مدیرعامل توانیر: توانیر حامی ایده‌هایی است که بتواند مشکلی از صنعت برق را حل کند
مدیرعامل توانیر: توانیر حامی ایده‌هایی است که بتواند مشکلی از صنعت برق را حل کند

مدیر عامل شرکت توانیر تاکید کرد: شرکت توانیر از تمام ایده‌هایی که بتواند مسائل صنعت برق کشور را حل کند، حمایت خواهد کرد.

به گزارش اختر شرق و به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای خراسان؛ مهندس محمدحسن متولی‌زاده در آیین رونمایی از دستگاه تصفیه شیمیایی آنلاین روغن ترانسفورماتور در پست ۶۳ کیلو ولت دانشگاه، اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیارد نفر در جهان از نعمت برق بی‌بهره هستند. این در حالی است که پوشش برق همگانی در کشور ما به حدود صد درصد رسیده است.

وی ادامه داد: صنعت برق در شرایط کنونی که با تحریم‌های شدیدی مواجه هستیم، با توانمندی بالای متخصصان این صنعت سر پا مانده و شاخص‌های آن نیز از نظر راندمان، تلفات و ضریب بهره‌وری در حد استانداردهای بین‌المللی است.

مهندس متولی‌زاده تاکید کرد: اگر بتوان در شرایط تحریم از آنچه در اختیار داریم، به درستی استفاده کنیم، چنین رویکردی تبدیل به نقطه قوت ما خواهد شد. کشور ما ارزان‌ترین برق در دنیا را به مشترکین ارائه می‌کند اما شاخص‌های آن بسیار بالا بوده که چنین موضوعی نشان‌دهنده توان بالای متخصصان است.

وی گفت: سه سال پیاپی است که با مدیریت مناسب در صنعت برق، پیک بار بدون خاموشی پشت سر گذاشته شده است؛ این در حالی است که طی یک سال اخیر رشد انرژی در بار صنعتی خراسان رضوی بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است. این میزان در کشور ۱۴ درصد است. از دیگر سو رشد پیک بار کشور طی دو سال پیاپی در حد یک درصد کنترل شده در حالی که انرژی مصرفی رشد داشته و چنین موضوعی نشان‌دهنده افزایش ضریب بهره‌وری از تجهیزات برق است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه ترانسفورماتورها از گران قیمت‌ترین تجهیزات صنعت برق است، اظهار کرد: بهره‌برداری مناسب از این تجهیز، در افزایش طول عمر آن موثر است. امروز با توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان این تجهیز به صورت بومی به بهره‌برداری رسید که کار ارزشمندی است. این دستگاه در همین مدتی که به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته، توانسته معادل ۱۰ برابر سرمایه‌گذاری خود را بازگرداند. در کنار مسائل اقتصادی، موضوعات زیست‌محیطی مربوط به این تجهیز از اهمیت بیشتری برخوردار است. مهمتر از همه این‌ها رشد فزاینده در مرزهای دانش و تکنولوژی است.

برق صنعتی در استان طی یک سال اخیر ۱۰ درصد رشد داشته است

دکتر علی رسولیان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، نیز با اشاره به فشارهای خارجی و تحریم‌های بین‌المللی عنوان کرد: این معضل همه ارکان اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده تا تولید را با توقف مواجه کند. اگر بتوان تولید را گسترش داد، می‌توان با این وضعیت مقابله کرد. بنابراین لازم است همه حمایت جدی از بخش تولید داشته باشیم. البته تولید نیازمند برخی زیرساخت‌ها مانند برق، مواد اولیه و همچنین حمایت است.

وی با تاکید بر اینکه امروز ضروری است که توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان شود، تصریح کرد: طی چند سال اخیر که حجم تحریم‌ها گسترش یافت، برخی مشکلات در تامین مواد اولیه ایجاد شد. امروز برای ما روشن است که شرکت‌هایی که می‌توانند مواد اولیه تامین کنند، لازم است مورد حمایت قرار گیرند.

دکتر رسولیان خاطرنشان کرد: در این مسیر می‌توان با برگزاری نمایشگاه‌های تولید داخل و همچنین ایجاد ارتباط بین بخش تولید داخل با سایر استان‌ها و کشور گام برداشت. در حال حاضر استان ما رتبه سوم در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح کشور را داراست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: مساله دیگری که در تولید اهمیت دارد، برق است. نمی‌توان بدون تامین برق تولید را دنبال کرد. لازم است حمایت ضروری از صنعت برق صورت گیرد. باید تلاش شود با حمایت از صنعت برق کشور به عنوان یک زیرساخت مهم و پیشران صنایع، مسیر تولید و توسعه ادامه یابد. طی سال گذشته در استان مصرف برق صنعتی ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده است. امروز فرصت خوبی در اختیار است که بتوان برق کشورهای همسایه را نیز تامین کرد.

در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار لیتر روغن فرسوده ترانسفورماتور با دستگاه بومی‌سازی شده جدید تصفیه شده است

مهندس رضا ریاحی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان، با بیان اینکه این پروژه یک برگ زرینی بود که به افتخارات کشور اضافه شد، گفت: صنعت برق خراسان در کشور صنعتی پیشرو است و امروز توانسته جایگاه پنجم در تولید دستگاه تصفیه روغن ترانسفورماتور به شکل تمام اتوماتیک و صددرصد بومی را به دست آورد؛ باید توجه داشت همه این دستاوردها در شرایط فشارهای مختلف اقتصادی ایجاد شده است. این موضوع یک افتخار است که با نگاه به داخل توانسته‌ایم ثابت کنیم که هیچ چیز در برابر اراده یک ملت تاب مقاومت ندارد.

وی ادامه داد: این دستگاه یک وسیله مهم در صنعت برق است. ترانسفورماتورهای قدرت سرمایه بسیار زیادی در شبکه برق به خود اختصاص می‌دهد و روغن عایق آن پس از گذشت سال‌ها به دلیل حرارت، اکسیداسیون و رطوبت کیفیت خود را از دست می‌دهد. البته سال‌ها پیش دستگاه تصفیه فیزیکی روغن در داخل تولید شده بود که ذرات معلق در ترانسفورماتور را فیلتر می‌کرد اما دستگاه کنونی زنجیره عایقی روغن که به تدریج بر هم می‌خورد را مجددا بازسازی کند؛ یعنی روغن به حال طبیعی خود باز می‌گردد. نکته دیگر آن که طبق نظر متخصصین بین‌المللی روغن تصفیه شده از روغن تازه برای استفاده در همان ترانسفورماتور بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود.

مهندس ریاحی با بیان اینکه تولید این دستگاه موجب شده حجم زیادی ارز از کشور خارج نشود، عنوان کرد: تعویض روغن برای محیط زیست مضراتی به همراه داشت چون لازم بود روغن فرسوده امحا شود ولی با به‌کارگیری دستگاه کنونی چنین موضوعی منتفی می‌شود و آلودگی برای محیط زیست به وجود نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: ۱۰ دستگاه از این نمونه طی ۴ سال می‌تواند برای تصفیه کل روغن‌های موجود در صنعت برق کشور کافی باشد. در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار لیتر روغن فرسوده ترانسفورماتور تصفیه شده که حدود ۱.۵ میلیون یورو صرفه‌جویی اقتصادی برای کشور به همراه داشته است.

مهندس ریاحی تاکید کرد: صنعت برق خراسان حمایت لازم را خواهد داشت تا این دستگاه تکثیر شود و در اختیار برق‌های منطقه‌ای دیگر نیز قرار گیرد. با هماهنگی‌های صورت گرفته با استانداری خراسان رضوی دنبال تقویت ارتباط با کشورهای همسایه بوده و دنبال جدی‌تر شدن موضوع صادرات برق هستیم. انشالله بتوانیم علاوه بر افزایش حجم صادرات برق که از سال‌های گذشته بوده، صادرات کالاهای برقی را نیز دنبال کنیم و در این راستا از شرکت‌های پیمانکار حمایت لازم خواهد شد.

۲۰ میلیون لیتر روغن نیاز به تصفیه دارد

مهندس زعفرانی، مدیرعامل شرکت آذرخش، نیز در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه این مجموعه در حوزه به روزرسانی و رفع فرسودگی شبکه برق فعال است، عنوان کرد: این شرکت توانسته شرکت دانش‌بنیان پویا پژوهش آروید پاژ را به عنوان آزمایشگاه روغن نیز راه‌اندازی کند. شرکت برق منطقه‌ای خراسان جزو مجموعه‌های سرآمد کشور است که با پشتیبانی‌های این شرکت، گروه مهام شرق اثبات کرد که می‌تواند به اعتماد وزارت نیرو پاسخ گفته و با همکاری شرکت برق منطقه‌ای خراسان ۲ همکاری ارزشمند در زمینه تولید نرم‌افزار اتوماسیون پست‌های فشار قوی و دستگاه تمام‌اتوماتیک تصفیه شیمیایی روغن را پیش برد.

وی اضافه کرد: نرم‌افزار مزبور قبلاً از خارج کشور تهیه می‌شد که این اقدام با برخی مخاطرات در حوزه سایبری همراه بود اما با همت صورت گرفته این اتفاق خوب در کشور صورت گرفت و نمونه بومی این نرم‌افزار در کشور تهیه گردید. این نرم‌افزار بارها به‌روز شده و توانمندی‌های آن گسترش یافته است.

مدیرعامل شرکت آذرخش با بیان اینکه موضوع ارزشمند دیگری که اخیرا اتفاق افتاد، تولید دستگاه تصفیه شیمیایی روغن است، گفت: در حال حاضر چهار کشور در دنیا دستگاه شیمیایی تمام اتوماتیک تصفیه روغن ترانسفورماتور را تولید می‌کنند که یکی اکراین، دیگری اتریش و دو کشور دیگر نیز کانادا و امریکاست. این دستاورد مهمی برای صنعت برق است که امیدواریم به یک خروجی ارزشمند برای کشور تبدیل شود.

مهندس زعفرانی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون لیتر روغن در نوبت تصفیه است. پیش از این برای تصفیه روغن به ازای هر لیتر ۲ یورو ارز از کشور خارج می‌شد که با این دستگاه جلوی این موضوع گرفته شد. دستگاه تصفیه شیمیایی روغن علاوه بر تصفیه شیمیایی روغن می‌تواند روغن‌های هیدرولیک را نیز تصفیه کند و این زیرساخت می‌تواند در آینده برای تصفیه روغن خودرو نیز به کار گرفته شود. لازم به ذکر است این دستگاه تمام استانداردهای بین‌المللی را داراست.

در ادامه مهندس محسنی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویا پژوهش آروید پاژ، تصریح کرد: دستگاه تصفیه شیمیایی یک پالایشگاه سیار است. متخصصان صنعت برق توانسته‌اند ظرف یک سال این دستگاه را تولید کنند.

وی درباره فرایندهای تصفیه روغن در این دستگاه عنوان کرد: باید توجه داشت روغن ترانسفورماتور اگر به صورت قدیمی تصفیه شود، چنین روشی موجب بروز آسیب و خرابی روغن می‌شد اما دستگاه تصفیه اتوماتیک شیمیایی روغن ترانسفورماتور چنین ضعفی ندارد.

مهندس محسنی بیان کرد: نمونه خارجی این دستگاه ۴۵۰ هزار دلار ارزش دارد که در داخل با ۱۸۰ هزار دلار ساخته شده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 27