لزوم نیاز به یک تغییر نگرش و رفتار درزمینهٔ نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی
لزوم نیاز به یک تغییر نگرش و رفتار درزمینهٔ نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بر لزوم نیاز به یک تغییر نگرش و رفتار درزمینهٔ نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تأکید کرد.

به گزارش اختر شرق؛ قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این جلسه گفت: شرایط زندگی به‌گونه‌ای شده که متأسفانه مردم از کتاب فاصله گرفته‌اند و شرایط اقتصادی و تغییر فضای رسانه‌ای موجب شده دانش و اطلاعات از طریق فضای مجازی به دست آید وزندگی و علوم مختلف با سرعت رو به حرکت و تغییر است و این موارد همگی در کمرنگ شدن فرهنگ کتاب‌خوانی تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: درزمینهٔ مطالعه کتاب سازوکار سخت‌افزاری مانند احداث و تجهیز کتابخانه‌ها مهم است اما نیاز به یک تغییر نگرش و رفتار درزمینهٔ نرم‌افزاری بسیار مهم‌تر خواهد بود و نهادینه‌سازی و ارتقاء فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نسبت به احداث کتابخانه‌ها و بروز رسانی کتاب‌ها از اولویت بیشتری برخوردار است.

خدابنده تصریح کرد: برای افزایش اقبال دانش آموزان به کتاب و کتاب‌خوانی نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد و باید با رویکرد فرهنگی به این موضوع توجه نماییم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در ادامه مواردی همچون برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی میان دانش آموزان، برگزاری جلسات نقد کتاب در یک فضای فرهنگی و صمیمی، حضور مؤلفین و نویسندگان مطرح در جمع دانش آموزان، انتخاب کتاب سال، فصل و ماه از نگاه دانش آموزان، معرفی کتاب‌های مناسب به دانش آموزان و حضور دانش آموزان نویسنده و مؤلف در دوره‌های آموزشی حوزه تألیف را ازجمله اقداماتی دانست که می‌تواند در جهت افزایش انس و الفت دانش آموزان با کتاب‌خوانی تأثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: تعامل و هم‌افزایی بسیار خوبی میان آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برقرار است و باید تلاش کنیم جامعه و به‌خصوص دانش آموزان را با کتاب آشتی دهیم چراکه اگر دانش آموزان از کودکی به مطالعه کتاب عادت کنند قطعاً این مسیر را در آینده نیز دنبال خواهند کرد و توفیقات بیشتری برایشان حاصل خواهد شد.

قابل‌ذکر است در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: در مشهد مقدس تعداد ۶۰ کتابخانه عمومی وجود دارد که این آمار رو به افزایش است و این ظرفیت می‌تواند در اختیار دانش آموزان و مدارس قرار گیرد و اثرات مثبتی در پی خواهد داشت.

وی افزود: امروزه کتابخانه‌های عمومی از محلی برای امانت کتاب خارج‌شده و فضای کتابخانه‌ها به فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل‌شده و یکی از بخش‌های مهم این کتابخانه‌ها بخش کودک و نوجوان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبزیان تصریح کرد: آموزش دانش آموزان و شرکت اولیاء و مربیان در دوره‌های دانش‌افزایی در فضای کتابخانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش مهارت‌های گوناگون نسل نوجوان و جوان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ادامه مواردی همچون احداث کتابخانه تخصصی حوزه شعر و ادب پارسی، راه‌اندازی دو کتابخانه عمومی ویژه بانوان و راه‌اندازی کتابخانه ویژه فرهنگیان و پیشکسوتان را ازجمله اقداماتی دانست که در حال انجام است.

وی در پایان گفت: دانش آموزان و نسل جوان مهم‌ترین مخاطبان کتابخانه‌ها هستند و باید تلاش کنیم حضور آن‌ها را در این مراکز فرهنگی افزایش دهیم که این مهم آثار مثبت فراوانی در پی خواهد داشت.

image_printچاپ مطلب

Visits: 28