شناسایی و ثبت یک گونه جدید از پرندگان در خراسان رضوی
شناسایی و ثبت یک گونه جدید از پرندگان در خراسان رضوی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مشاهده و ثبت حضور یک زیر گونه جدید از پرندگان با نام سنگ چشم خاکستری عربی (جنوبی) در این استان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ تورج همتی در این باره گفت: در پایش پرنده نگرهای استان به همراه پرسنل اجرایی اداره حفاظت محیط زیست تربت جام در منطقه چشمه گل، زیر گونه‌ای از خانواده سنگ چشم‌ها با نام سنگ چشم خاکستری عربی و با نام علمی Lanious excubitor aucheri مشاهده و پس از مستندسازی و بررسی‌های کارشناسی نام آن در لیست پرندگان استان خراسان رضوی ثبت شد.

این مقام مسئول درباره خصوصیات ظاهری این زیر گونه جدید گفت: سنگ چشم خاکستری عربی (جنوبی) با سنگ چشم خاکستری بزرگ از نظر ساختمان ظاهری و پرو بال فرق می‌کند و خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی ۳۳۳ گونه پرنده تا کنون شناسایی و ثبت شده است.

لازم به ذکر است؛ سنگ چشم خاکستری عربی (جنوبی) ۲۴ تا ۲۵ سانتیمتر طول دارد و به اندازه سنگ چشم خاکستری است اما بال‌هایش اندکی کوتاهترند، منقار نسبتا سنگین و پاها بلند است. رگه‌های سفید روی دم کمتر و در مجموع کمی تیره‌تر از سنگ چشم بزرگ است. حالت سیاهی پشت چشمان دارد و سفیدی گلو و پشت در تضاد با زیرتنه می‌باشد. در پرنده جوان روتنه کمرنگ‌تر و قهوه‌ای‌تر از بالغ ولی زیر تنه بنفش نخودی است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 7