانه کارگروه ارائه کرده‌اند و نظارت بر اجرای آن‌ها در حال انجام است.

تورج همتی افزود: گزارش مقایسه وضعیت کیفیت هوای شهر مشهد در پاییز ۹۷ و ۹۸، حاکی از آن است که ۱۲ روز هوای پاک در پائیز سال گذشته به یک روز در سال جاری کاهش‌یافته است و افزایش روزهای ناسالم نیز از ۱۰ به ۲۹ روز، روند صعودی آلودگی را نشان می‌دهد.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان گفت: اجرای کامل طرح کهاب در تمامی جایگاه‌ها و انبار عرضه سوخت، انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی بر اساس ماده ۱۷ قانون هوای پاک، توسعه، نوسازی و اسقاط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و شخصی درون‌شهری، از رده خارج کردن و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر درون‌شهری، فعال شدن موضوع اسقاط خودرو و افزایش سالانه پنج درصدی ناوگان حمل‌ونقل عمومی ازجمله انتظارات دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان و راهکارهای تدوین‌شده است.

تورج همتی همچنین در خصوص دیگر مطالبات و انتظارات برای کاهش آلودگی هوا، به افزایش سهم گاز تخصیص‌یافته به نیروگاه طوس و لزوم جلوگیری از کاهش این سهم در سایر نیروگاه‌های استان، استفاده از صافی دوده (DPF) و کاتالیست در خودروهای سنگین و سبک حمل‌ونقل عمومی، تسریع در توسعه خطوط قطار شهری و خطوط BRT، ایجاد زیرساخت لازم برای ارائه خدمات تأمین انرژی برق به اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در هسته مرکزی شهر مشهد، تکمیل احداث بخش بخار در نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی اشاره کرد.

لازم به ذکر است؛ در این جلسه، تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه به‌منظور ترغیب دانش آموزان مشهدی به استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی پایدار به امضاء رسید.

ازجمله اهداف این تفاهم‌نامه، مدیریت تقاضای سفرهای تحصیلی دانش آموزان، کاهش تردد و ترافیک سطح شهر و بهبود کیفیت هوا، ایجاد همکاری آموزشی و اجرایی در جهت تغییر رفتارها و مدل‌های حمل‌ونقل پایدار و سفر سالم، دانش‌افزایی برای ترویج فرهنگ، اخلاق و سواد زیست‌محیطی در بین دانش آموزان و استفاده از توان بالقوه آنان در فرهنگ‌سازی و ارتقاء حفاظت از محیط‌زیست است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 10