قنات کلپوک رشتخوار  بعد از ۲۵سال فعال شد
قنات کلپوک رشتخوار  بعد از ۲۵سال فعال شد

قنات کلپوک رشتخوار یکی از قدیمی ترین قنات های منطقه است، این روزها بعد از ۲۵ سال متروکه بودن، زنده و جاری شده و به کوچه باغ های قدیمی رشتخوار و کشاورزی شهر رشتخوار رونق داده است.

به گزارش اختر شرق؛ اکبر جانثار رئیس آب، خاک و قنوات در جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار  با اعلام این خبر گفت: این قنات قابلیت تبدیل شدن به یکی از نقاط تفریحی و تفرجگاه های در سطح شهرستان  دارد که را به همت مسئولین را دارد.

وی ادامه داد: قنات کلوپ بیش از دو هزار متر لایه  روبی شده و طی سال گذشته با اعتبار ۳۳۰۰میلیون ریال هزینه برداشته است.

به گفته جانثار۲۵۰۰متر شامل باربرداری ، کول گذاری و طوقه چینی/ دبی اولیه نیم لیتر در ثانیه بوده و حدود ۲۵سال است که متروکه بوده  که  مطالعه ای که توسط کارشناس اب و خاک و اداره فنی زیر بنایی انجام شد تصمیم به احیای ان گرفته شد.

وی عنوان کرد: طی دو سال متوالی با اعتباری به مبلغ ۳۳۰۰میلیون ریال دولتی و ۵۸۰میلیون ریال خودیاری  برای احیا و مرمت  این قنات صرف شد.

جانثار  دبی این قنات را به ۳۷لیتر در ثانیه ذکر کردو گفت قنات کلپوپ بعنوان یک پدافند غیر عامل در صورت بروز هر خطر و یا تهدیدی می توان از ان استفاده کرد.

رئیس آب، خاک و قنوات در جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار در پایان خاطرنشان کرد: این اعتبارات اسنادی از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری سال ۹۷و۹۸بوده است.

خبرنگار: حسین خاکشور

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 13