شیوه جدید برای بهره‌وری نهاده‌های دامی در خراسان رضوی
شیوه جدید برای بهره‌وری نهاده‌های دامی در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: به‌منظور افزایش بهره‌وری در استفاده از نهاده‌های دامی و مدیریت قیمت آن در بازار، شیوه جدیدی با عنوان تولید کنسانتره نهاده دامی در این استان اتخاذشده است.

به گزارش اختر شرق؛ علی رسولیان در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی بابیان اینکه این طرح که از سوی سازمان جهاد کشاورزی تدوین‌شده، کمبود نهاده برای تولیدکنندگان را کاهش داده و به عرضه مطلوب آن و حذف دلال‌ها از این بازار کمک می‌کند، عنوان کرد: طرح تولید کنسانتره نهاده دامی پس از تائید ستاد تدبیر خراسان رضوی به اجرا گذاشته خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به وجود ۷۴ کارخانه تولید خوراک دام در این استان گفت: بخش عمده‌ای از این کارخانه‌ها به دلیل کمبود نهاده در حال تعطیلی بودند.

محمدرضا اورانی افزود: به‌منظور افزایش نظارت بر روند توزیع نهاده دامی و بهره‌وری در استفاده از آن، طرح تولید کنسانتره نهاده در قالب انعقاد قرارداد بین تشکل‌ها و کارخانه‌های خوراک دام تدوین و به‌صورت آزمایشی اجرا شد.

وی ادامه داد: در این طرح قراردادی بین تشکل و کارخانه مربوطه با هماهنگی کمیته کنترل کمی و کیفی خوراک دام در هر شهرستان منعقد می‌شود، اتحادیه‌های مباشر نهاده را برای کارخانه خریداری می‌کنند و آن را از طریق سامانه بازار گاه نهاده‌های کشاورزی در اختیار آنان قرار می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کارخانه با فرمولی که شامل اختلاط چهار نهاده سبوس، جو، سویا و ذرت و تولید کنسانتره از آن است و از سوی سازمان جهاد کشاورزی در اختیارش گذاشته می‌شود، کنسانتره‌ای از نهاده‌های دامی تولید کرده و به‌عنوان خوراک دام عرضه می‌کند.

وی افزود: تاکنون فقط سبوس به کارخانه‌های خوراک دام تحویل می‌شد و آن کارخانه قادر به تولید کنسانتره نبود، اما اکنون هر چهار نهاده لازم برای تولید کنسانتره در اختیار کارخانه گذاشته می‌شود.

اورانی ادامه داد: قیمت هر نهاده مشخص و نرخ نهایی کنسانتره به تصویب کمیته کنترل کیفی و کمی نهاده هر شهرستان می‌رسد و درنهایت کنسانتره باقیمت مصوب از کارخانه تحویل دامدار می‌گردد

وی گفت: در دنیای توسعه‌یافته امروز، نهاده دامی دیگر به‌صورت خام تحویل دامدار یا مرغدار نمی‌شود چراکه تولید کنسانتره از نهاده ضمن افزایش بهره‌وری در استفاده از آن، قیمت را کاهش داده و از ورود تولیدکننده به بازار دلالی جلوگیری می‌کند.

تشدید نظارت بر بازار لوازم‌خانگی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی همچنین در این نشست با تأکید برقرار گرفتن لوازم‌خانگی در زمره کالاهای دارای اولویت در حوزه نظارت و بازرسی گفت: سقف افزایش قیمت این اقلام از سوی کارخانه‌ها ۲۵ درصد است و قیمت انواع اقلام در سامانه برگزاری شده است و فروش بالاتر از آن تخلف به شمار می‌رود.

علی رسولیان افزود: از امروز نظارت بر بازار لوازم‌خانگی در خراسان رضوی افزایش می‌یابد و در این خصوص بازرسی از انبارها به‌صورت ویژه انجام می‌گیرد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌خانگی مشهد نیز در این نشست گفت: از اردیبهشت‌ماه امسال تولیدکنندگان برخی لوازم‌خانگی قیمت آن‌ها را از پنج‌تا ۲۵ درصد افزایش داده‌اند و این قیمت‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و در سامانه ۱۲۴ حوزه نظارت ثبت‌شده است.

رضا رزقیان مقدم افزود: برخی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی علت افزایش قیمت تمام‌شده تولید خود را افزایش قیمت مواد اولیه به‌ویژه محصولاتی که از شرکت فولاد مبارکه اصفهان دریافت می‌کنند اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان نرخ محصولات خود را ۵۰ درصد افزایش داده و این امربر قیمت تولید برخی لوازم‌خانگی اثر گذاشته است بااین‌حال از ابتدای خردادماه دستگاه‌های نظارتی اجازه افزایش قیمت را به تولیدکنندگان لوازم‌خانگی بیش از سقف مجاز نداده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌خانگی مشهد با اشاره به کمبود برخی لوازم‌خانگی در بازار گفت: برخی شرکت‌های لوازم‌خانگی تولید کمتری نسبت به گذشته دارند و به نمایندگی‌های فروش کمتر کالا می‌دهند.

وی افزود: تولیدکنندگان بخاری و آبگرمکن نیز در اسفندماه سال گذشته قیمت این دو قلم کالا را افزایش دادند.

رزقیان مقدم ادامه داد: درمجموع شاید برخی فروشندگان لوازم‌خانگی در بازار اقلام را گران‌تر از قیمت مصوب به فروش برسانند اما فروشگاه‌های معتبر و نمایندگی‌های شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی نه کالای قاچاق دارند و نه اقلام را بدون در نظر گرفتن قیمت مصوب و عدم رعایت هفت درصد سود قانونی خود عرضه می‌کنند.

وی گفت: تمامی نمایندگی‌های شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی باید انبارهای خود را در سامانه جامع انبارها به ثبت برسانند در غیر این صورت کالاهای آن‌ها قاچاق محسوب می‌شود.

رئیس نظارت و بازرسی بر اصناف خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طبق بازرسی‌های انجام‌گرفته، شمار کالاهای قاچاق در رسته لوازم‌خانگی بسیار کاهش‌یافته است و اغلب فروشندگان احتساب سود قانونی خود برای عرضه کالا را رعایت می‌کنند.

امیر دلداری افزود: واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی از اردیبهشت‌ماه قیمت تولیدات خود را افزایش داده‌اند و گرانی در بازار این اقلام از مبدأ تولید نشات می‌گیرد و ارتباطی به توزیع‌کنندگان ندارد.

افزایش قیمت ماکارونی و کاهش قیمت برنج و حبوبات

رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی مشهد نیز در این نشست با اشاره به وضعیت مطلوب بازار مواد غذایی گفت: قیمت ماکارونی در بازار مشهد به دلیل رشد قیمت گندم نسبت به فروردین‌ماه امسال ۴۵ درصد افزایش‌یافته است.

سید حسینعلی شرف زاده افزود: در مقابل قیمت حبوبات نسبت به فروردین‌ماه امسال ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش‌یافته که دلیل آن بارندگی مطلوب و کشت و برداشت مناسب حبوبات بوده است.

وی ادامه داد: قیمت برنج ایرانی نیز به دلیل شروع فصل برداشت نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد کاهش‌یافته اما برنج پاکستانی به دلیل حذف ارز دولتی آن به قیمت هر کیلوگرم ۱۹۸ تا ۲۰۰ هزار ریال در عمده‌فروشی بازار مشهد عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی مشهد قیمت برنج هندی را کمتر از قیمت برنج پاکستانی دانست و گفت: قیمت هر کیلو برنج هندی در بازار مشهد ۱۵۰ هزار ریال و قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار ریال است.

وی افزود: موجودی برنج پاکستانی در مشهد مناسب نیست اما وفور برنج ایرانی باقیمت مناسب، تقاضا برای برنج پاکستانی را کاهش داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز دراین‌باره گفت: حذف ارز دولتی از مواد غذایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود، باعث کاهش فساد و متعادل شدن قیمت کالاها در بازار می‌گردد.

رسولیان افزود: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برنج وارداتی را حذف کرد و شرایط بازار نشان داد قیمت برنج بدون ارز دولتی یا با ارز دولتی چندان تفاوتی ندارد لذا حذف ارز دولتی در مورد سایر اقلام وارداتی نیز می‌تواند قیمت آن‌ها را در بازار کنترل کند.

وی ادامه داد: اگر کمبود برنج ایرانی در بازار وجود نداشته باشد دلیلی برای واردات برنج خارجی وجود ندارد و می‌توان نیاز مردم را با برنج ایرانی تأمین کرد.

معاون استاندار خراسان رضوی علت افزایش قیمت ماکارونی را افزایش قیمت خرید تضمینی گندم دانست و گفت: قیمت خرید تضمینی گندم از هر کیلو ۱۷ هزار ریال در سال گذشته به ۲۵ هزار ریال در سال جاری رسیده و این امربر قیمت ماکارونی اثر گذاشته است.

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ازآنجاکه مصرف آرد در نانوایی‌ها زیاد است اغلب بخشی از این آرد نیمه یارانه‌ای به سایر بخش‌های صنفی و صنعتی انتقال می‌یابد و قیمت آرد را افزایش می‌دهد.

حمیدرضا رجوعی افزود: حمل آرد از محل کارخانه تا نانوایی و مصرف آن نظارت جدی می‌طلبد تا از خروج آرد از نانوایی‌ها به دیگر واحدهای صنفی و صنعتی جلوگیری شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 5