عملیات اجرایی کپه کاری و بوته کاری در ۲۱۰ هکتار از مراتع شهرستان جوین آغاز شد
عملیات اجرایی کپه کاری و بوته کاری در ۲۱۰ هکتار از مراتع شهرستان جوین آغاز شد

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: عملیات کپه کاری و بوته کاری در ۲۱۰ هکتار از مراتع شهرستان جوین با هدف کاهش فرسایش خاک و ذخیره نزولات آسمانی در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش اختر شرق؛ محمد رضا بهروزی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جوین با بیان اینکه عملیات اجرایی کپه کاری در ۲۱۰هکتار از مراتع این شهرستان آغاز شده است عنوان کرد: مهمترین هدف از اجرای پروژه کپه کاری ایجاد چراگاه‌های دائمی، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن و ذخیره نزولات آسمانی میباشد.

بهروزی با اشاره به اینکه این عملیات در پلاک اندوقان و شاهواج نیز در حال اجراست، تصریح کرد: از مجموع ۲۱۰ هکتار کوپه کاری و بوته کاری نیز ۱۰۰ هکتار کوپه کاری گیاهان دارویی از نوع آنغوزه و ۵۰ هکتار آن نیز کوپه کاری گیاهان علوفه‌ای و ۶۰ هکتار دیگر نیز بوته کاری آرتوپلکس نیز می‌باشد.

بهروزی با بیان اینکه این عملیات در مجموع با اعتبار ۲۹۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی توسط شرکت پیمانکار در حال اجرا است، گفت: یک باب آبشخور برای تامین آب مورد نیاز دام در پلاک بیدخور نیز احداث گردیده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان جوین در خصوص گیاه آرتوپلکس عنوان کرد: هدف از کاشت نهال آتریپلکس احیای مراتع است، این گیاه علاوه بر تنوع گونه‌ای، نه تنها وضعیت‌های مختلف محیطی و آب و هوایی را به خوبی تحمل می‌کند بلکه گیاه مغذی برای تغذیه دام محسوب می‌شود و با توجه به مقاومت این گیاه در برابر سرما و گرما و تحمل حرارت بین ۱۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد میتواند گزینه خوبی برای کشت در مراتع می‌باشد.

لازم به ذکر است؛ ریشه‌های آتریپلکس، راست و عمیق است بطوری که تا عمق چهار متری زمین نفوذ می‌کند. شاخ و برگ این گیاه با گسترش بسیار به صورت درختچه‌ای درآمده و مانع جریان آب در آن می‌شود. چون شاخ و برگ این گیاه زیاد بزرگ می‌شود به همین جهت باید شاخه‌های اضافی آن برای تعلیف دام چیده شود.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 117