لزوم مشارکت و هم‌افزایی تمام دستگاه‌های اجرایی در جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی
لزوم مشارکت و هم‌افزایی تمام دستگاه‌های اجرایی در جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در آیین افتتاح فاز دوم طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) که به میزبانی اداره آموزش‌وپرورش شهرستان طرقبه و شاندیز برگزار شد بر لزوم مشارکت و هم‌افزایی تمام دستگاه‌های اجرایی در جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

به گزارش اختر شرق؛ قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این مراسم گفت: نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی ائتلاف و هم‌افزایی میان آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی ایجاد کرده چراکه خسارت‌های احتمالی آسیب‌های اجتماعی موضوعی است که به همه جامعه آسیب می‌زند و حتماً باید با مشارکت همه دستگاه‌ها و اجرای طرح‌های با برنامه و نظام‌مند در جهت پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی گام برداریم.

وی افزود: در طرح نماد به دنبال دو موضوع تقویت عوامل محافظت‌کننده و کاهش و تضعیف عوامل مخاطره‌آمیز هستیم و باید بدانیم هویت و شخصیت دانش‌آموز در خانواده و مدرسه شکل می‌گیرد پس تعامل و ارتباط ارکان تعلیم و تربیت بسیار مهم است.

خدابنده تصریح کرد: غربال‌گری و شناسایی دانش آموزان در این طرح بسیار مهم است تا مشخص شود آن‌ها در معرض چه خطرات و آسیب‌هایی قرار دارند تا احتمال خطر را در دانش آموزان کاهش دهیم و با آموزش و توانمندسازی می‌توانیم در جهت کنترل آسیب‌ها و تقویت عوامل محافظت‌کننده گام برداریم و در این راستا اقدامات آموزشی و مشاوره‌ای، مددکاری، درمانی و احیاناً محافظت‌های قضایی صورت می‌گیرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه درزمینهٔ موضوع آسیب‌های اجتماعی نیاز به یک سامانه کلی و جامع در بین دستگاه‌های اجرایی مختلف یک ضرورت است اظهار کرد: درزمینهٔ پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی نیاز به یکسری آموزش‌های رشد مدار داریم و این آموزش‌ها در مدارس مجری طرح نماد در قالب محتواهای آموزشی گوناگون ارائه می‌شود که مفید خواهد بود.

وی عنوان کرد: گنجاندن مباحث آسیب‌های اجتماعی در برنامه درسی، استفاده از برنامه‌های مکمل و تربیتی، برنامه‌های اردویی و برگزاری جلسات آموزش خانواده ازجمله اقداماتی است که در جهت کاهش این آسیب‌ها می‌تواند مؤثر واقع شود.

خدابنده خاطرنشان کرد: بیشترین تمرکز طرح نماد بر دانش آموزان خواهد بود و آموزش مهارت‌های زندگی، خودکنترلی، خود مراقبتی، افزایش خودآگاهی، تقویت اعتمادبه‌نفس، افزایش قدرت تصمیم‌گیری و ارتقای مهارت‌های دوست‌یابی ازجمله مواردی است که در قالب این طرح به دانش آموزان آموزش می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در پایان گفت: در راستای مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی نرم‌افزار اطلس پایش سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان استان را برای اولین بار در کشور طراحی کردیم و از طریق این اطلس نوع خطر و عوامل مخاطره‌آمیز را با توجه به مناطق گوناگون برای دانش آموزان استان پیش‌بینی کرده و راهکارهای مقابله با این خطرات را ارائه می‌دهیم.

رضا رفسنجانی مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان طرقبه و شاندیز گفت: این طرح نمادی از مشارکت تمام دستگاه‌ها در جهت پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی است و یک گفتمان زیبا را برای حفظ و حراست دانش آموزان در برابر این آسیب‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: سند تحول بنیادین بهترین نقشه راه است و چرخش‌های تحول‌آفرین و تعلیم و تربیت تمام ساحتی دو راهبرد مهم این سند است و رویکرد مهارت‌آموزی یکی از رویکردهای حائز اهمیت این سند هست و طرح نماد می‌تواند یکی از بهترین برنامه‌هایی باشد که در این راستا انجام می‌شود.

رفسنجانی در پایان گفت: آموزش‌وپرورش شهرستان طرقبه و شاندیز مجری استانی طرح ملی نماد در استان خراسان رضوی است و در سال تحصیلی گذشته ۱۰۱ مدرسه این شهرستان و همچنین ۱۲ مدرسه از آموزش‌وپرورش ناحیه یک مشهد و منطقه تبادکان در طرح نماد حضوری فعال داشتند و اجرای این طرح فرصتی برای شناسایی و آموزش نحوه چگونگی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان خواهد بود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2