مجوز فعالیت ۳۰ طرح تولیدی جدید در خراسان رضوی صادر شد
مجوز فعالیت ۳۰ طرح تولیدی جدید در خراسان رضوی صادر شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: ۳۰ طرح تولیدی جدید در استان با رای اعضای کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک استان، فاقد آلایندگی شناخته شد و مجور فعالیت گرفت.

به گزارش اختر شرق؛ سید کمال‌الدین میرجعفریان در نشست کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک اظهار کرد: از ۶۲ درخواست برای دریافت مجوز از کمیسیون ماده ۱۱ به منظور اجرای طرح‌های تولیدی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت ۱۴ درخواست مربوط به استخراج رمز ارز بود که مقرر شد پس از این که همه استعلام‌ها از دستگاه‌های اجرایی مختلف گرفته شد، طرح‌ها به کمیسیون ماده ۱۱ ارسال شود تا فقط از نظر زیست محیطی و آلایندگی مورد بررسی قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: هشت درخواست ارائه شده در نشست کمیسیون ماده ۱۱ نیز مربوط به استقرار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی محور غرب مشهد بود که بررسی این موضوع نیازمند نشست دیگری است تا رای قطعی مبنی بر تعیین تکلیف درخواست‌ها برای استقرار واحد تولیدی در این محور صادر شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: کمیته فنی کمیسیون ماده ۱۱ با عضویت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مختلف تشکیل می‌شود تا نقش مشاوره‌ای در حوزه درخواست‌های مختلف ارایه شده در این کمیسیون داشته باشد به این معنا که درخواست‌ها در ابتدا در این کمیته بررسی و برای نتیجه‌گیری نهایی به کمیسیون ارسال می‌شود.

تورج همتی عنوان کرد: اخیرا هیات مقررات‌زدایی دولت مصوبه‌ای داشته که اگر واحدی دارای پروانه بهره برداری، فضا و امکانات باشد می‌تواند فضا و امکانات خود را با مجوز سازمان صنعت در اختیار متقاضی دیگری قرار دهد اما در خصوص اجرای این مصوبه به ویژه برای استقرار واحدها در شعاع ۳۰ کیلومتری کلانشهرها مشکلاتی وجود دارد از این رو موافق اجرای مصوبه به استثنای مواردی که واحد در شعاع ۳۰ کیلومتری کلانشهر مشهد مستقر هست داریم.

وی ادامه داد: از این پس شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز می‌تواند بدون استعلام از اداره کل حفاظت محیط زیست، برای واحدهای متقاضی تغییرات سطحی، در چارچوب مصوبه هیات مقررات‌زدایی اقدام کند و دیگر از این اداره استعلام نگیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این اداره کل به شرطی به استقرار واحد در شعاع ۳۰ کیلومتری کلانشهر، مجوز می‌دهد که کارگروه امور زیربنایی استان، تغییر کاربری را تایید کند به این معنا که اگر نیاز است منطقه مورد نظر در شعاع ۳۰ کیلومتری پهنه صنعتی شود کارگروه امور زیربنایی پهنه صنعتی بودن آن منطقه را تایید کند.

همتی بیان کرد: با این حال سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که مکان اصلی استقرار واحد صنعتی در مجتمع‌ها و شهرک‌های صنعتی است و برای جلوگیری از بی‌نظمی در محیط باید واحدها در پهنه صنعتی مستقر شوند.

وی از کمیسیون ماده ۱۱ خواست که به اداره کل حفاظت محیط زیست اجازه دهد با فعالیت دستگاه‌های استخراج رمز ارز در کاربری‌های مجاز شهرها و روستاها اعم از کارگاهی، تجاری و صنعتی موافقت کند.

معاون برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست، خاطرنشان کرد: هم اینک اجرای طرح‌های توسعه برای واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری در هر مکان از جمله محور غرب مشهد مشروط بر رعایت ضوابط زیست محیطی وعدم آلایندگی و بدون افزایش عرصه و عیان است.

جواد خزائی با اشاره به افزایش درخواست‌ها مبنی بر سرمایه‌گذاری در حوزه استخراج رمز ارز افزود: خراسان رضوی بیشترین جواز تاسیس در حوزه استخراج رمز ارز را در کشور دارد اما هیچ کدام به اخذ پروانه بهره‌برداری منجر نشده لذا فعالیت آن‌ها غیرقانونی است.

وی ادامه داد: شرکت توزیع برق معتقد است هم اینک ۷۰ هزار دستگاه استخراج رمز ارز در مشهد فعالیت دارند که هیچ کدام از پروانه بهره‌برداری برخوردار نبوده و فعالیتشان غیرقانونی است و بار زیادی به شبکه برق تحمیل می‌کنند و صاحبان این دستگاه‌ها طولانی شدن صدور پروانه بهره‌برداری را دلیل فعالیت غیرقانونی خود عنوان کرده‌اند.

معاون برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بهتر است متقاضیان استخراج رمز ارز که از سازمان صنعت پروانه بهره‌برداری می‌گیرند در داخل شعاع ۳۰ کیلومتری از مشهد مستقر شوند تا شرکت برق بتواند بر آن‌ها نظارت کند.

خزائی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ واگذاری زمین جدیدی برای استخراج رمز ارز در هیچ یک از شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی انجام نمی‌گیرد و کسانی که درخواست داده‌اند هم باید از امکانات و زیرساخت‌های خود به شرط اشتغالزایی و تولید مطلوب برای استخراج رمز ارز استفاده کنند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 87