صددرصد نوغانداری شهرستان جوین در اختیار بانوان روستایی است
صددرصد نوغانداری شهرستان جوین در اختیار بانوان روستایی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: ۱۷۰جعبه کرم ابریشم با هدف افزایش رونق کسب کار در روستاها و توسعه پرورش کرم ابریشم به عنوان یک شغل جانبی، خانگی و مکمل بین ۴۰ بانوی روستایی توزیع شد.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به این که نوغانداری صنعتی اشتغالزا در این شهرستان است، گفت: تعداد ۱۷۰جعبه کرم ابریشم برای تولید پیله ابریشم در اختیار ۴۰ بانوی روستایی جوینی قرار گرفته است.

قارزی با اشاره به اینکه صددرصد این ۱۷۰ جعبه کرم ابریشم را زنان روستایی این شهرستان تحویل گرفته و در مرحله تولید و جمع آوری پیله هستند، عنوان کرد: اقلیم مطلوب شهرستان جوین برای کاشت درخت توت شرایط لازم را برای توسعه و پرورش کرم ابریشم فراهم کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی جوین با بیان اینکه نوغانداری شغلی جانبی و راحت است که در کنار اشتغال اصلی می‌تواند درآمد کشاورزان را افرایش داده و زمینه توسعه و رونق مناطق روستایی را فراهم کند، گفت: مدت پرورش پیله کرم ابریشم ۴۵ روز است لذا کشاورزان با کمترین هزینه می‌توانند اقدام به پرورش کرم ابریشم نموده و درآمد مناسبی کسب کنند، به طوری که هرجعبه ۳۰ الی ۴۰ کیلو پیله‌تر و یا ۱۵ الی ۱۶ کیلو پیله خشک تولید میکنند و قیمت هرکیلو پیله‌تر در بازار ۱۵۰ هزار تومان و هرکیلو پیله خشک بر اساس کیفیت آن ۳۷۰ الی ۴۷۰ هزار تومان است.

قارزی بیان کرد: هر جعبه کرم ابریشم از ابتدا تا انتهای دوره رشد با جمعیت هر جعبه حدود ۲۳الی ۲۷ هزار کرم حدود ۸۰۰ کیلوگرم برگ میباشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین خاطرنشان کرد: با پرورش کرم ابریشم، ماده اولیه مورد نیاز صنایع فرش بافی، پزشکی، نظامی و الکترونیک تولید می‌شود و از فضولات کرم ابریشم نیز می‌توان به عنوان کود آلی برای بهبود وضعیت فیزیکی و حاصلخیزی خاک استفاده کرد.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 44