صحن پیامبر اعظم (ص)؛ میزبان انبوه زائران در مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا
صحن پیامبر اعظم (ص)؛ میزبان انبوه زائران در مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا

امسال برای اولین بار، مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد و وسعت این صحن، امکان حضور گسترده زائران در مراسم و برپایی هر چه باشکوه‌تر این آیین را فراهم خواهد کرد.

به گزارش اختر شرق؛ با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، امسال مراسم آیینی خطبه‌خوانی شب عاشورا در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود و تعداد بیشتری از زائران می‌توانند خادمان حرم را در برگزاری این مراسم همراهی و در این مراسم معنوی شرکت کنند.

محمد توکلی، معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در این باره گفت: مراسم معنوی و آیینی خطبه‌خوانی شب عاشورا، هر سال با محوریت صحن انقلاب اسلامی و با حضور خدام بارگاه منور رضوی برگزار می‌شد که امسال به دلیل اجرای پروژه عمرانی در این صحن، تغییری در محل برگزاری مراسم انجام شد.

وی افزود: از یک سو این تاکید را داشتیم که در این ایام، فضای آزاد صحن انقلاب اسلامی، حتما برای انجام آداب زیارت، در اختیار زائران باشد و آن را برای مراسم خطبه‌خوانی استفاده نکنیم و از سوی دیگر نیز هدفگذاری شد با برگزاری این مراسم در صحنی با وسعت بیشتر، امکان حضور گسترده زائران بزرگوار را در کنار خادمان اجرا کننده مراسم فراهم کنیم.

وسعت صحن پیامبر (ع)، فرصت میزبانی گسترده‌تر از زائران

توکلی بیان کرد: با انتخاب صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر به عنوان محل برگزاری آیین خطبه‌خوانی شب عاشورا، امسال شرایطی فراهم شده تا این مراسم آیینی با شکوه بیشتری برگزار شود، چرا که طبیعتا همه‌ساله ظرفیت محدود صحن انقلاب، با حضور خادمان حرم، که باید در مراسم حضور داشته باشند، تکمیل می‌شد و فضای بسیار کمی برای میزبانی از زائران وجود داشت.

وی ادامه داد: اما امسال با توجه به شرایط ایجاد شده، این محدودیت وجود ندارد و به دلیل وسعت صحن پیامبر (ص)، میزبان خیل گسترده زائران خواهیم بود و بسیاری از دلدادگانی که همه‌ساله آرزوی شرکت در آیین خطبه‌خوانی را داشتند، می‌توانند امشب خادمان حضرت را همراهی کنند.

آغاز مراسم، بعد از نماز مغرب و عشاء

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی درباره جزئیات برگزاری این مراسم نیز اظهار کرد: آیین خطبه‌خوانی شب عاشورا، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز خواهد شد و پس از آن، شاعران و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، اشعار آیینی خود را قرائت خواهند کرد.

توکلی گفت: سپس خدام حرم مطهر با در دست داشتن شمع‌های افروخته، اجرای مراسم را ادامه می‌دهند و قرائت خطبه شب عاشورا آغاز می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 13