عدم انجام تعهدات بسیاری از دستگاه‌ها در احیای کشف رود/ مطالبه دادستانی از استاندار برای نظارت بر اجرای کامل مفاد تفاهم نامه
عدم انجام تعهدات بسیاری از دستگاه‌ها در احیای کشف رود/ مطالبه دادستانی از استاندار برای نظارت بر اجرای کامل مفاد تفاهم نامه

جانشین معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز استان خراسان رضوی گفت: با مدیرانی که بر اساس اعلام استانداری نسبت به اجرای بندهای تفاهم نامه اقدام ننمایند، برخورد خواهد شد.

به گزارش اختر شرق؛ قاضی بهشتی توندری جانشین معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز استان خراسان رضوی در حاشیه بازدید از اقدامات انجام شده در بستر کشف رود گفت: کشف رود کماکان به‌عنوان یکی از معضلات مهم و چالشهای زیست محیطی شهر و استان می‌باشد و بسیاری از دستگاه‌ها به تعهداتی که در حضور استاندار پذیرفتند عمل نکرده اند.

قاضی بهشتی توندری ضمن مطالبه از مدیران عامل آب منطقه‌ای و آبفای مشهد بر اجرای تعهداتشان، گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، مقرر گردید با ایجاد تصفیه خانه‌های جدید و ارتقای تصفیه خانه‌های موجود در این بستر، فاضلاب جاری در کشف رود جمع آوری و تبدیل به پساب استاندارد گردد تا بتوانیم در حوزه فضای سبز از آن استفاده نماییم و همچنین حق آب بران کشف رود، نسبت به استفاده از آن اقدام نمایند که تاکنون در این زمینه کاری صورت نپذیرفته است و بخشی نگری بر نگاه مدیران مزبور حاکم است و اراده عملی برای حل مشکل کشف رود ندارند.

وی تصریح کرد: از معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار که بر اساس توافق نامه به‌عنوان مرجع حل اختلاف بین طرفین انتخاب شده است می‌خواهیم که نسبت به مطالبه و نظارت بر اجرای بندهای این تفاهم نامه اقدام نمایند تا بتوانیم شاهد فضای بهتری باشیم.

وی با تاکید بر اجرای بندهای این تفاهم نامه توسط تمامی دستگاه ها، عنوان کرد: چنانچه فاضلاب جاری در کشف رود ادامه داشته باشد در زمینه احیای این رودخانه میراثی، شاهد توفیقاتی نخواهیم بود.

قاضی بهشتی توندری با اشاره به اینکه فاضلاب جاری در کشف رود یکی از مصادیق تهدید بهداشت عمومی و از مصادیق تضییع حقوق عامه است، گفت: دادستانی برای بهتر شدن مسیر ساماندهی کشف رود با مدیرانی که نسبت به اجرای بندهای تفاهم نامه افدام ننمایند، و عملا موجب تضییع حقوق عامه شوند برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری مشهد با کاشت درختان و شروع به ساماندهی بخشی از رودخانه و شروع عملیات اجرایی مدل دوم سپتاژ و انجام مطالعات ساماندهی به بسیاری از تعهدات خود عمل کرده است، گفت: از متولیان آب تقاضا داریم پای کار بیایند و به تعهداتشان عمل کنند در غیر این صورت باید استانداری ورود پیدا کند و اگر استانداری نتوانست موضوع را مرتفع نماید حوزه دادستانی که وظیفه احیای حقوق عامه را برعهده دارد موضوع را پیگیری خواهد کرد و باید پاسخگوی دادستانی به عنوان مطالبه‌گر حقوق مردم باشند.

موانع فیزیکی، مانع فعالیت موتور پمپ‌ها در کشف رود

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص ساماندهی و احداث فضای سبز در بستر کشف رود گفت: کل اراضی واگذار شده به شهرداری مشهد ۸۱ کیلومتر است که حدود ۱۱۴۰ میلیارد ریال تعهداتی است که تاکنون توسط شهرداری ایجاد شده است.

وی افزود: در این خصوص دو پروژه اصلی همچون تصفیه خانه سپتاز که با حدود ۷۴۰ میلیارد ریال قرارداد، منعقد شده که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در طی این ۱۸ ماه اجرایی می‌شود و همچنین تصفیه خانه چرمشهر که ضمن پیگیری‌های به عمل آمده، امید است شرکت شهرک‌های صنعتی بتواند فاز دوم تصفیه خانه را ظرف چند ماه آتی به بهره برداری برساند.

یعقوبی گفت: به طور جدی پیگیر هستیم تا ساماندهی بستر رودخانه را براساس ضوابط مهندسی رودخانه که مد نظر شرکت محترم آب منطقه‌ای است را انجام دهیم و در حال حاضر محدوده کلات تا خین عرب به طول حدود ۴۰۰۰ متر را شروع کرده‎ایم و همزمان قازقان احمداباد به سمت چرمشهر را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که حدود پنج میلیارد تومان هزینه ساماندهی بستر این محدوده مطابق مطالعات مهندسی رودخانه است.

معاون شهردار مشهد تصریح کرد: یکی از مباحث مهم در کشف رود، جمع آوری موتور پمپ‌ها و جلوگیری از تصرف بستر رودخانه است که طبق فراخوانی که انجام شده، شرکت پیمانکار واجد شرایط بکارگیری شده و بر اساس مجوزهای اخذ شده از دستگاه محترم قضائی بزودی برخورد لازم با آن دسته از متخلفینی که اقدام به نصب موتور پمپ‌های غیرمجاز نموده‌اند و در اراضی بستر رودخانه تصرفاتی ایجاد نموده‌اند صورت خواهد پذیرفت و ضمن جمع آوری موتورپمپ‌ها و رفع تصرف، به دستگاه محترم قضائی معرفی خواهند گردید. در این راستا تاکنون اخطارهای لازم به متخلفین و متصرفین داده شده و تعدادی موتورپمپ نیز از محل خارج شده است. همچنین تاکنون ۲۱ مورد تخلیه نخاله در کشف رود، کشف و متخلفین به دستگاه‌های نظارتی مرتبط معرفی و برخورد لازم با ایشان صورت پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ورود موتور پمپ‌ها علاوه بر حفاظت فیزیکی، موانع فیزیکی همانند دیوارهای خود ایستا و نیوجرسی‌هایی که برای قطع کردن مسیر نیاز است در حال نصب می‌باشد که از دسترس متخلفین به کشف رود نسبت به برداشت فاضلاب و تصرف بستر و… جلوگیری خواهد نمود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 5