مدرسه سجادیه مرحوم عابدزاده در مشهد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد
مدرسه سجادیه مرحوم عابدزاده در مشهد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ثبت ملی مدرسه سجادیه مرحوم عابدزاده در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ ابوالفضل مکرمی‌فر  با اعلام این خبر گفت: سجادیه از جمله مدارس ساخته مرحوم عابدزاده است که در شکل گیری عقاید سیاسی و مذهبی و هویت بخشی به بافت تاریخی که در آن واقع شده نقش مهمی داشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: علاوه بر معماری سنتی و نقش پررنگ این بنا در وقایع سیاسی و مذهبی زمان خود و نقش پررنگ آن در شکل دهی به اعتقادات مذهبی و دینی، باید به نقش و جایگاه سازنده آن یعنی مرحوم عابدزاده به عنوان فردی متدین، شخصیتی برجسته و تأثیرگذار نزد عامه مردم و خواص اشاره کرد که از طریق احداث این مدارس مذهبی تحولی عظیم در جامعه، شیوه‌های آموزشی و ترویج آموزه های مذهبی پدید آورد.

وی ادامه داد:  سبک معماری سنتی (حیاط دار)، تعلق داشتن به مرحوم عابدزاده به عنوان شخصیت مهم و برجسته نزد عموم مردم، بستر شکل دهی به اعتقادات مذهبی و سیاسی، استفاده از عناصر معماری نظیر قوس‌ها در پوشش دهانه‌ها را می‌توان از جمله ویژگی‌های خاص این بنا دانست.

همچنین مسئول دفترثبت و حرائم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره این اثر تاریخی، اظهار کرد: مساحت این مدرسه ۱۳۴۴ متر مربع است که با زیربنای ۹۰۰ مترمربع در یک طبقه احداث شده است.

وی ادامه داد: در ساخت تمامی مدارس، سعی می شد که ظواهر دینی و مذهبی مشهود باشد، بنابراین در ساخت بیشتر بناها و دبستان‌ها انجمن پروان قرآن، وجود آیات، احادیث و روایات و نقاشی ائمه علیه السلام بر در و دیوار دبستان ها و حتی در داخل کلاس ها دیده می شد.

طغرائی خاطرنشام کرد: مدرسه سجادیه نسبت به مدارس دیگر از صحن حیاط کوچکتری برخوردار است و معماری این ساختمان نیز قدیمی تر از سایر بناها است.

وی با بیان این که کلاس های گنبدی به سبک و سیاق قدیم به شکل مسجد در بنا دیده می شود، عنوان کرد: به نظر می رسد قوسی که در ورودی اجرا شده تناسبات پنج اوهفت کند را داراست، ورودی و سردربنا کمی جلوتر قرار گرفته است و همین پیش آمدگی اندک در کنار بلندی و هیبت خود سردر به ورودی تشخصی مناسب بخشیده است.

مسئول دفترثبت و حرائم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: با نگاه از پنجره ها به داخل، می توان بخشی از حیاط را دید که مشابه حیاط های بناهای عسکریه و جعفریه است، فضاهای اطراف هر یک دارای ورودی با سقف قوس دار با تناسبات پنج اوهفت کند و درهای چوبی است.

طغرائی در پایان خاطرنشان کرد: رسیدگی به این اماکن و اقدامات بازسازی هماهنگ و سازگار با کالبد و هویت بنا به حفظ آن ها کمک کرده و ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی ایران می تواند سبب احیاء و تقویت وجوه مختلف حیات شهری و اجتماعی شود.

لازم به ذکر است؛ این بنا در شهر مشهد، خیابان خواجه ربیع، کوچه حسین باشی قرار داشته و به شماره ۳۳۳۴۰ و در تاریخ ۱۳/۱۲/۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 63