ضعف شهرداری سبزوار در مناسب‌سازی اماکن شهری ویژه معلولان
ضعف شهرداری سبزوار در مناسب‌سازی اماکن شهری ویژه معلولان

مناسب‌سازی معابر و محیط‌های شهری برای افراد معلول و ناتوان از مواردی است که در قانون جامع حمایت از معلولان مورد تأکید قرارگرفته است طبق ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، کلیه وزاتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف‌اند تا در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی، معبر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که معلولان مانند دیگر افراد عادی امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن را داشته باشند.

به گزارش اختر شرق؛ در نشستی که اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار با جامعه معلولان داشت مشکلات این قشر از جامعه مطرح شد که مهم‌ترین گلایه معلولان عدم مناسب‌سازی اماکن عمومی در سطح شهر است که سال‌هاست بنا به قول‌هایی که شهرداری‌ها برای مناسب‌سازی اماکن داده‌اند اما هنوز این موضوع به تحقق‌نیافته است.

علی کوشکی، شهردار سبزوار ضمن تائید این مطلب که بسیاری از مراکز و اماکن عمومی سطح شهر برای معلولان آماده‌سازی نشده، گفت: توانمندی مالی شهرداری اجازه مناسب‌سازی ویژه معلولان را در سطح شهر نمی‌دهد.

 داشتن شهری بدون مانع آرزویی که تا واقعیت فاصله زیاد دارد

مدیرعامل جامعه معلولین سامان بابیان اینکه داشتن شهری بدون مانع برای معلولان آرزویی است که تا واقعیت فاصله زیاد دارد گفت: درصدی از جمعیت سبزوار را معلولان تشکیل می‌دهند این قشر مانند دیگر شهروندان عادی حق بهره‌مندی از خدمات رادارند بااینکه مشکلات رفت‌وآمد معلولان در سطح شهر به‌کرات اعلام‌شده اما هنوز در بحث مناسب‌سازی اماکن عمومی به‌ویژه در ادارات، سیستم حمل‌ونقل، عابر بانک‌ها ضعف وجود دارد و جای گله‌مندی است که این مسائل مهم هنوز به‌طور کامل عملی نشده است.

علی قزی، مدیرعامل کانون ناشنوایان سبزوار نیز به عدم تحقق وعده شورای اسلامی شهر و شهرداری به موضوع رایگان بودن سرویس حمل‌ونقل عمومی تأکید کرد و ادامه داد: معلولان در تهران برای استفاده از مترو باکارت معلولین هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند ولی در این شهر خبری ازاین‌گونه حمایت‌ها از جامعه معلولان نیست.

نماینده موسسه معلولین ذهنی امیرالمؤمنین (ع) بابیان اینکه هزینه نگهداری هر مددجو مبلغ دو میلیون تومان برای موسسه هزینه در بردارد گفت: متأسفانه عدم تمکن مالی موسسه جهت تأمین هزینه‌ها سبب شده تا مشکلات ما بیشتر شود.

عوضوردی تصریح کرد: این خیریه با تحت پوشش قرار دادن تعداد زیادی معلول ذهنی، ماهانه هزینه‌های گزافی را برای خوراک، پوشاک و درمان مددجویان خودپرداخت می‌کند که درمجموع این هزینه‌ها برای موسسه حدود ۲۵ میلیون تومان به شهرداری بابت هزینه پسماند و عوارض صنفی و نوسازی بدهکار است.

وی ادامه داد: هرچند خیرین در کنار ما هستند اما با توجه به شرایط اقتصادی که متوجه اجتماع است میزان کمک‌های مردمی به نسبت گذشته کمتر شده اما از شورا اسلامی شهر انتظار مشارکت و همکاری در این زمینه راداریم.

مدیرعامل موسسه معلولین ذهنی باران نیز به اهمیت فرهنگ‌سازی در خصوص حمایت از جامعه معلولان اشاره کرد و اظهار کرد: معلولان دوست دارند دیده شوند، باور شوند و درک شوند چون این مسائل را درک می‌کنند.

سلیمانی افزود: هدف از راه‌اندازی موسسه نگهداری از معلولین ذهنی برداشتن باری از دوش اجتماع است که ادامه این مسیر بدون همراهی مسئولان شهر قطعاً راه پرفرازونشیبی خواهد بود.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز عنوان کرد: برخی افراد جامعه ظاهراً معلول نیستند ولی در آینده دچار معلولیت خواهند شد مانند بیماران دیابتی و قلبی و عروقی. اگر صحبت از مناسب‌سازی است طوری انجام شود که همه قشر معلول، بیمار و سالمند باهم دیده شوند.

دکتر فیض‌آبادی بابیان اینکه وضعیت فعلی سبزوار به لحاظ مناسب‌سازی وضعیت بغرنجی است، مطرح کرد: از جمعیت ایران ۳/۹ درصد سالمند، ۱۵ درصد معلول و ۲/۷ درصد بیمار دیابتی هستند و قطعاً این ارقام در آینده بیشتر خواهد شد. دولت به سمت الکترونیک شدن حرکت می‌کند اما آیا وب‌سایت‌ها برای استفاده این افراد مناسب شده است هیچ‌کدام از وب‌سایت‌های دولتی مجهز به امکانات جهت استفاده از معلولان نیست.

وی تأکید کرد: متأسفانه در ایران معلولیت یک مشکل فردی است درحالی‌که در دنیا معلولیت را زائیده اجتماع می‌دانند.

دکتر استاجی، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: شرایط نافرجامی که شهر سبزوار دارد برای بیست سال آینده قابل زیستن نخواهد بود. باید چشم‌اندازی برای ده سال آینده طراحی شود که شهری دوستدار کودک، معلول و سالمند ساخته شود. تلاش در خصوص دوستدار کودک بودن باعث می‌شود برای سالمند و معلول نیز مناسب باشد پس مناسب‌سازی را پله‌پله جلو ببریم.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار اظهار کرد: این اداره با پنج مرکز دولتی و ۱۵ مرکز غیردولتی در حوزه توان‌بخشی و ۲۳ موسسه خیریه فعالیت‌های خود را در سطح شهر پوشش می‌دهد. در حوزه پیشگیری اقدامات خوبی در غربالگری در حال انجام است.

مرضیه کسرایی گفت: برای مناسب‌سازی نیز برنامه زمان‌بندی‌شده در خصوص ادارات و سازمان‌ها انجام‌شده و در حال پیگیری موضوع هستیم انتظار ما از شهرداری مناسب‌سازی است که امیدواریم با نظارت شهرداری شاهد ایجاد ساختمان‌های مناسب‌سازی شده باشیم و پروانه پایان کار به‌شرط مناسب‌سازی برای متقاضیان صادر گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار بابیان اینکه در تمام صحبت‌هایی که جامعه معلولان بیان کردند موردی نبود که فراتر از قانون باشد، تأکید کردند: بهره‌مندی از امکانات و تأمین زیرساخت‌ها و مناسب‌سازی حق مسلم همه معلولان مانند دیگر شهروندان است که متأسفانه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نادیده گرفته‌شده است.

کل میشی تصریح کرد: در جلسه قبل یکی از موضوعات مطرح‌شده برای معلولان استفاده رایگان معلولین از اتوبوس‌های درون‌شهری بود که هنوز به سرانجام نرسیده است به شهرداری و شورا تذکر داده می‌شود که به قولی که برای معلولان داده‌اند جامعه عمل بپوشانند؛ همچنین شهرداری سبزوار موظف است تمام موضوعاتی را که امروز موردبحث قرار گرفت را در بودجه ۹۹ بگنجاند تا مشکلات معلولان که بیشتر بحث مناسب‌سازی شهر و دستگاه‌های دولتی است مرتفع گردد.

وی در پایان اظهار کرد: به‌هرحال بخشی از مراجعین به ادارات و دستگاه‌ها معلولان هستند که نبود آسانسور سبب شده تا نتوانند مانند دیگر شهروندان به کارهای اداری خود رسیدگی کنند، لذا شهردار بحث نصب آسانسور در ساختمان شورا، شهردار منطقه یک و شهرداری منطقه ۲ را در برنامه‌های خود داشته باشد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 50