عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد: احیاء مسجد هفت درب نشان از توجه ویژه مدیریت شهری به هویت تاریخی مشهد است
عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد: احیاء مسجد هفت درب نشان از توجه ویژه مدیریت شهری به هویت تاریخی مشهد است

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد گفت: مدیریت شهری در این دوره تلاش‌های وافری در جهت احیاء و زنده‌سازی و حفظ هویت‌های مکانی و محلی کرده که آغاز عملیات اجرایی مسجد هفت‌درب یکی از مصادیق همین مدعاست. مسجدی که براساس قراردادها و تفاهمنامه‌های پیشین به دلیل قرار گرفتن در مسیر، در قبال اعطای معوض تخریب شد و امروز در فاصله چهار متری مکان قبلی، با توجه به تقاضاهای اجتماعی ساخت و احیاء مسجد در دستورکار قرار گرفت.

به گزارش اختر شرق؛ شهناز رمارم در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی مسجد هفت درب با بیان اینکه مسجد از صدر اسلام محل تعاملات اجتماعی و مرکز نشر فرهنگ اسلامی بوده است، اظهار کرد: علاوه‌بر این، مسجد دارای نقش چندجانبه بوده ولی به مرور زمان نقش دینی غالب شده است.

وی ادامه داد: اخیرا نقش اجتماعی مسجد مجدد درحال پررنگ شدن است؛ به‌عنوان مثال در جریان کرونا شاهد تقویت مشارکت‌های مردمی در بحث تهیه بسته‌های کمک‌معیشتی و… بودیم.

رمارم با بیان اینکه برخی نمادهای تاریخی در هویت‌بخشی و تقویت تعلق‌خاطر به محله برای ساکنان تاثیرگذار است، تصریح کرد: مسجد، یکی از نمادهای هویت مکانی و محلی است؛ مسجد هفت درب، خود از سبقه تاریخی برخوردار بوده و از سوی دیگر در محله نوغان، یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین محلات مشهد نیز قرار گرفته که در جوار بارگاه منور رضوی است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد بیان کرد: مدیریت شهری در این دوره تلاش‌های وافری در جهت احیاء و زنده‌سازی و حفظ هویت‌های مکانی و محلی کرده که آغاز عملیات اجرایی مسجد هفت‌درب یکی از مصادیق همین مدعاست. مسجدی که براساس قراردادها و تفاهمنامه‌های پیشین به دلیل قرار گرفتن در مسیر، در قبال اعطای معوض تخریب شد و امروز در فاصله ۴ متری مکان قبلی، با توجه به تقاضاهای اجتماعی ساخت و احیاء مسجد در دستورکار قرار گرفت.

رمارم با بیان اینکه احیاء مسجد هفت درب جزو کارهای خوب و ارزنده شهرداری بوده که نشان از توجه ویژه و عزم مدیریت شهری برای حفظ مساجد و بناهای تاریخی و هویتی در دوره شورای پنجم است، گفت: بسیار خرسندیم که مسجدی با شرایط بهتر در قالب طرح تفصیلی اطراف حرم مطهر و در نزدیکترین فاصله به بناهای پیشین ساخته می‌شود و تا عید قربان به بهره‌برداری می‌رسد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد با اشاره به تاریخ‌ساز بودن زنان نوغان و ماندگاری آن‌ها در تاریخ، خاطرنشان کرد: ما باید در جهت تقویت بعد و نقش تاریخی محلات مشهد گام برداریم و احیاء مسجد هفت درب یکی از مصادیق تحقق همین سیاست و رویکرد است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 109