طرح نذر خون حسینی در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا می‌شود
طرح نذر خون حسینی در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا می‌شود

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی گفت: طرح نذر خون حسینی با شعار اهدای خون تو نداوم تپش قلب جهان از ابتدای ماه محرم در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا می‌شود.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر حمیدرضا اسلامی بابیان اینکه طرح نذر خون حسینی با شعار اهدای خون تو نداوم تپش قلب جهان از اول ماه محرم در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی آغازشده و تا آخر ماه صفر، سالروز شهادت امام رضا علیه اسلام ادامه می‌یابد، عنوان کرد: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، هشت پایگاه استان به اهداکنندگان خون خدمات‌رسانی کردند که شامل دو پایگاه، تیم سیار مستقر در مرکز رفاهی دانشگاه واقع در روبروی خیابان کفایی خیابان دانشگاه (پذیرش آقایان و بانوان) و پایگاه ثامن واقع در جوار حرم مطهر رضوی پارکینگ شماره چهار (پذیرش فقط آقایان) و پنج پایگاه در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، گناباد، نیشابور، سبزوار و قوچان بود.

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی بابیان اینکه سامانه‌ای جهت نوبت‌دهی به اهداکنندگان خون آماده‌شده است، خاطرنشان کرد: از مردم درخواست داریم که مشارکت در این امر خیر و خداپسندانه را تنها به‌روز خاص معطوف نکنند، درصورتی‌که نیاز به خون همیشگی و مداوم است.

وی تأکید کرد: نیاز به خون همیشگی بوده و هر واحد خون اهدایی می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد و از هر سه نفر نیز یک نفر در طول زندگی خود به خون و فراورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کند.

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به آمار اهداکنندگان مستمر خون، گفت: حدوداً ۵۵ درصد از اهداکنندگان ما در مشهد و حدود ۵۶ درصد از اهداکنندگان استانی اهداکنندگان مستمر می‌باشند.

دکتر اسلامی گفت: هر فراورده خونی زمان نگهداری و مصرف محدود و مشخصی دارد و بیمارانی نظیر مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی برای ادامه حیات وزندگی خود نیازمند دریافت مداوم خون و فراورده‌های آن هستند و اگر هر نفر در هرسال حداقل ۲ نوبت خون خود را اهدا کند، منابع قابل‌اطمینانی از خون و فراورده‌های خونی را می‌توان برای بیماران نیازمند تأمین کرد.

وی ادامه داد: فواصل میان دو نوبت اهدای خون نمی‌‎تواند کمتر از سه ماه باشد و بسیاری از مردم نیک‌اندیشی که در این امر خیر و خداپسندانه مشارکت دارند زمان‌های خاصی مانند تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام رضا (ع)، شب‌های قدر و دیگر زمان‌های خاص سال را برای انجام این کار انتخاب می‌کنند و باوجوداینکه میزان ذخایر خون و فراورده‌های خونی را افزایش می‌دهد، اما تغییری در میزان نیاز و مصرف آن ایجاد نمی‌کند.

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی با تأکید بر اینکه باید به این نکته توجه داشت که نیاز به خون همیشگی بوده، عنوان کرد: نیاز به خون تنها به زمان خاصی معطوف نمی‌‌شود و باید توجه داشت تا ذخایر خون و فراورده‌های خونی دچار نوسان نشوند و ازآنجاکه فرد اهداکننده تا سه ماه دیگر امکان اهدای خون خود را ندارد و عمر مصرف و نگهداری فراورده‌هایی نظیر پلاکت و گلبول قرمز متراکم کوتاه و محدود بوده، ممکن است که ذخایر خونی برای تأمین نیاز خونی بیماران پس‌ازاین ایام با مشکل مواجه شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 74