صدها میلیارد تومان خدمت‌رسانی به مناطق پیرامونی مشهد قابل انکار نیست
صدها میلیارد تومان خدمت‌رسانی به مناطق پیرامونی مشهد قابل انکار نیست

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد با تشریح عملکرد مدیریت شهری در توسعه زیرساخت‌های شهری در این مناطق بر لزوم رعایت انصاف در نقد و بررسی عملکرد و خدمات شورای اسلامی پنجمین دوره شهر مشهد تاکید کرد.

به گزارش اختر شرق؛ رمضانعلی فیضی در نطق پیش از دستور صد و سی و دومین جلسه شورا در دوره پنجم گفت: رویکرد و سیاست شورای پنجم در برخورد با مناطق پیرامونی و کم برخوردار از منش و سیره امام راحل (ره) مبنی بر اولویت بخشی به اقشار فرودست و محروم برآمده است و ما در شورای پنجم عدالت در توزیع سرانه ها، امکانات و خدمات شهری را سرلوحه کار خویش قرار دادیم.

وی با بیان اینکه ما توسعه متوازن و پایدار را در اولویت برنامه ریزی قرار داده و مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت شهر را به عنوان هدفی فاخر انتخاب کردیم، عنوان کرد: در دوره پنجم مدیریت شهری بر مدیریت یکپارچه مردم مبنا تاکید داشته و با این هدف برای ایجاد ساختارهای لازم اقدام نمود، از جمله تاسیس سازمان بازآفرینی فضاهای شهری و به تبع آن استقرار دفاتر تسهیلگری ذیل سازمان به منظور تکمیل ساختار اجرایی و ایجاد امکان نفوذ و ارتباط سازماندهی شده تا عمیق‌ترین بدنه اجتماعی در مناطق پیرامونی و کم برخوردار.

فیضی بیان کرد: شورای پنجم در کارزار انتخابات ۹۶ از شعارزدگی پرهیز کرده و بر واقع گرایی و عمل گرایی صحه گذاشت و بر کار و کوشش مستمر پای فشرده است.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد گفت: خدمات شورای پنجم در حاشیه شهر مشهد نه کتمان پذیر، نه مصادره شدنی و نه قابل انکاراست. خدمت مردم شریف مشهد عرض می‌نمایم. آنچه در دو سال آخر خدمت شورای پنجم به صورت تجمیع یا تفکیک در محلات پیرامونی و کم برخوردار یعنی مناطق ۲ الی ۷ انجام شده نسبت جالب توجهی از درآمدهای احصا شده به هزینه‌های انجام پذیرفته از این مناطق است.

وی ادامه داد: مدیریت شهری مشهد در این مدت چهار برابر درآمد به دست آمده از این مناطق را در همین مناطق هزینه کرده است. این یعنی تکریم و احترام ساکنان این مناطق و البته عمل به وظایف ذاتی مدیریت شهری و حتی بیش از وظایف قانونی.

خدمت آسفالت و پیاده روسازی

فیضی در تشریح بخش‌های شاخص عملکرد مدیریت شهری مشهد در حوزه‌های مرتبط با مناطق کم برخوردار گفت: در خدمت پیاده روسازی سرجمع اقدامات انجام شده در مجموع دو دوره شورای سوم و چهارم یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع بوده در حالیکه تنها در دوره پنجم یک میلیون متر مربع در این خصوص عملکرد داشته ایم. این به معنی تقریبا دو برابر شدن عملکرد این دوره نسبت به دوره پیش از آن است.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در بحث روکش آسفالت معابر سه میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع مجموعه عملکرد دوره چهارم مدیریت شهری در مناطق کم برخوردار بوده و در دوره فعلی، چهار میلیون و ۳۶۰ هزار متر مربع روکش آسفالت در مناطق محروم انجام شده است، مطرح کرد: این اتفاق بیان و اجرای عملی تاکیدات مدیران ارشد استانی و امام جمعه شهر مشهد مبنی بر تنظیم شیب خدمت به مناطق محروم و حاشیه شهر است بدون ادعا و شعار غیر قابل استناد و غیر عملیاتی.

وی گفت: این سیر خدمات‌رسانی به مناطق پیرامونی شهر در دوره دوساله ابتدایی فعالیت مدیریت شهری مشهد که در قالب گزارش عملکرد برای مدیران ارشد استانی ارسال شده بود، چنان بود که همه مدیران شهری و استانی با نگاه و گرایش همسو و یا رقیب از عملکرد ما در حوزه مناطق پیرامونی مشهد مکتوب و شفاهی تقدیر نمودند.

خدمت فضای سبز و مدیران بحران

به گفته فیضی شورای پنجم در موضوع فضای سبز در دوره چهارم ۵۴ پارک در مناطق محروم و کم برخوردار ایجاد و این رقم در دوره پنجم به ۶۸ پارک می‌رسد که از حیث مساحت از رقم ۵۲ هکتار در دوره قبل به ۱۰۳ هکتار در دوره پنجم یعنی دو برابر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در ادوار گذشته ۱۴ پایگاه مدیریت بحران در حاشیه شهر ایجاد شده و در دوره پنجم به تنهایی ۱۰ تامین اعتبار یا احداث شده است، اظهار کرد: اما در موضوع تبصره دائمی ۱۶ بودجه شهرداری مشهد که به منظور بازگشایی معابر می‌باشد نیز اقدامات بسیار خوبی برای حذف موانع پیش پای توسعه محلات از طریق رفع معارضات در مسیر و تامین رضایت مالکان برداشته شد.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه هرچند این تبصره همیشه ماهیتی غیر نقد داشته اما شورا در این دوره پای کار ایستاد و برای جلب رضایت شهروندان و دفاع از حقوق ایشان اجرای این تبصره را به صورت نقدی در پیش گرفت، گفت: تملک املاک در مسیر و محورها از ۲۹ مورد در دوره شورای قبل به ۱۲۸ مورد در این دوره رسید تا سنگ‌های فراوان در مسیر اجرای پروژه‌های شهری و توسعه محلات اینگونه از پیش رو برداشته شود.

محیط زیست و کشف رود

فیضی بیان کرد: در حوزه کشف رود نیز اقدامات بسیار مناسبی در دوره‌های گذشته انجام شده و این دوره نیز این اقدامات تکمیل گشت. بدین ترتیب که ۱۷۶ هکتار ساماندهی در ادوار گذشته در دوره پنجم به ۳۰۰ هکتار ساماندهی کشف رود تبدیل شد.

وی ادامه داد: این اقدامات با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی، ۳۳ کیلومتر از مسیر رودخانه با اقدامات مهندسی، تثبیت بستر، درختکاری و ایجاد خاکریز بر مبنای کارهای علمی و تخصصی و با استفاده از تجربیات گذشته انجام شد و در همین خصوص ۱۶۵ هزار اصله درخت در حال کاشت است.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ساخت تصفیه خانه سپتاژ نیز با هدف حل مشکلات زیست محیطی با اعتبار ۷۴ میلیارد تومان و با ظرفیت تصفیه فاضلاب روزانه ۳۰۰ تانکر یک معضل زیست محیطی مرگبار و پرخطر و دون‌شان مردم مشهد و خصوصا مناطق پیرامونی شهر را برطرف کرد.

خدمت مسیل‌ها و کال‌های سطح شهر

فیضی خاطرنشان کرد: در خدمت ساماندهی و جداسازی ۷۵ کیلومتر از مسیل‌ها و کالهای شهری هم با ۲۴۵ میلیارد تومان هزینه به انجام رسید که ۵۰ درصد از این میزان در مناطق پیرامونی و کم برخوردار بوده است.

احیای بافت‌های ناکارآمد

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در موضوع مشوق‌های احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده در ادوار گذشته ۱۰ میلیارد تومان تخفیف صدور پروانه و بازسازی ابنیه صادر شده و در دوره پنجم با تصویب مشوق‌های بازآفرینی محلات ناکارآمد شهری، تنها در عرض ۶ ماه از زمان اجرای این مصوبه ۴ میلیارد تومان تخفیف مجوزات در قالب ۲۳۳ پرونده صادر شده است.

پروژه‌های کلان شهری

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد عنوان کرد: در طی مدت فعالیت شورای پنجم هشت تقاطع غیر همسطح بزرگ دارای نقش کلیدی و اثرگذار در ترافیک شهری در شهر مشهد نیز بهره برداری شده که ۴۰ درصد از این تقاطع‌ها در مناطق پیرامونی و کم برخوردار ساخته شده است.

وی با بیان اینکه پروژه اصلاح هندسی در بسیاری از محلات کم برخوردار به اجرا درآمد و از ۱۹۰ پروژه در این بخش ۸۲ پروژه در محلات کم برخوردار شهری اجرا شده است، گفت: همه اینها در حالی است که بر طبق قانون ما موظف به هزینه کردن ۳۰ درصد از بودجه و اعتبارات عمرانی و خدمات شهری در مناطق پیرامونی هستیم اما با گذر از این رکورد به عدد ۵۰ درصد رسیدیم.

فیضی اظهار کرد: درگوشه گوشه شهر به ویژه مناطق پیرامونی پروژه‌های متعدد عمرانی همچنان در دست احداث است که در گروه پروژه‌های بالای ۲۵ میلیارد تومان می‌توان به پروژه احداث خط ۳ قطار شهری با ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ و احداث و تجهیز خط ۲ با اعتبار ۵۲۲ میلیارد تومان اشاره کرد که به این مناطق خدمت‌رسانی می‌کنن.

وی ادامه داد: جالب آنکه اخیراً از جانب گروهی ادعا شده که مترو خدمتی فاخر نبوده و صرفه اقتصادی ندارد. بنده به اعتبار سال‌ها خدمت و برآیند سال‌ها تجربه شهرهای مختلف جهان عرض می‌کنم مترو از پروژه‌های فاخر شهری محسوب می‌شود چرا که حمل و نقل پاک و سریع و رهایی از ترافیک را تامین کرده و ساختار زیربنایی را در شهر ایجاد می‌کند. مترو پدافند غیر عامل، نگاه به آینده و افزایش رفاه ملی است.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد به احداث کمربند سبز شمالی کشف رود با ۳۲۵ میلیارد تومان اعتبار، تقاطع غیرهمسطح سواره مصلی با ۲۶۵ میلیارد تومان، آغاز به کار مترو خط ۴ با ۱۳۹ میلیارد تومان، مجموعه پروژه‌های خدماتی با موضوعات مختلف در شهرک شهید رجایی با ۱۳۰ میلیارد تومان، تقاطع ابوطالب ۱۲۱ میلیارد تومان، پروژه‌های اسماعیل‌آباد ۱۱۳ میلیارد تومان، طرق ۷۳ میلیارد تومان، سیس آباد و التیمور ۵۴ میلیارد تومان عباس آباد ۳۰ میلیارد تومان پارک شهری بهار ۲۹ میلیارد تومان، مهرگان ۲۸ و نیم میلیارد تومان، شهرک رضویه و بلوار میامی ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، مجتمع آبی شهید قربانی ۲۵ میلیارد تومان، پیاده روسازی و مناسب‌سازی معابر طبرسی شمالی ۲۳ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: بیست پروژه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومانی و ۱۶ پروژه بین سه تا ۱۰ میلیارد تومان در شهرک شیرین، طبرسی شمالی، بوستان ریحانه، کال زرکش سیدی، آوینی، توس، رسالت، خلج، غرب مشهد و جای‌جای مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شیدایی خدمت و عشق به مردم را به نمایش می‌گذارد.

فیضی در پایان گفت: بنده همه را به انصاف دعوت می‌کنم چرا که دوره پر افتخار و بی‌بدیل خدمت در شورای پنجم قابل انکار نیست.

image_printچاپ مطلب

Visits: 75