عملیات اجرایی ساخت کارخانه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره در شرق کشور تسریع می‌شود
عملیات اجرایی ساخت کارخانه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره در شرق کشور تسریع می‌شود

با حضور مدیرعامل «مجتمع فولاد خراسان»، تفاهم‌نامه تسریع در عملیات اجرایی ساخت کارخانه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره‌ سنگ‌آهن میان شرکت‌های «تهیه و تولید مواد ‌اولیه شرق فولاد خراسان»، «ایریتک» و «ایمپادکو» (وابسته به فولاد خراسان) با حضور مدیران عامل شرکت‌های یادشده به امضا رسید.

به گزارش اختر شرق؛ کسری غفوری، مدیر‌عامل شرکت فولاد خراسان گفت: تأمین مواد اولیه یکی از دغدغه‌های جدی فولادسازان کشور است و ازآنجاکه با استحصال سهم خراسان از غنی‌ترین پهنه معدنی سنگ‌آهن شرق کشور، دغدغه تأمین کنسانتره برای صنعت فولاد استان مرتفع می‌شود، از ابتدای شروع مسئولیت خود همواره بر لزوم فعال شدن پروژه کنسانتره سنگان (خواف) که متأسفانه سال‌ها متوقف‌شده بود، به‌عنوان یکی از ثروت‌های طبیعی خراسان تأکید داشته‌ام.

وی افزود: با تزریق منابع مالی موردنیاز، انجام این پروژه از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد و تأمین مالی پروژه واجد برخی الزامات حقوقی و مالی بود و سعی شد که با رعایت همه موازین و درعین‌حال، لحاظ حقوق و منافع طرفین، تفاهم‌نامه اخیر را برای سرعت بخشیدن به احداث این پروژه بزرگ منعقد کردیم.

مدیر‌عامل شرکت فولاد خراسان ادامه داد: با اجرای این پروژه، بخش عظیمی از دغدغه‌ کمبود کنسانتره مرتفع می‌شود که فولاد خراسان با دستیابی به مواد اولیه از توان بیشتری برای تولید فولاد و اشتغال‌زایی در منطقه برخوردار خواهد شد.

غفوری بیان کرد: خراسان به‌حق قطب سوم تولید فولاد کشور نام‌گرفته که با توجه به حمایتی که از توسعه معدنی استان از سوی مسئولان خراسان رضوی در همه سطوح حاکمیتی وجود دارد، حق واقعی خراسانی‌ها از این ثروت خدادادی که در عرصه استانشان وجود دارد، با احداث کارخانه کنسانتره فولاد خراسان استیفا شود.

وی تصریح کرد: امروز و با امضای این تفاهم‌نامه و به‌محض دریافت پیش‌پرداخت، قرارداد خرید تجهیزات با شرکت NCP آفریقای‌ جنوبی منعقد خواهد شد که عملیات اجرایی شامل ساخت، حمل و نصب تجهیزات این پروژه در کمتر از ۲۴ ماه به سرانجام برسد.

کسری غفوری مدیرعامل شرکت فولاد خراسان گفت: بسیاری از ارکان پروژه اجرایی شده و ادامه کار نیز قابلیت اجرای سریع‌ را دارد. بخش پیچیده پروژه، خرید چند تجهیز خاص است که امیدواریم با عقد قرارداد با شرکت NCP و همکاری کارفرما، خرید تجهیزات آغاز و مابقی کارها نیز با موفقیت به سرانجام برسد.

تضمین ۲۵ ساله تأمین خوراک فولاد خراسان

ابوالفضل ذبیحی حصاری مدیرعامل شرکت ایمپادکو گفت: معادن سنگان جزو ذخایر قابل‌اطمینان کشور است و فولاد خراسان با اجرای این پروژه، قیمت تمام‌شده تولیدات خود را کاهش و این اطمینان نسبی را به سهامداران خود خواهد داد که خوراک ۲۵ سال آینده مجتمع از این محل تأمین شود.

وی ادامه داد: اجرای این‌گونه پروژه‌ها دست‌کم ۳۶ ماه زمان می‌برد که گاه تا ۵۰ ماه نیز به ‌طول می‌انجامد، اما این‌که فولاد خراسان با مدیریت دکتر کسری غفوری در تلاش‌اند تا این پروژه را در کمتر از ۲۴ ماه به فرجام برسانند، واقعاً بایسته قدردانی است.

مدیرعامل شرکت «ایمپادکو» بیان کرد: ایمپادکو در حال حاضر به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خراسان، تولید ۸۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی را نیز بر عهده دارد و امیدواریم با تلاش هیات‌مدیره، مساعدت مدیریت فولاد خراسان و شرکت ایریتک، در آینده نزدیک شاهد نهایی شدن قرارداد توسعه از ۸۰۰ هزار به ۱.۲ میلیون تن و ساخت و بهره‌برداری طرح توسعه در ۱۵ ماه باشیم.

ذبیحی در پایان، پروژه ساخت کارخانه کنسانتره را یک حرکت ملی توصیف و اظهار امیدواری کرد که منطقه خراسان رضوی با حمایت همه‌جانبه مسئولان شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر باشد.

خبرنگار: سید روح‌الله حسینی

image_printچاپ مطلب

Visits: 90