مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی: شهرک‌های گل‌خانه‌ای باید جایگزین کشاورزی سنتی شوند
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی: شهرک‌های گل‌خانه‌ای باید جایگزین کشاورزی سنتی شوند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از تبدیل کشاورزی سنتی به شهرک‌های گل‌خانه‌ای خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ محمد علایی درخصوص مشکلات آب در منطقه خواف، اختلافات بین کشاورزان و واحدهای صنعتی- معدنی اظهار کرد: معادن سنگ آهن سنگان خواف یک نعمت و ثروت بزرگ خدادادی است که ما باید آن را فعال کنیم، با فعال کردن این معادن بسیاری از مشکلات ما در حوزه اشتغال و سایر بخش‌ها حل خواهد شد.

وی افزود: منطقه‌ای که این معادن در آن قرار گرفته منطقه بسیار خشک و کم آبی است که با این وجود تمدن بسیار شکوفایی داشته و بر مبنای پایداری آب، کشاورزی، دامداری سنتی و صنایع دستی شکل گرفته است که این‌ها قدمت بسیار بالایی دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: ساکنان مناطقی مانند خواف تنها کشاورز و دام‌دار نیستند، بلکه این افراد مرزداران ما هستند و نباید اجازه دهیم مرزداران ما شغل خود را از دست بدهند و محل زندگی خود را ترک کنند زیرا خالی از سکنه شدن مناطقی مانند خواف بسیار خطرناک است.

علایی خاطرنشان کرد: طبق طرحی که ارائه شده میزان آب مورد نیاز معادن، ابتدا ۳۵ میلیون متر مکعب بوده که تنها برای کنسانتره و گندله استفاده می‌شد و با کار خوبی که در چند سال اخیر در این منطقه اتفاق افتاده و از دانش تکنولوژی و ابزار نو استفاده شده نیاز آبی آن‌ها به ۱۳ میلیون مترمکعب رسیده است یعنی ما در سنگان خواف شاهد یک تحول پرمعنا هستیم و آب چندین بار استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: صنایعی که در گذشته به ۳۰ تا ۴۰ لیتر بر ثانیه آب نیاز داشتند، اکنون تنها به ۵ لیتر بر ثانیه آب نیاز دارند. تمام این اقدامات انجام شده و در حال انجام است اما نکته کلیدی این است که راهکاری ارائه شود تا کشاورز خوافی مجبور به ترک منطقه و محل زندگی خود نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه واحدهای صنعتی و معدنی در منطقه چاه‌های کشاورزی را به کمک ما خریداری کرده‌اند و این مسئله یاعث دلخوری کشاورزان و دام‌دارن ساکن در آن منطقه شده است اما قصد داریم به کمک واحدهای صنعتی کشاورزی سنتی پرزحمت آب هدرده کم ثمر را تبدیل به شهرک‌های گل‌خانه‌ای کنیم تا با مصرف آب کمتر، محصول بیشتری دریافت شود تا هم کمک مضاعفی به کشاورزان شود و همچنین از مهاجرت ساکنین مناطق خواف به شهرهایی مانند مشهد جلوگیری شود.

علایی اظهار کرد: خوش‌بختانه حدود دو ماه گذشته در شهرستان خواف جلسه شورای تامین شهرستان و بعد از آن جلسه شورای توسعه شهرستان با حضور همه اعضا برگزار شد و در طی آن جلسات برای تامین آب صنایع معادن شهرستان خواف برنامه‌هایی تدوین و مصوب شد. تا واحدهای صنعتی- معدنی زیر نظر آقای فرماندار و با رضایت مردم چند مورد از این واحدهای گل‌خانه‌ای را بسازند.

وی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های مصوب شده شامل قانع کردن مردم توسط شرکت‌های صنعتی- معدنی به کمک مشاور در کوتاه مدت زیر نظر فرماندار این شهرستان برای جایگزین کردن شهرک‌های گل‌خانه‌ای بجای کشاورزی سنتی که کم بازده است، می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه آب حاصل از این صرفه‌جویی را به بخش صنعت و معدن می‌دهیم، گفت: از دیگر برنامه‌های ما انتقال فاضلاب شهرها از جمله مشهد به خواف و طرح دریای عمان است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 7