شناسایی ۱۵ بیمار مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در تربت‌جام
شناسایی ۱۵ بیمار مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در تربت‌جام

تعداد ۱۵ بیمار مشکوک به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (سی‌سی اچ اف) در تربت‌جام شناسایی که از این تعداد آزمایش سه نفر مثبت اعلام‌شده است.

به گزارش اختر شرق؛ معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام بابیان این مطلب گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

مهندس محمدرحیمیان افزود: این‌یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت هم مخزن و هم ناقل آن است و این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند و انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود.

وی خاطرنشان کرد: این ویروس بیشتر حیوانات را مبتلا می‌کند، اما موارد تک‌گیر یا اپیدمی انسانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد و پرندگان هم به‌جز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاوم هستند و همچنین تماس با فرد مبتلا هم می‌تواند باعث این بیماری شود

وی با اشاره به راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: گزش یا له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده ازجمله راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه است.

رحیمیان با اشاره به علائم این بیماری تصریح کرد: شروع ناگهانی تب، درد عضلانی و خونریزی ازجمله علائم مهم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است و استفاده از حفاظت شخصی در حین ذبح دام (دستکش، پیش‌بند، عینک، ماسک، کلاه، چکمه، روپوش)، حفاظت فردی از گزش کنه، ذبح دام در کشتارگاه‌های مجاز، نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در یخچال (دمای ۴ درجه سانتی‌گراد)، ازجمله راه‌های پیشگیری از این بیماری است و خطر انتقال این بیماری را از بین می‌برد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام تأکید کرد: مردم باید از مصرف گوشت‌های گرم صرف‌نظر کنند و از مصرف گوشت‌های گرم و تازه ذبح‌شده، جگر و کلیه‌های گوسفندان نیز جداً خودداری کنند و تمامی محصولات گوشتی مربوط به دام‌ها را تا ۴۸ ساعت داخل دمای معمولی یخچال قرار داده و یا قربانی خود را به کشتارگاه‌های دارای مجوز رسمی تحویل دهند زیرا طبق آزمایش‌های انجام‌شده جگر و قلوه‌های گوسفندان به‌عنوان منبع ذخیره بیماری تب کریمه کنگو محسوب می‌شود بنابراین از امعاء و احشاء گوسفندان تازه ذبح‌شده پرهیز شود.

خبرنگار: ابوالحسن صاحبی جهان‌آبادی

image_printچاپ مطلب

Visits: 1