شکارچی ده‌ها رأس قوچ وحشی سرانجام به دام افتاد
شکارچی ده‌ها رأس قوچ وحشی سرانجام به دام افتاد

شکارچی حرفه‌ای و تحت تعقیب یگان حفاظت محیط‌زیست استان پس از چندین بار تغییر محل اختفا، سرانجام در حالی دستگیر شــد که یک لاشه شکار هم در اختیارش بود.

به گزارش اختر شرق و به نقل از قدس؛ مرتضی شــیرزور، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مشهد در تشریح این ماجرا گفت: چند ماه پیش بود که تحرکات یکی از شکارچیان شناخته‌شده که بارها هم مورد اعمال قانون قرارگرفته بود، به این اداره منعکس شد.

 لیست سیاه هم درس عبرت نشد!

وی تصریح کرد: بررسی سوابق فرد متخلف که به واقع می‌توان گفت یکی از عاملان  نابودی محیط زیست به حساب می‌آمد، گویای این واقعیت بود که او مدتی پیش سـلاحی شــکاری به صورت مجاز در اختیار داشــت، اما پس از آنکه دســت به تخلف‌های متعدد و شــکار غیرمجاز زد و این ماجرا به نهادهای متولی منعکس شد، صلاحیت نگهداری سلاح از او سلب و مجوز حمل سلاحش باطل و در لیست سیاه قرار گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیســت شهرستان مشهد ادامه داد: فرد خاطی که در سطح استان خراسان رضوی دست به شکار قوچ و… می‌زد، در یکی از شهرستان‌های استان و در مراجع مربوط پرونده‌ای مفتوحه داشت که پس از تحت تعقیب قرار گرفتن از منطقه متواری و به مکان نامعلومی گریخت. از سوی دیگر و طبق اطلاعات به‌دست آمده شکارچی قانون‌شکن به همراه برخی اعضای خانواده‌اش به صورت گسترده‌ای دست به شکار غیرمجاز می‌زد و برای این اقدامش هم از سلاح برادرش استفاده می‌کرد.

فرار شکارچی حرفه‌ای از مناطق تحت تعقیب

شــیرزور به فرار متهم از مناطق تحت تعقیب اشاره و عنوان کرد: جمع بندی اطلاعات و کنار هم قــرار دادن ادله حاکی از این بود که شکارچی فراری پس از آخرین اقدام مجرمانه‌اش در یکی از شهرها به مشهد گریخته و راهی مناطق ممنوعه شده و به صورت مخفیانه در آن مکان‌ها هم شروع به شکار گونه‌های مختلف کرده است.

وی ادامه داد: بــا توجه به اینکه نحوه تحــرکات و احاطه فرد متخلف بر پســتی‌ها و بلندی‌های مناطق شکارممنوع را اطلاع داشتیم، به تیم‌های یگان حفاظت محیط زیســت شهرســتان مشهد آماده باش داده شد و به صورت زمان‌بندی شده تیم‌ها به مناطق مشــکوک و محل حضور احتمالی شکارچی تحت تعقیب اعزام می‌شدند.

رئیــس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد بیان کرد: در حالی که میدانستیم فرد متخلف تا اقدام به شــکار نکند از منطقه خارج نمیشــود، آثار به جامانده از وسیله نقلیه و دیگر اقدام های میدانی حاکی از آن بود که فرد متخلف به سمت ارتفاعات آب گرم رفته و باید خودرواش را در نزدیکی یکی از موانع طبیعی و دور از دید قرار داده باشد.

دوربینکشی تیم اعزامی در ارتفاعات، پستیها و…ادامه داشت و به جز یک تیم خودرویی، یک تیم پیاده هم در منطقه ردزنی خود را آغاز کردند.

این مقــام مســئول در اداره حفاظت محیط زیســت مشــهد درباره نحوه شناســایی فرد  متخلــف هــم گفت: این کار ســه یــا چهار ساعت به درازا کشــید تا اینکه مأموران یکی از تیمهای اعزام شــده یگان حفاظت محیط زیســت با بیســیم اطلاع دادند که خودرو ال ۹۰ ســفیدرنگ در منطقه ممنوعه شناسایی و از مســیرهایی که هر کسی راه خروج آن را نمیداند، در حال حرکت است.

شــیرزور به کشف لاشه یک شــکار دیگر هم اشــاره و در این باره عنوان کرد: از همین رو فرد تحت تعقیب دســتگیر و خودرو او مورد تفتیش قرار گرفت کــه در پی آن پرده از اقدام مجرمانه دیگری هم برداشته شد، چرا که با باز کردن در صندوق عقب خودرو مذکور مشخص شد مدتی پیش یک قوچ وحشی دیگر توسط او شکار شده است.

وی با بیان اینکه در حالی لاشه قوچ شکار شده در خودرو کشف شــد که بررسی بدن حیوان نشــان میداد او از ناحیه دست هدف شلیک گلوله شکارچی بیرحم قرار گرفته و از پای درآمده است، گفت: از ســوی دیگر معلوم شــد در این اقــدام برادرفردخاطی هم همراه او بوده، چرا که قسمتی از لاشه را او تحویل برادرش داده بود که سلاحش در این اقدام مورد استفاده قرار گرفته بود.

این مقــام مســئول در اداره حفاظت محیط زیســت مشــهد در پایان خاطرنشان کرد: با روشن شــدن این ماجرا و هماهنگی صورت گرفته با مقام قضایی، متهم به کلانتری منتقل و خودرو او نیز تا زمان اجرای عدالت به پارکینگ منتقل شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 15