شهرستان مشهد در رتبه اول کشت کلزا در سطح استان خراسان رضوی
شهرستان مشهد در رتبه اول کشت کلزا در سطح استان خراسان رضوی

سرپرست اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: با توجه به نقش کشت کلزا در تناوب زراعی و افزایش تولید سایر محصولات، در سال زراعی آتی بیش از ۱۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان مشهد زیر کشت محصول کلزا رفته است.

به گزارش اختر شرق؛ علی ممیزی سرپرست اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: توسعه کشت دانه روغنی یکی از راههای رهایی از وابستگی به خارج در بخش روغن مصرفی داخل است که در همین راستا امسال ۱۵۳۵هکتار در مزارع شهرستان مشهد زیر کشت این محصول استراتژیک رفت.

وی با بیان اینکه در خصوص متوسط عملکرد این محصول در هکتار سال زراعی گذشته ۲.۵ تن بوده است و این عملکرد متاثر از کشت بذرهای اصلاح شده هیبرید، رعایت دقیق مقدار بذر در هکتار، رعایت زمان کشت و تغذیه مناسب محقق شده است، عنوان کرد: بالا بودن راندمان تولید، صرفه جویی در آب، تقویت و حاصلخیزی خاک و کنترل آفات و علف‌های هرز از مزایای کشت محصول کلزاست.

ممیزی بیان کرد: در سال جاری مساحتی بالغ بر ۱۵۰۰هکتار از عرصه‌های کشاورزی شهرستان مشهد به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص پیدا کرد که ۲۲ درصد از سطح زیرکشت این محصول در خراسان رضوی را شامل می‌شود که نتیجه فعالیت‌های ترویجی و تعامل با کشاورزان است.

وی روغن کلزا را یکی از ارزشمندترین فرآورده‌های روغنی دانست و گفت: نیاز کشور به روغن مایع از طریق کشت این محصول تا حدی رفع می‌شود.

سرپرست اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد نیاز آبی پایین این محصول در کنار شرایط اقلیمی مشهد و تداوم دوره خشکسالی، غنای خاک و امکان بهره مندی و شیوه کشت تناوبی، گام برداشتن به سمت تحقق دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش به منظور ارتقاء امنیت غذایی وعدم نیاز به تامین واردات روغن و دانه‌های روغنی، وجود کارخانجات روغن گیری در مشهد و نیشابور را از جمله نکات مهم برای توجه به کشت کلزا در این منطقه برشمرد.

ممیزی اختصاص وام‌های سرمایه در گردش، مشاوره فنی ویژه و عملیات قرارداد و بیمه در قالب کشاورزی قراردادی با مسئولیت مزرعه نمونه آستان قدس را از جمله سیاست‌های تشویقی جهاد کشاورزی برای افزایش کشت کلزا عنوان کرد.

ممیزی به تحریم اقتصادی دشمنان، ضرورت افزایش تولید محصولات اساسی و نقش کشاورزی درامنیت غذایی مردم اشاره کرد و گفت: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته ۷۰ درصد از دانه‌های روغنی مورد نیاز کشورمان در داخل تولید می‌شود که دراین راستا از روند بسیار خوبی برخورداریم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 43