شوق آموزش حضوری و نگرانی از سلامت دانش‌آموزان/ بازگشایی مدارس در تربت حیدریه
شوق آموزش حضوری و نگرانی از سلامت دانش‌آموزان/ بازگشایی مدارس در تربت حیدریه

شیوه‌نامه حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین که به ادارات آموزش و پرورش ابلاغ شد، در دانش‌آموزان تربت حیدریه شور و شوقی وصف ناپذیر برانگیخت و آنان را با شادمانی روانه مدارس کرد.

به گزارش اخترشرقوبه نقل از ایرنا ؛ر اساس شیوه‌نامه جدید بازگشایی مدارس، تمامی فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و دروس باید به‌صورت حضوری و با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس انجام شود.

از سویی خانواده‌ها علیرغم دغدغه‌هایی که در خصوص سلامت فرزندان خوددارند، با توجه به وضعیت ناخواسته‌ای که در ۲ سال اخیر ازنظر تحصیلی و آموزشی گریبان گیر دانش آموزان شده است، مشروط به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، به‌ضرورت حضور آنان در کلاس درس رسیده‌اند.

بسیاری از والدین در تربت‌حیدریه می‌گویند که هرچند سلامت فرزندانمان برای ما بسیار حائز اهمیت است، اما در این ۲ سالی که آموزش‌وپرورش کشور درگیر فضای مجازی بود، شاهد افت تحصیلی آن‌ها بوده‌ایم و این شرایط نباید بیش از این ادامه پیدا می‌کرد.

یکی از این والدین در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نباید به بهانه کوچک بودن کلاس‌های درس، شاهد عقب‌افتادگی بیشتر تحصیلی فرزندان خود باشیم.

علی احسانی افزود: درعین‌حال معتقدم هرچند دولت برنامه قابل قبولی در انجام واکسیناسیون سرتاسری ارائه کرده‌، اما به دلیل آنکه آموزش‌وپرورش تربت‌حیدریه ازنظر وضعیت سخت‌افزاری بسیار کهنه و فرسوده است، لذا مسئولان باید نسبت به بهسازی کلاس‌های درس تدبیر کنند.

بسیاری از دانش‌آموزان این منطقه نیز معتقدند هرچند آموزش از راه دور یا آموزش مجازی شیوه‌ای نوین در سراسر جهان و امری پسندیده است، اما در ایران به دلیل ضعف زیرساخت‌های لازم اعم از نرم‌افزاری یا فکری (آمادگی ذهنی والدین، معلمان و دانش‌آموزان) و همچنین زیرساخت‌های سخت‌افزاری (اینترنت پرسرعت و در دسترس نبودن گوشی تلفن همراه به تعداد دانش‌آموزان) موجب شده این شیوه آموزشی، تجربه چندان مطلوبی در امر تحصیل ایجاد نکند.

یک دانش آموزش دوره متوسطه دوم دبیرستان رازی تربت‌حیدریه در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: عمق فاجعه زمانی بیشتر مشخص شد که شاهد انتشار پیامک، فایل صوتی، عکس و کلیپ‌های فکاهی یا جدی محتواهای آموزشی در شبکه های اجتماعی بودیم که به شوخی گرفته می‌شد.

علی امیدوار افزود: اکنون ما خواستار توسعه فضاهای آموزشی و به عبارت بهتر توجه بیشتر مسئولان آموزش‌وپرورش از یک‌سو و خیران مدرسه‌ساز از سوی دیگر برای توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی هستیم.

دبیر بازنشسته دبیرستان‌های تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۳۰ سال تجربه در امر تدریس حداقل حاوی یک پیام بزرگ و مهم است و آن اینکه بهترین شیوه آموزش، تدریس به‌صورت چهره به چهره» است زیرا در چنین فضایی آموزش برمدار عواطف انسانی و درک متقابل جریان دارد، درحالی‌که در آموزش به شیوه از راه دور هیچ رد و نشانی از روابط و عواطف انسانی به چشم نمی‌خورد.

محمدرضا سالارمقدم بابیان اینکه آموزش» و پرورش در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند، اظهار کرد: آموزش مجازی هرچند به امر آموزش ضربه زد، ولی بیشترین صدمه را به امر پرورش و نظم و انضباط دانش‌آموزان وارد کرد.

آموزش در دوران کرونا، فرصت یا تهدید؟

مدرس دانشگاه و مدیر فرهنگی دانشگاه تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش در فضای کرونابرای ما هم تهدید و هم فرصت است که البته باید توسط کارشناسان بیشتر موردبررسی قرار گیرد.

جابر حجتی رزقی افزود: فرصت از این حیث بود که به‌هرحال برای آموزش‌وپرورش ما این امکان فراهم شد تا همپای کشورهای پیشرفته در بحث آموزش از راه دور اقدام کند و البته زیرساخت‌ها و قدم‎های اولیه خوبی هم برداشته شد.

وی گفت: درعین‌حال یک تهدید بود زیرا برنامه کاربردی شاد» برای دانش‌آموزان ما مشکلات متعددی را در پی داشت که مهم‌ترین آن آموزش یک‌طرفه و بدتر پاسخگویی به سؤالات معلمان توسط والدین و نه دانش‌آموزان بود که البته این شیوه خاص محدود به مدارس نبود، بلکه در دانشگاه‌ها نیز چنین شیوه‌ای اجرا شد.

حجتی رزقی افزود: واقعیت آن است شاد زمانی وارد آموزش‌وپرورش ما شد که هیچ زیرساخت سخت‌افزاری اصولی برایش فراهم نیامده بود و عمق فاجعه زمانی بیشتر مشهود شد که شاهد بودیم برخی معلمان از تولید محتوای» همکاران خود استفاده مجدد می‌کردند که این مشکل در دانشگاه‌ها نیز به چشم می‌خورد و دیدیم استادانی که از فضای اینترنت برای تولید محتوا استفاده می‌کردند یا دانشجویانی که با کپی کردن و تنها برای کسب نمره تلاش می‌کردند.

به ادعای این استاد دانشگاه تربت‌حیدریه متأسفانه در بخش آموزش‌های کرونایی موضوع کپی کاری از تولید محتوای دیگر معلمان» به تعداد زیاد به چشم می‌خورد.

مدیر آموزش‌وپرورش تربت‌حیدریه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میانگین دانش‌آموزان حاضر در کلاس درس در این شهرستان ۲۶ تا ۲۷ نفر است که حاکی از آن است که بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته‌ است.

حجت صالحی، جمعیت دانش‌آموزی این شهرستان را بالغ‌بر ۳۷ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این جمعیت در ۲۲۹ مدرسه دولتی، ۱۶۲ مدرسه غیرانتفاعی، هزار و ۷۴۹ کلاس و با کمک ۲ هزار و ۳۶۸ نفر معلم تحصیل می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از حیث کوچک بودن فضاهای آموزشی و موفق نبودن مدیران مدارس در اجرای پروتکل‌های بهداشتی، باید حق را به خانواده‌ها داد تا نگران سلامت فرزندان خود باشند زیرا اکنون ما در این خطه مدرسه‌ای داریم که گنجایش تنها ۲۰۰ نفر دانش‌آموز را دارد درحالی‌که در عمل ۵۰۰ دانش‌آموز را در آن جای‌داده‌اند.

حسین کریمی بابیان اینکه کمبود فضای آموزشی محدود به این شهرستان نیست، افزود: به اعتقاد من مسئولان آموزش‌وپرورش در سرتاسر کشور، بازگشایی مدارس را به فال نیک گرفته و با رسانه‌ها، مردم و به‌خصوص خیران مدرسه‌ساز نشست‌های مشترک برگزار کرده و به‌صورت شفاف کمبودها و نیازمندی‌های خود را اعلام کنند.

وی تصریح کرد: تربت‌حیدریه، ظرفیت خوبی هم در خصوص خیران مدرسه‌ساز و هم در بخش خیران حوزه سلامت دارد و تنها این هنر مدیریتی مسئولان مربوط را می‌طلبد تا با تجمیع این ۲ گروه، آموزش‌وپرورش کشور را همراهی کنند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزارنفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 55