فشار مضاعف جمعیت شناور به تأسیسات آب‌رسانی شهر ییلاقی شاندیز/اقدامات آبفا برای رفع کمبود آب شرب در شاندیز اعلام شد
فشار مضاعف جمعیت شناور به تأسیسات آب‌رسانی شهر ییلاقی شاندیز/اقدامات آبفا برای رفع کمبود آب شرب در شاندیز اعلام شد

شهر شاندیز ازجمله مناطق ییلاقی و معروف خراسان رضوی محسوب می‌شود که به دلیل برخورداری از طبیعت پاک و همچنین وجود رستوران‌ها و مراکز خرید سالانه چند میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی را میزبانی می‌کند، بااین‌حال برای تأمین آب شرب ساکنان شهر و روستاهای اطراف و همچنین جمعیت شناوری که وارد منطقه می‌شوند با چالش زیادی مواجه است.

مدیر امور آبفا طرقبه شاندیز در گفتگو با اختر شرق در رابطه با مشکل کمبود مخزن ذخیره آب در شهر شاندیز گفت: شهر شاندیز با کمبود و فشار آب شرب مواجه است به‌ویژه این مشکل برای ساکنان طبقات سه و چهار واحدهای مسکونی نمود بیشتری دارد.

به گفته علی‌اصغر پاکروان مدیر امور آبفا طرقبه شاندیز ورود حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شناور به شاندیز در روزهای پنج‌شنبه و جمعه و توسعه باغ ویلاها هم به کمبود آب شرب در شهر شاندیز دامن زده است.

مدیر امور آبفا طرقبه شاندیز از همکاری آبفا مشهد در تأمین آب شاندیز به میزان ۱۰ لیتر بر ثانیه خبر داد و گفت: پروژه جابجایی چاه شماره چهار و حفر یک حلقه چاه جدید هم در دست اقدام قرار دارد.

رئیس اداره آبفا شاندیز گفت: این اداره علاوه بر شاندیز با ۱۳ هزار مشترک، آب‌رسانی به حدود هشت هزار مشترک روستایی را بر عهده دارد.

فرید قربانی بابیان اینکه به اجزاء هر مشترک بایستی یک مترمکعب مخزن ذخیره آب ایجاد شود گفت: تنها شهر شاندیز با هشت هزار مترمکعب مخزن ذخیره، نیاز به پنج هزار مترمکعب مخزن جدید دارد.

وی توان تولید آب در شاندیز را ۱۲۰ لیتر بر ثانیه ذکر کرد و بیان کرد: با بهره‌برداری از چاه شماره هفت‌ در حال حفاری و جابجایی چاه شماره چهار، بخشی از کمبود آب شهر شاندیز مرتفع می‌شود ولی با توجه به توسعه منطقه و ورود ده‌ها هزار مسافر در ایام تعطیلات و حتی غیر تعطیل به شاندیز، تقویت زیرساخت‌های تأمین و توزیع آب شامل ایستگاه‌های پمپاژ و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره امری ضروری است در غیر این صورت در آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

قربانی گفت: با استفاده از چاه‌های در حال حفاری تا عمق ۳۰۰ متر پیش‌بینی می‌شود ۴۰ تا ۵۰ لیتر بر ثانیه به توان تولید آب شاندیز افزوده شود و این در حالی است که روستاهای تازه تحویل به آبفا نیز از وضعیت مناسب منابع آبی برخوردار نیستند.

مدیر امور آب و فاضلاب طرقبه شاندیز از حفر چاه‌های غیرمجاز در مجاورت چاه‌های شرب به‌عنوان یک تهدید جدی برای تأمین آب این شهرستان نام برد.

علی‌اصغر پاکروان مدیر امور آب و فاضلاب طرقبه شاندیز تمایل شدید به حاشیه‌نشینی در شهر مشهد را باعث فشار به منابع آب روستاهای شهرستان اعلام کرد و متذکر شد: وجود انشعابات غیرمجاز و ۳۰ باغ تالار در روستاها به‌ویژه روستاهای حاشیه شهر مشهد با حجم بالای میهمانان، به افزایش مصرف آب در این مناطق دامن زده است.

 وی به مصرف بالای سرانه آب در شهرستان اشاره کرد و علت آن را وجود فضای سبز خانگی و باغات، ساخت‌وسازهای بی‌رویه و باغ تالارها دانست و تأکید کرد: کاهش توان تولید منابع موجود با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر، نبود منابع تأمین پایدار و متناسب نبودن حجم مخازن ذخیره با تعداد مشترکین، مشکل تأمین آب شرب در شهرستان طرقبه شاندیز را دشوار کرده است.

 وی بابیان اینکه وضعیت تأمین آب طرقبه و شاندیز در نقطه سربه‌سر قرار دارد، از انجام مطالعات تأمین آب پایدار این دو شهرها برای افق سال ۱۴۰۵ خبر داد و بر رفع کمبود اعتبار موردنیاز اصلاح شبکه آب شرب شهرستان تأکید کرد.

پاکروان همچنین خواستار احداث مخزن دو مترمکعبی شهرک شهرستانی شاندیز مخزن هزار مترمکعبی جمع‌آوری در شهر طرقبه و استفاده از ظرفیت سد ارداک برای تأمین پایدار آب شرب شهرستان شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 11