لزوم مراجعه ۳۲ هزار نفر برای دریافت واکسن MMR در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد
لزوم مراجعه ۳۲ هزار نفر برای دریافت واکسن MMR در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر پوشش واکسیناسیون سرخک ( MMR) 96 درصد و در شرایط ایده الی است خاطر نشان کرد: با توجه به خیز و بروز سرخک در کشورهای مجاور و وسعت مرزهای مشترک ایران با این کشورها، لازم است افراد جامانده از واکسن نسبت به دریافت سریع آن اقدام نمایند

به گزارش اخترشرق وبه نقل از وب دا؛ دکتر سید جواد حسینی در نشست خبری بابیان اینکه حدود سه سال است که کشورمان موفق به حذف سرخک و دریافت تأییدیه از سازمان جهانی بهداشت شده است خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین این سازمان، در صورت چرخش بیش از یک سال ویروس سرخک در کشور، این بیماری به‌عنوان یک بیماری بومی محسوب شده و گواهینامه ایران نیز در این زمینه باطل خواهد شد.

وی بابیان اینکه واکسن سه‌گانه MMR که واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های سرخک، ‌سرخجه و اوریون است در سنین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی تزریق می‌شود تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، در حال حاضر ۳۲ هزار نفر (شش هزار نفر دز اول و ۲۶ هزار نفر دز دوم) باید برای دریافت واکسن مراجعه نمایند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه در مدت‌زمان همه‌گیری کرونا، برخی از افراد به دلیل ترس از ابتلا به این ویروس، برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند افزود: از مجموع مراکز خدمات جامع سلامت تنها ۴۱ مرکز، منتخب کروناست و ۲۷۰ مرکز سفید و پاک، آماده خدمات‌رسانی به گروه‌های هدف است.

دکتر حسینی بابیان اینکه دوره نهفتگی بیماری سرخک دو هفته است و علائمی همچون تب بالای ۴۰ درجه به مدت دو تا سه روز، ایجاد راش پوستی پیش‌رونده از صورت و گردن به سمت پایین، علائم تنفسی و با سرفه همراه است تأکید کرد: با توجه به گستردگی مرزهای مشترک در نواحی شرقی کشور و احتمال ورود بیماری، لازم است که عموم مردم نسبت به دریافت واکسن فرزندان خود توجه لازم را داشته باشند و در صورت عدم دریافت در اسرع وقت به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه نمایند.

وی در خصوص اقدامات مراقبتی نیز اظهار کرد: واکسیناسیون تمامی مسافران خارجی ۹ ماهه تا ۴۰ ساله، تأکید بر واکسیناسیون گروه‌های هدف زیر ۵ سال، واکسیناسیون اتباع خارجی ۹ ماهه تا ۳۰ سال ازجمله این اقدامات است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه در سال گذشته دو مورد و در سال جاری نیز یک مورد از بیماری سرخک در استان خراسان رضوی شناسایی شد که همه موارد از اتباع خارجی بودند خاطرنشان کرد: تنها راه انتقال ویروس سرخک از طریق تنفس و قطرک‌های تنفسی است که این امر ضرورت استفاده از ماسک را در اماکن عمومی بیش‌ازپیش نشان می‌دهد.

وی اظهار امیدواری کرد: با انجام اقدامات فرهنگ‌سازی، مراقبتی و پوشش کامل واکسیناسیون، بیماری سرخک به‌عنوان یک بیماری بومی به‌طور مجدد در کشور مشاهده نشود.

منبع: وب دا

image_printچاپ مطلب

Visits: 70