قزقان دره؛ دشت مخملین خراسان رضوی
قزقان دره؛ دشت مخملین خراسان رضوی

شهرستان درگز با کشور ترکمنستان، مرز مشترکی دارد، در نزدیکی این مرز، منطقه گردشگری سرسبز و زیبایی به نام قزقان دره وجود دارد که دشتی مخملین است.

به گزارش اختر شرق؛  با توجه به وضعیت جغرافیایی خاص منطقه، مردم درگز زودتر از سایر شهر‌های ایران، بهار را تجربه می‌کنند. به همین دلیل افرادی که در مورد این منطقه آگاهی بیشتری دارند، اینجا را به عنوان مقصد سفرهای نوروزی خود انتخاب می‌کنند، پوشش گیاهی و جانوری منطقه قزقان دره بسیار زیبا و دیدنی است. عشایر نیز این منطقه را در بهار برای اتراق خود انتخاب می‌کنند.

پس در بهار می‌توانید شاهد عشایر و دام‌های آنها باشید، معمولا در ایام نوروز جشنواره‌های عشایری در این منطقه برگزار می‌شود و اگر در این ایام سفر کنید، قادر خواهید بود که صنایع دستی و محصولات دامی ارگانیک آنها را خریداری کنید.

پیشنه قزقان دره درگز

ناحیه درگز که در گذشته گسترش بیشتری داشت، یکی از نقاط مهم و باستانی پارت و خراسان بود که به موجب عهدنامه آخال از ایران جدا شده و جزو ترکمنستان شد، این منطقه که از سرخس تا نسا گسترده شده بود، از جلگه های حاصل‌خیز خراسان به شمار می رفت و از دیرباز محل کشمکش ها و زد و خوردهای اقوام مختلف بود، به طوری که در برخی از نوشته ها ابیورد (درگز) را محل کشته شدن دارا آخرین پادشاه هخامنشی دانسته اند. در زمان غزنویان ترکان غزنوی به این منطقه آمدند. با آمدن ترک ها زبان مردم منطقه تغییر کرد و به این ترتیب این منطقه ی زیبا قزقن نامیده شد. قزقن به معنای داغ و گداخته می باشد و وجه تسمیه آن بادهای گرمی برمی گردد که در تابستان از صحرای قره قوم ترکمنستان در این دره می وزد.

موقعیت جغرافیایی قزقان دره

قزقان دره در استان خراسان رضوی و در بخش لطف آباد شهرستان درگز و در نوار مرزی ایران و ترکمنستان قرار دارد، قزقان دره با مشهد حدود ۲۵۵ کیلومتر فاصله دارد . همچنین اگر از تهران قصد عزیمت به این منطقه را دارید، باید خودتان را برای پیمودن مسیری ۱۱۵۰ کیلومتری آماده کنید.

این مکان، منطقه‌ای ییلاقی به شمار می‌آید. که از اواسط اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت ماه با سبز پوش شدن تپه ماهورها و دشتها و شکفتن گلهای شقایق به اوج زیبایی خود می رسد. پس اگر میخواهید از طبیعت مسحور کننده این جاذبه گردشگری لذت ببرید شکی در این نیست که حتما باید بهار را برای سفر خود انتخاب کنید. ابتدای فروردین هوا برای سفر به این منطقه بسیار ایده‌آل است. پس اینجا می‌تواند گزینه مناسبی برای سفرهای نوروزی شما باشد.

پیشنهاد می شود برای سفر به این منطقه زیبا یک برنامه دو روزه داشته باشید تا از زیبایی های قزقان دره نهایت استفاده را ببرید همچنین برای اقامت میتوانید از هتل ، مهمانپذیر، خانه مسافر و اقامتگاه های بومگردی شهرستان استفاده کنید.

کوهستانی با آب و هوای سرد و معتدل

محمد مددی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درگز در این باره گفت:شهرستان درگز با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای تنوع آب و هوایی و گیاهی است، به طوری که شمال شهرستان دارای دشت های وسیع و در مقابل وزش بادهای گرم و سوزان دشت قره قوم قرار دارد و گاهاً درجه هوا دراین نواحی به بالای ۴۰ درجه در فصل تابستان می رسد و در جنوب آن کوهستانی و دارای آب و هوای سرد و معتدل با زمستان های طولانی است.

او ادامه داد: پوشش گیاهی و جانوری نیز تحت تاثیر این تنوع آب و هوای قرار دارد، قسمت جنوب شهرستان که رشته کوه هزار مسجد دربر گرفته دارای دره های عمیق و قلههای مرتفع و پوشیده از درختان ارس و گیاهان معطر و داروی و پارک‌ها و جنگل‌ها است ولی جنوب آن دارای پوشش تنک و با کشاورزی پائیزه است.

مددی تصریح کرد: هم چنین روستاهایی در این شهرستان قرار دارند که از چشم اندازهای دلفریب و جذاب برخوردارند و روستاهای رشتخوار، دربندی، سنقز، تیرگان، درونگر، زنگلانلو و کلاته چنار جزو روستاهای هدف گردشگری هستند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درگز تصریح کرد: «نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به منطقه ی قزقان دره، گردنه و چشمه ی آب معدنی الله اکبر، پارک ملی تندوره، دره ی شگفت انگیز شمخال، آتشکده های متعدد، غارهای قزلق و شادمینه، پلکان نادری و بازارچه مرزی گمرک هستند. علاوه بر این ها طبیعت بکر و آثار تاریخی بی شماری که در آن وجود دارد آن را به مکانی به یادماندنی برای گردشگران مبدل کرده است.»

مددی به میراث فرهنگی غنی این شهرستان اشاره کرد و گفت: ۹۱ اثر و محوطه تاریخی و یک اثر طبیعی و میراث ناملموس از شهرستان درگز در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است، که سایت موزه و آتشکده بندیان درگز از مهم ترین آثار تاریخی این شهرستان است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 172