فعالیت ۷۰ درصد جمعیت خوشاب در کشاورزی و دامداری
فعالیت ۷۰ درصد جمعیت خوشاب در کشاورزی و دامداری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب گفت: بیش از هفتاد درصد جمعیت شهرستان خوشاب در بخش کشاورزی و دام‌پروری و صنایع وابسته مشغول به فعالیت می‌باشند بر همین اساس فعال‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه این بخش می‌تواند نقش اساسی را در توسعه شهرستان ایفا نماید.

ابراهیم رودسرابی در گفتگو با خبرنگار اختر شرق بابیان اینکه از فعالیت‌های مربوط به دام‌پروری، صنایع جانبی بخش کشاورزی، بازرگانی محصولات کشاورزی و شرکت‌های خدماتی در این حوزه به‌عنوان ظرفیت‌های شهرستان خوشاب می‌توان نام برد، گفت: در صورت انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم در موارد مذکور بخشی از مشکلات شهرستان در حوزه اشتغال جوانان قابل‌حل خواهد بود.

وی افزود: افزایش درآمد کشاورزان مستلزم مدیریت علمی و جلوگیری از خام فروشی محصولات است.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب استفاده از شیوه‌های سنتی در تولید محصولات و خام فروشی تولیدات بخش کشاورزی را از موانع اصلی کسب درآمد کافی برای بهره‌برداران دانست و بر لزوم عبور از کشاورزی سنتی و سرمایه‌گذاری در صنایع فرآوری و بازرگانی محصولات بخش کشاورزی تأکید نمود.

رودسرابی با اشاره به اینکه متأسفانه حجم انبوهی از تولیدات کشاورزی از قبیل پسته، زیره، تخمه، انگور، بادام، زعفران و … به‌صورت کاملاً خام وارد بازار و عمدتاً نصیب دلالان می‌گردد افزود: مدیریت جهاد کشاورزی از هرگونه سرمایه‌گذاری بزرگ و کوچک در راستای افزایش ارزش‌افزوده محصولات بخش کشاورزی حمایت می‌نماید.

ضرورت تنوع کشت محصولات در شهرستان

 مدیر جهاد کشاورزی با ابراز نگرانی از روند حرکت کشاورزان به سمت کشت تک‌محصولی به‌ویژه توسعه بیش‌ازحد پسته گفت: با توجه به صادراتی بودن محصول پسته و روند نگران‌کننده کشت پسته در استان و امکان بروز عوامل تهدیدکننده تولید و فروش این محصول، کشاورزان عزیز باید با کشت سایر محصولات درآمد حداقلی سالانه خود را تضمین نمایند.

وی افزود: با توجه به سابقه طولانی شهرستان درکشت محصول انگور و سازگاری نسبی آن با شرایط کم‌آبی و همچنین تولید بالا در روش‌های جدید کشت این محصول، کشت انگور آبی می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای کشاورزان باشد.

رودسرابی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هکتار کشت انگور به روش داربستی در شهرستان در دست اجرا است، عنوان کرد: در این روش از هر هکتار باغ انگور بیش از ۴۰ تن محصول می‌توان برداشت نمود که درآمد خوبی را نصیب کشاورزان می‌نماید.

مدیر جهاد کشاورزی زمان کوتاه محصول دهی، کم بودن هزینه تولید و مقاوم بودن نسبت به آفات را از دیگر مزایای کشت انگور عنوان کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 8