شهردار سبزوار: ظهور پتانسیل‌های گردشگری در سایه فراهم نمودن زیرساخت‌ها
شهردار سبزوار: ظهور پتانسیل‌های گردشگری در سایه فراهم نمودن زیرساخت‌ها

نشست خبری مشترک شهردار و اعضا شورای شهر سبزوار همزمان با روز خبرنگار در محل خانه تاریخی ترشیزی برگزار شد.

به گزارش اخترشرق؛ این نشست که با حضور عباس محمدیان رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی و مدیر خانه مطبوعات و رسانه های استان همراه بود، تعدادی از خبرنگاران به بیان دیدگاه ها، نقطه نظرات و پرسش های خود در قبال موضوعات مختلف شهری پرداختند.

شهردار سبزوار در این نشست با اشاره به پتانسیل های بالای گردشگری در کهن شهر بیهق گفت: ما باید با فراهم کردن زیر ساخت های لازم، پتانسیل های گردشگری شهر را به فعلیت برسانیم که این مهم می تواند فرصت های خوبی را برای جذب سرمایه گذاری های مختلف ایجاد کند.

سید علی کوشکی با ذکر این مطلب که سالیانه حدود ۱۵ میلیون زائر از سبزوار به عنوان دروازه ورودی بارگاه رضوی عبور می‌کنند، عنوان کرد: سبزوار به دلیل موقعیت استراتژیک خود و دارا بودن راه های دسترسی به بسیاری از استان های کشور، همچنین خط ریلی در مجاورت کمربندی سپهبد شهید سلیمانی، وجود فرودگاه، ظرفیت های کشاورزی، معادن غنی سنگ های زینتی ساختمانی، نقدینگی مطلوب موجود در شهر و… ظرفیت قابل توجهی برای سرمایه گذاری و حضور سرمایه گذاران دارد.

وی همچنین با اشاره به در حال اجرایی بودن عملیات تکمیل پروژه ارگ امیریه عنوان کرد: پروژه امیریه به عنوان یکی از پروژه های مهم تجاری در شهرستان با ۳۴هزار متر مربع فضای تجاری در حال تکمیل است که به عنوان نخستین طرح الگو و محرک توسعه در بافت فرسوده شهر سبزوار، با هدف بازآفرینی و هویت بخشی به بافت قدیمی، با مساحتی بالغ بر ۳/۴ دهم هکتار در بخش مرکزی شهر در سال ۹۴، با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی آغاز شده و در نهایت به یک بافت جدید شهری از حیث ساخت و ساز و معماری سنتی تبدیل خواهد شد.

کوشکی همچنین با اشاره به اینکه شهرداری با در نظر گرفتن شاخص های اقتصاد شهری و سرمایه گذاری توانسته نقشی مهم در راستای اقتصاد مقاومتی ایفا کند گفت: ارگ امیریه با استفاده از تجارب کارشناسان و متخصصان مجرب شهرداری سبزوار، از سال ۹۷ با احداث یک بازار دیگر به نام بازار بزرگ بیهق در بلوک ۵ امیریه وارد مرحله جدیدی شده است که فاز اول این پروژه یعنی بازار بزرگ شریف در محدوده جنوب غربی میدان دروازه عراق در چهار طبقه و مساحت حدود سه هزار و ۲۰۰ متر مربع قرار گرفته و با کاربری تجاری و طراحی ویژه سنتی و مدرن آماده بهره برداری است.

شهردار سبزوار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر مهم ترین طرح اجرایی برای سال آینده و آسفالت معابر نیز خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۰۰ هزار متر مربع روکش آسفالت در سطح شهر انجام شده که امسال نیز علیرغم کمبود نقدینگی حاکم بر کشور از حدود ۱۵۰ هزار متر مربع گذشته است. همچنین طی سال اخیر و با توافق با مالکان، ۱۸ نقطه کور از خیابان ها و معابر سطح شهر با حدود ۲۰هزار متر مربع و اعتباری بالغ بر ۶۶ میلیارد ریال در سطح شهر شناسایی و بازگشایی شده است.

سید علی کوشکی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به روند اجرایی و تکمیلی بزرگراه ابریشم نیز یادآور شد: فاز سوم بزرگراه ابریشم و شمال غرب سبزوار به طول ۲/۷ کیلومتر مربع در حال احداث و در مرحله خاکبرداری است که حد فاصل بلوار توحید شهر و جاده جوین _جغتای را شامل می شود. همچنین برای اجرای کامل و نهایی فاز سوم این طرح ۷۰ هزارمترمربع زمین  از مجموع ۳۰هکتار از اراضی ملی که  به شهرداری واگذار شده است را شامل می‌شود  و تملک آن در هر کلیومتر هفت تا ۱۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی در ادامه با اشاره به احداث میدان خواجه نظام الملک، ادامه مسیر پیاده روی و ایجاد مسیر دوچرخه سواری بزرگراه ابریشم گفت: در حوزه سلامت شهروندان، شهرداری با احداث ۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی در مجموع اقدامات خوبی را برای ایجاد شور و نشاط انجام داده که عمارت ایرانیان، احداث پارک بانوان در مسیر توحید شهر، زیباسازی و نوسازی استخر ناوی، اجرای ۳۰۰ برنامه فرهنگی، احداث ۱۴ مرکز آموزش شهروندی و مهارت های زندگی و… از جمله آن هاست.

شهردار همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی براجرایی شدن مصوبه شورای شهر به  نام گذاری خیابانی به اسم کلیدر خاطر نشان کرد: تا کنون مصوبه ای از سوی هیئت تطبیق به شهرداری ارسال نشده است و اگر مصوبه ای در این خصوص ارسال شود قطعا اجرایی خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در بخش دیگری از این نشست با گلایه از وضعیت زیرساخت های شهری گفت: زیر ساخت های شهری به گونه ایست که حتی برای قدم زدن یک زن هم مناسب نیست.

زهرا بخشی در انتقاد به اختصاص بخشی از اماکنی نظیر استادیوم شهید خوشبین و پارک بانوان در ساعاتی خاص برای بانوان اضافه‌ کرد: مسلما اگر قرار است برای بانوان محدودیتی قائل شویم باید زیر ساخت های آن را از قبل فراهم کنیم اما متاسفانه زیرساخت های شهری ما نمی‌تواند پاسخگوی نیاز و انتظار بانوان باشد.

وی همچنین خواستار احداث پارک جامع بانوان و فراهم کردن فضایی برای زنان برای استفاده از نور آفتاب در جامعه اسلامی شد و از برداشتن حصار پارک بانوان انتقاد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه افزایش جریمه طبقات ساختمانی از طبقه ششم به بعد جزء سیاست های دولت نیست گفت: تعداد طبقات ساختمانی در سبزوار بر مبنای زیرساخت های شهری و بر اساس سه یا چهار طبقه تعریف شده نه هشت طبقه.

علی اصغر محمدی عنوان کرد: در سال دوم پنجمین دوره شورای اسلامی شهر، از سوی شورا لایحه ای برای جریمه افزایش طبقات از طبقه ششم به بعد ارائه شد اما فرمانداری با این بهانه که این، دخالت در طبقه ششم و هفتم بر خلاف طرح تفضیلی است لایحه را رد کرد.

محمدی در این باره و به نقل از برادران، فرماندار سبزوار گفت: علت رد این لایحه این بوده که افزایش قیمت به شکل کنونی نبوده است.

در بخش پایانی این نشست نیز رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با ذکر اینکه خبرنگاران سنگرسازان بی سنگر هستند عنوان کرد: باید معیارهای خبرنگاران طراز انقلاب، تبیین و برجسته شود تا خبرنگار نماها جای خبرنگاران واقعی را نگیرند.

عباس محمدیان با اشاره به اینکه سند تحول هر شهر در گرو فعالیت سازنده رسانه ها است، مطرح کرد: توسعه هر شهر در بخش های مختلف صنعت، گردشگری، اقتصاد و فرهنگ در گرو تعامل و پیوند با رسانه ها است.

وی در پایان سخنان خود با ذکر اینکه تشویق به ترویج کار پسندیده و نیک در دین مبین اسلام مورد توجه است، بیان کرد: کانون بسیج رسانه سبزوار با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر صدا و سیما و تشکل های خبری هر ماه برترین سوژه خبری را انتخاب کنند تا بسیج رسانه هدایایی قابل توجه را دراین باره برای خبرنگاران به لحاظ تشویق و دادن انگیزه آنان در نظر بگیرد.

لازم به ذکر است؛ پایان این نشست نیز با اهدای لوح و هدیه به خبرنگاران و اهالی رسانه شهرستان همراه بود.

خبرنگار: مهدیه عابدی

image_printچاپ مطلب

Visits: 14