مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی:ثبت خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس بدون شک موجب بشارت و هدایت نسل جوان امروز می‌شود
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی:ثبت خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس بدون شک موجب بشارت و هدایت نسل جوان امروز می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی در آئین رونمایی از کتاب «امداد در خون و خردل» بر ثبت خاطرات رزمندگان دفاع مقدس به عنوان عاملی موثر در بشارت و هدایت نسل جوان امروز جامعه تاکید کرد.

به گزارش اخترشرق؛ آئین رونمایی از کتاب «امداد در خون و خردل» با حضور جعفر غلامیان، راوی کتاب؛ حسینعلی یوسفعلی زاده، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی و جمعی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس‌سره) مشهد برگزار شد.

در ابتدا حسین نوربخش، معاون اداری و مالی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک ولادت حضرت مهدی (عج) و گرامیداشت هفته سربازان گمنام گفت: باعث افتخار است که امروز میزبان آئین رونمایی از کتابی ارزشمند در حوزه دفاع مقدس در بزرگترین کتابخانه عمومی جهان اسلام، کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس‌سره) مشهد هستیم.
وی با اشاره به برگزاری آئینهای رونمایی از آثار فاخر توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، تصریح کرد: این برنامه‌ها را نه تنها من باب وظیفه فرهنگی خود در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بلکه به عنوان یک سازمان دغدغه‌مند در حوزه ترویج ادبیات مقاومت و پایداری در حوزه دفاع مقدس برگزار می‌کنیم.
نوربخش ضمن تبریک به راوی کتاب «امداد در خون و خردل» برای نگارش این اثر، فعالیت در حوزه رونمائی، معرفی و خوانش آثار حوزه ادبیات مقاومت و پایداری را یکی از افتخارات اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عنوان کرد.
در ادامه حسینعلی یوسفعلی زاده، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی برگزاری این آئین را دورهمی و بازخوانی هویت ملی دانست و گفت: در شرح یک واقعه کلیات و نکات اساسی مهم و تعیین کننده هستند اما مختصر و محدودند؛ اما وقتی به این کلیات و مبانی جزئیات را اضافه کنید، آن موقع است که کلیات مفهوم پیدا کرده و جذاب می‌شود.
وی با بیان اینکه تمامی رزمندگانی از این قبیل خاطرات فراوان دارند، افزود: بیان این خاطرات باعث جذاب‌تر شدن آن و ترویج جنبه‌های آموزشی و تربیتی و تأسی گرفتن مردم از این خاطرات می‌شود.
یوسفعلی زاده خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر ثبت و بیان این خاطرات و تجربیات تاکید کرده‌اند؛ چرا که این خاطرات در واقع امانتهایی هستند که باید نسل به نسل منتقل شود تا موجب بشارت و هدایت جامعه به ویژه نسل جوان امروز شود. با توجه به حوادث چند وقت اخیر در کشور می‌توان گفت یکی از ابزارهای مهم در مقابله با جنگ نرم دشمنان، منعکس کردن خاطرات دوران دفاع مقدس از زبان افرادی است که حوادث آن زمان را دیده، شنیده و تجربه کرده‌اند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: در واقع با ثبت این خاطرات به خودمان، فکرمان و مسلکمان کمک کرده و این گنجینه‌ها را با رفتن خود، دفن نمی‌کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد خراسان رضوی همچون مشارکت در دوران دفاع مقدس در حوزه چاپ آثار دوران دفاع مقدس نیز پیشتاز باشد.
سپس جعفر غلامیان، راوی کتاب «امداد در خون و خردل»، گفت: این کتاب در ۲۳۲ صفحه و در دو قسمت و ۱۲ فصل منتشر شده است. ۲ فصل کتاب مربوط به خاطرات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شامل خاطرات ۶ تا ۱۸ سالگی من است و ۱۰ فصل دیگر به خاطرات هشت سال دوران دفاع مقدس، عملیات‌هایی که در آن حضور داشته‌ام و بیان آنچه که دیده، شنیده و تجربه کرده‌ام، پرداخته شده است.
وی در خصوص هدف از نگارش این کتاب، اظهار کرد: در نگارش این کتاب دو هدف را دنبال کردم، هدف اول اینکه با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی و ترغیب جامعه به ویژه نسل جوان با این فضا، به دنبال نشر و حفظ دیده‌ها و شنیده‌های دوران دفاع مقدس و از خودگذشتگی جوانان برای حفظ آب و خاک این سرزمین بود. هدف دوم من، تشویق و ترغیب همرزمان، رزمندگان، جانبازان و خانواده‌های شهید برای گام نهادن در مسیر ثبت خاطرات بود؛ چرا که این وظیفه ما است تا با ثبت این خاطرات نسبت به معرفی الگوهایی از تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس اقدامی موثر انجام دهیم. همچنین یکی دیگر از دغدغه‌های من در چاپ این اثر مظلوم واقع شدن افرادی بود که در حوزه بهداری و درمان رزمندگان فداکاری بسیار نمودند، اما آنچنان که باید به آنان پرداخته نشده است.
غلامیان ضمن تشکر از زحمات مرضیه مختاری‌فر در نگارش و تدوین و مشارکت بسیج جامعه پزشکان در چاپ کتاب، گفت: نام کتاب پس از انتخاب بالغ بر ۵۶ عنوان و تصمیم گیری نهایی به واسطه محوریت کتاب در خصوص بهداران در دوران حملات شیمیایی رژیم بعثی، به عنوان «امداد در خون و خردل» انتخاب شد.
در پایان علیرضا مهرداد، نویسنده بومی و فعال در حوزه ادبیات دفاع مقدس با بیان اینکه کتاب «امداد در خون و خردل» سکه‌ای دو رو است، گفت: یک روی سکه تشویق و ترغیب دیگر رزمندگان برای ثبت خاطرات و روی دیگر آن انتقال این خاطرات و پیامهای نهفته در آن به نسل جوان امروز جامعه است.
وی افزود: مرتضی سرهنگی، نویسنده مطرح کشوری می‌گوید «انبوه کاغذهای سفید مرا به وحشت می‎‌‎اندازد». از این جمله این معنی را تعبیر می‌کنم که هر یک از شما رزمندگان دوران دفاع مقدس کاغذهای سفید هستید که باید با ثبت خاطرات خود، این کاغذها را به اثری ماندگار تبدیل کنید.

کتاب «امداد در خون و خردل» به روایت جعفر غلامیان در ۲۳۲ صفحه به همت نشر یاران رضا (ع) در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.


گفتنی است، در پایان آئین رونمایی از کتاب «امداد در خون و خردل» و پوستر برنامه انجام شد.

خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Visits: 25