فرهنگ و هنر در مه ولات مظلوم واقع شده است
فرهنگ و هنر در مه ولات مظلوم واقع شده است

فرهنگ و هنر دو واژه ای که آنان را با صفت مظلوم بهتر می شناسیم، مظلومیت و کم مهری به فرهنگ و هنر قصه پر غصه ای که جامعه فرهنگی و هنری شهرستان مه ولات با آن دست و پنجه نرم می کند.

فرهنگ و هنر دو واژه ای که آنان را با صفت مظلوم بهتر می شناسیم، مظلومیت و کم مهری به فرهنگ و هنر قصه پر غصه ای که جامعه فرهنگی و هنری شهرستان مه ولات با آن دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش اختر شرق؛ وقتی از فرهنگ و هنر صحبت به میان می آید، سابقه دیرینه کشور عزیزمان و تاکیدات مسئولین در این حوزه اولین جمله هایی است که به ذهن مخاطب می رسد اما واقعیت چیزی دیگری است و آن مظلومیت فرهنگ و هنر است که شهرستان مه ولات در استان خراسان رضوی که به دیار مشاهیر و ماه ولایت مشهور است از این قصه پر غصه مستثنی نیست.

محسن غفرانی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مه ولات در گفت و گو با خبرنگار اختر شرق، اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مه ولات در سال ۱۳۸۷ شروع به کار کرد و در حال حاضر با دو نفر پرسنل اداری به جامعه فرهنگی و هنری شهرستان خدمت رسانی می کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی یکی از دغدغه های ما است، تصریح کرد: با توجه به تمامی کمبودها در شهرستان انجمن هنرهای تجسمی، انجمن موسیقی، انجمن هنرهای نمایشی، انجمن داستان نویسان، انجمن شعر و ادب، انجمن عکاسان و انجمن خبرنگاران و زیر مجموعه های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله چهار چاپخانه، سه کانون آگهی تبلیغات، ۳۰ کانون فرهنگی هنری مساجد، یک موسسه فرهنگی هنری تک منظوره، یک موسسه قرآن و عترت و سه آموزشگاه آزاد هنری را داریم که در مجموع به بیش از ۱۰۰۰ نفر از جامعه فرهنگی و هنری شهرستان خدمت رسانی می کند.

کلنگی که بیش از ۹ سال بر زمین مانده است!

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بیان اینکه بزرگ ترین دغدغه به حق هنرمندان نبود مجتمع فرهنگی هنری در شهرستان می باشد، افزود: کلنک مجتمع فرهنگی هنری شهرستان ۹ سال پیش به زمین خورد که عملا در طول این ۹ سال پیشرفتی در راه اندازی این مجموعه را نداشتیم، تا اینکه سال گذشته بخشی از زیرسازی با اعتبار حدود چهار میلیارد ریال انجام شده و مقرر گردیده است مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در سال جاری به پروژه مجتمع فرهنگی هنری شهرستان تخصیص داده شود.

وی در ادامه افزود: سلسله مشکلات حوزه فرهنگ و هنر در شهرستان مه ولات به همین جا ختم نمی شود و مشکل بعدی ما ساختمان استیجاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد که با ۱۱ سال سابقه تاسیس به هیچ وجه در شان فرهنگ و هنر و هنرمندان شهرستان مه ولات که با نام دیار ماه ولایت و مشاهیر شناخته می شود، نمی باشد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مه ولات در پایان با تاکید بر اینکه اعتبارات ناچیزی که به مغوله فرهنگ و هنر اختصاص داده می شود، از دیگر مشکلات جامعه فرهنگی و هنری است، خاطر نشان کرد: بی مهری و مظلومیت در حق فرهنگ و هنر مختص شهرستان مه ولات نیست و ما متاسفانه شاهد این هستیم که مدام شعار حمایت در این حوزه داده می شود ولی ما در عمل شاهد کم لطفی مسئولین در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: باید گفت فرهنگ و هنر در جامعه ما مظلوم واقع شده است و شهرستان مه ولات از  این ماجرا مستثنی نمی باشد اما با تمام این مشکلاتی که گفت شد با همت، همدلی و همراهی هنرمندان و مسئولین خدا را شاکریم که کار روی زمین نمانده است و بیش از این شرمنده جامعه فرهنگی و هنری شهرستان نشده ایم و جا دارد به خاطر همراهی بی ریای هنرمندان شهرستان از آنان تشکر و قدردانی کرده و به خاطر کمبود ها در این حوزه از آنان عذرخواهی می کنم.

زیر ساخت های فرهنگی و هنری در مه ولات در حد صفر است

حسین پسندیده دبیر انجمن موسیقی شهرستان مه ولات در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه متاسفانه زیر ساخت های فرهنگی هنری در مه ولات ضعیف است، افزود: اگر بخواهیم از واقعیت ها صحبت کنیم باید گفت که در شهرستان مه ولات چیزی به نام زیر ساخت در حوزه فرهنگ و هنر وجود ندارد و این مسئله در شان شهرستان مه ولات نمی باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه نبود زیرساخت های فرهنگی و هنری بی میلی هنرمندان در راستای ورود به عرصه فرهنگی و هنری را به دنبال دارد، خاطر نشان کرد: در شهرستان مه ولات مکان هایی از جمله تالارهای عروسی و سالن های اجتماعات شهرداری و آموزش و پرورش برای برگزاری جلسات فرهنگی و هنری وجود دارد، اما همانطور که از اسم آنان پیدا است برای کار تخصصی فرهنگی و هنری مناسب نیست اما باید باز خدا را شکر کرد که با این امکانات ناچیز اما با همت هنرمندان شاهد برنامه های فرهنگی و هنری در شهرستان هستیم.

حمایت هایی که در حد شعار است!

به گزارش اختر شرق؛ حسن مرادی هنرمند مه ولاتی که در زمینه مجری گری فعالیت می کند در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حوزه فرهنگ و هنر سخن و درد دل زیاد گفته شده و قول های زیادی هم داده شده است اما تا جایی که ما شاهد آن هستیم چیزی جز شعار حمایت نصیب هنرمندان نشده است.

هنرمند مه ولاتی در ادامه با بیان اینکه هنرمندان مه ولاتی تا کنون با کمترین امکانات به خاطر عشقی که داشته اند در میدان بوده اند و خوش درخشیده اند و این جای تقدیر دارد، خاطر نشان کرد: اگر مسئولین می خواهد نام مه ولات در استان و در کشور بدرخشد باید دست از شعار دادن بردارند و با عمل خود به میدان بیایند تا شاهد رشد و شکوفایی فرهنگ و هنر در شهرستان مه ولات باشیم.

امید است با توجه به سابقه و پیشنه فرهنگی هنری در شهرستان مه ولات و همچنین وجود مشاهیر بزرگی همچون استاد پروانه در این خطه و با عنایت بر اینکه این دیار زادگاه هنرمند و مشاهیر بزرگی از جمله استاد حسامی مه ولاتی پدر طنز ایران و عارف نامی ابوسعید ابوالخیر می باشد، مسئولین مربوطه دغدغه مندانه تر نسبت به رفع مشکلات فرهنگی و هنری شهرستان مه ولات اقدام نمایند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 8