سهم قطعه سازان خراسان رضوی در تولید خودرو افزایش یافت
سهم قطعه سازان خراسان رضوی در تولید خودرو افزایش یافت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: سهم قطعه سازان این استان در تولید خودرو داخلی از ۱۲ درصد به ۱۸ درصد رسیده و همچنین میزان فروش آن‌ها به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا تا پایان سال به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

به گزارش اختر شرق؛ علی رسولیان در نشست با قطعه سازان خراسان رضوی اظهار کرد: تحریم‌ها موجب کاهش واردات قطعه به کشور شده که این امر به نفع قطعه سازان است و رسیدن آن‌ها به خودکفایی را نزدیکتر می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به سقف پایین «خرید دین» بانک‌ها (قراردادی که به موجب آن بانک، دین مدت دار بدهکار را به کمتر از مبلغ اسمی آن به صورت نقدی از مشتری خریداری می‌کند) از قطعه سازان، تصریح کرد: ظرفیت خرید دین توسط بانک‌ها برای قطعه سازان استان باید به حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برسد.

وی گفت: در این زمینه نشستی با مدیران بانکهای صادرات، صنعت و معدن، ملی، توسعه تعاون، رفاه و تجارت با محور افزایش سقف «خرید دین» برگزار و آخرین وضعیت بررسی خواهد شد تا به نتیجه امیدبخشی در این زمینه برسیم.

رسولیان افزود: نامه‌ای با امضای استاندار خراسان رضوی تنظیم و سهم قطعه سازان استان از خرید دین توسط بانک‌ها مشخص و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال خواهد شد تا هم میزان سرمایه در گردش قطعه سازان و هم سقف خرید دین توسط بانک‌ها تغییر کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: برای افزایش مدت زمان تخصیص ارز به قطعه سازان از سوی بانک مرکزی نیز نامه‌ای با امضای استاندار خراسان رضوی به رئیس کل این بانک ارسال می‌شود تا بتوان با افزایش مدت زمان تخصیص ارز از دو ماه به دستکم چهار ماه فرصتی برای قطعه سازان فراهم کرد تا نقدینگی لازم را تامین کنند.

وی گفت: دو نامه نیز برای ایجاد نمایندگی «شرکت سازه گستر» سایپا در این استان به مدیرعامل سایپا و برای توسعه ساختار اداری ساپکو در مشهدبه مدیرعامل ایران خودرو ارسال خواهد شد تا مشکلات این دو بخش برطرف شود.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تولید خودرو در خراسان رضوی نسبت به گذشته افزایش یافته و سهم قطعه سازان در میزان فروش خودروسازان از ۱۲ درصد به ۱۸ درصد رسیده و قطعه سازان در سه ماه نخست امسال ۱۰ هزار میلیارد ریال فروش داشته‌اند.

محمدمهدی شکورزاده افزود: خودروسازان از دو طریق قادر به پرداخت بدهی خود به قطعه سازان هستند که شامل عمل به تفاهمنامه با قطعه سازان و روش تخصصی غیرپولی «خرید دین» است.

وی با بیان اینکه سقف خرید دین در بانکهای خراسان رضوی بسیار پایین است، عنوان کرد: مبلغ این خرید بستگی به میزان وثایق تحویل شده از سوی قطعه سازان به بانک‌ها دارد که این وثیقه‌ها در بانک‌ها اندک است، از سوی دیگر بانک‌ها ۲۵ درصد از تسهیلات سرمایه در گردش بانک‌ها را سپرده می‌کنند.

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی با اشاره به اشتغال ۱۰ هزار نفر در کارخانه‌های قطعه‌سازی استان، گفت: در صورتی که سقف خرید دین برای قطعه سازان در بانک‌ها افزایش یابد، کمک بسیار به این بخش خواهد شد.

شکورزاده با بیان اینکه بانک مرکزی مدت اعتبار تخصیص ارز را دو ماه اعلام کرده و این در حالی است که تامین نقدینگی قطعه سازان دستکم چهار ماه به طول می‌انجامد و قطعه ساز قادر نیست طی دو ماه پول را در اختیار بانک مرکزی قرار داده و ارز تحویل بگیرد، مطرح کرد: از سوی دیگر هزینه‌های حمل و نقل بین شهری طی یک ماه اخیر ۳۸ درصد افزایش یافته که این امر بر قیمت تمام شده قطعات خودرو تاثیر گذاشته است.

وی با تاکید بر مستقل شدن شرکت ایران خودرو خراسان از شرکت ایران خودرو کشور گفت: با استقلال شرکت ایران خودرو خراسان، خرید قطعه از قطعه سازان تسهیل می‌شود، کیفیت خودروها افزایش و قیمت تمام شده آن کاهش می‌یابد و محصولات شرکت ایران خودرو خراسان رقابتی‌تر می‌گردد.

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) در شرق کشور نیز در این نشست گفت: ساپکو و شرکت سازه گستر سایپا در سه ماه نخست امسال ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال قطعه از قطعه سازان استان خریداری کرده که سهم سازه گستر از این میزان ۲۰ درصد است.

سهیل داورپناه با بیان این مطلب که ارقام خریداری شده مربوط به قیمتهای سال ۱۳۹۸ است و با توجه به اصلاح قیمت‌ها در تابستان، رقم نهایی خرید از قطعه سازان خراسان رضوی بسیار بیشتر از سه ماهه اول سال خواهد شد، اظهار کرد: سهم فروش قطعه سازان خراسان رضوی به شرکتهای ایران خودرو و سایپا تا پایان سال به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

مدیرعامل ساپکو در شرق کشور عنوان کرد: ۵۴ درصد از قطعات خودروهای خارجی در تهران از قطعه سازان مشهد تامین می‌شود، قطعه سازان خراسان رضوی همواره در دوره تحریم کشور، شرایط فروش بهتری داشتند زیرا در تولید به خودکفایی رسیده و نیازی به واردات قطعه ندارند، این در حالی است که قطعه سازان اصفهان با وجود حضور شرکت فولاد مبارکه، از نظر تولید قطعه در رتبه پایین‌تری از خراسان رضوی قرار دارند.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه‌های دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی و پنج هزار میلیارد ریالی ساپکو با بانک‌ها طی دو ماه گذشته، گفت: براساس این تفاهمنامه‌ها برای هر پرداخت به قطعه سازان، ساپکو سپرده بانکی آن را تامین خواهد کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 4