علت بی‌توجهی پیمانکار بوده
علت بی‌توجهی پیمانکار بوده

به گزارش اختر شرق؛ به گفته رئیس منابع طبیعی تربت‌جام درختان خشک این پارک به مزایده گذاشته‌شده و بر اساس بی‌توجهی پیمانکار درختان سبز این پارک قطع‌شده است که با آن برخورد و کار پیمانکار را بعد از گزارشی که شد، تعطیل کردیم و در این رابطه در دادستانی تشکیل پرونده خواهیم داد.

به گزارش اختر شرق؛ به گفته رئیس منابع طبیعی تربت‌جام درختان خشک این پارک به مزایده گذاشته‌شده و بر اساس بی‌توجهی پیمانکار درختان سبز این پارک قطع‌شده است که با آن برخورد و کار پیمانکار را بعد از گزارشی که شد، تعطیل کردیم و در این رابطه در دادستانی تشکیل پرونده خواهیم داد.

علی‌محمد زاده گفت: مسئولیت نظارت بر عملکرد پیمانکار بر عهده اداره کل منابع طبیعی است و کوتاهی خود را قبول داریم و از فردا نیرویی از منابع طبیعی خواهیم گذاشت تا بر عملکرد پیمانکار و وضعیت پارک جنگلی نظارت داشته باشد.

کارشناس فضای سبز شهرداری با حضور میدانی در این پارک، میزان خسارت و بریده شدن درختان سبز را برآورد کرده بود و می‌گوید: ۷۵ اصله درخت کاج که اغلب حدود ۴۰ ساله بودند، بریده‌شده بود که آماربرداری و به‌صورت مستند صورت‌جلسه گردید و به شهرداری برای ارائه به دادستانی تحویل شد.

 بیژن شیخ معتقد است با این روش پارک جنگلی به‌زودی نابود خواهد شد و باید به‌صورت جدی به داد این پارک رسید.

او می‌گوید: برای هر درخت زحمات زیادی کشیده شده و نباید به این راحتی از آن گذشت. معلوم نیست آینده چگونه باشد و آیا شرایط آب و هوایی به نحوی هست تا بتوان یک نهال را به چهل‌سالگی رساند یا نه؟

کوتاهی مدیران باعث جابجایی آن‌ها خواهد شد

معاون فرماندار تربت‌جام در این رابطه می‌گوید: به‌صورت جدی پیگیر وضعیت پارک جنگلی بوده و خواهیم بود. حسن کاظمی ادامه می‌دهد: تخلف و کوتاهی از هر مدیری ممکن هست سربزند و گاهی به خاطر همین کوتاهی‌ها است که مدیری جابجا می‌شود و از مدیر منابع طبیعی خواستیم تا در این رابطه گزارشی تهیه و در اختیار فرمانداری و دادستانی قرار دهد.

به گفته دادستان تربت‌جام قطع درختان زنده جرم است و با متخلف برخورد خواهد شد. «ولی قنبری راد» می‌گوید: علیه هر شخصیت حقیقی و حقوقی‌ای که در قطع درختان مقصر باشد اعلام‌جرم خواهیم کرد و به‌صورت جدی با آن برخورد می‌کنیم.

درختان سبز پارک جنگلی قربانی بی‌توجهی مسئولان استانی و شهرستانی

در شهرستان تربت‌جام با توجه به وضعیت آب و هوایی گرم و خشک، هنوز در مناطقی از آن جنگل‌هایی به چشم می‌خورد، جنگل‌هایی مانند اُرس و پسته وحشی در برخی از ارتفاعات این منطقه خودنمایی می‌کند که لازم است مردم و همچنین متولیان این امر توجه ویژه‌ای به این منابع ملی و خدادادی داشته باشند.

شهرستان تربت‌جام در کنار جنگل‌های طبیعی خود، پارک جنگلی شهید عظیمی را در حاشیه خود پرورانده و سالیان زیاد، تنها محل تفرجگاهی و تفریحی مردم شهر بوده است.

این پارک حفاظت‌شده در حدود ۴ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد و پوشش گیاهی آن از نوع درختان: کاج، زبان‌گنجشک، سرو خمره‌ای، سروناز، سرو نقره‌ای، افرا، آیلان و کاتالپا است. وی افزود: وسعت این فضا در حدود ۴۵ هکتار است که از این مساحت ۲۴ هکتار در سال ۵۶ احداث و ۲۱ هکتار در سال ۸۰ در شرق آن نهال‌کاری و احداث گردیده است.

مردم به نجات درختان شتافتند

به گفته یکی از شهروندان که از حامیان نجات پارک جنگلی است، در سال‌های اخیر این فضای جنگلی که با پیشرفت شهر و احداث مسکن مهر و احداث دانشگاه پیام نور به شهر متصل شده، در اختیار منابع طبیعی بود تا آنجایی که به علت کمبود اعتبارات در ۱۴ بهمن ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد که به ادعای مسئولان وقت این واگذاری توسط اداره کل منابع طبیعی و بدون اطلاع شهرستان بوده و هیچ اطلاعی از شرایط و نحوه واگذاری در اختیار مدیریت شهرستان نبود و این واگذاری با حاشیه‌های زیادی روبرو شد و مردم اعتراضاتی داشتند.

عرفانیان می‌افزاید: بعد از مدت نه‌چندان زیادی حدود یک‌سوم درختان این پارک جنگلی، یکی پس از دیگری به علت تنش‌های آبی و نبود نظارت و رسیدگی خشکیده شد تا اینکه کمپین‌های مردمی در حمایت از درختان این پارک تشکیل گردید وادارات مرتبط، نظارتی و قضایی با مردم همراه شدند و با کمک برخی ادارات یک دوره آبیاری در تابستان سال گذشته صورت گرفت که از خشکیده شدن الباقی درختان جلوگیری شود.

تشکیل جلسات متعدد در شهرستان و استان با پیگیری‌های مردم صورت گرفت و درنهایت در اولین جلسه ستاد صیانت از حقوق شهروندی و بیت‌المال با این موضوع تشکیل و بنا به‌حکم قضایی پارک از اختیارات بخش خصوصی خلع ید و به منابع طبیعی شهرستان تحویل گردید و مقرر شد موضوع در دستگاه قضایی پیگیری گردد.

یک سال دیگر هم گذشت

یکی دیگر از حامیان می‌گوید: از پیگیری‌های کمپین مردمی و جلساتی که برای نجات این پارک در ادارات مختلف اجرایی و قاضی برگزارشده بود، یک سال گذشت و هیچ اتفاق جدیدی برای این پارک نیفتاد و در ۱۰ اردیبهشت ۹۸ در حاشیه مراسم معارفه مدیر جدید منابع طبیعی که مدیرکل این دستگاه به شهرستان سفرکرده بود به همراه مدیران و خبرنگاران و حامیان پارک جنگلی از این پارک بازدید شد که در این بازدید توسط مدیرکل مربوطه وعده داد شد که تا یک ماه آینده پارک از این وضعیت خارج شود و مشکلات کم شدن آب چاه، تأسیسات، نگهداری، لوله‌کشی و دیگر نیازها برطرف گردد.

امروز بعد از گذشت حدود سه ماه از وعده مدیرکل منابع طبیعی، مردم شاهد بریده شدن درختان سبز این پارک توسط پیمانکار منابع طبیعی بودند که با تجمع در پارک و اعتراض به این اداره و فرمانداری خواهان برخورد قاطع با متخلفان شدند.

در این ده‌روزه اخیر دو بار پارک جنگلی تا سرحد نابودی پیش رفت و آتش‌سوزی‌هایی در آن اتفاق افتاد و با حضور مردم به آتش‌نشانی و منابع طبیعی توانستند از گسترش آتش جلوگیری کنند ولی اگر به همین وضع پیش برود و آتش‌سوزی دیگری صورت گیرد و مردم نبینند و اطلاع ندهند مطمئن باشید کل پارک از بین خواهد رفت و باید این پارک به‌صورت شبانه‌روزی نگهبانی شود و افرادی در آن حضورداشته باشند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 3