سمپاشی بیش از ۶ هزار هکتار از مزارع غلات شهرستان جوین علیه آفت سن
سمپاشی بیش از ۶ هزار هکتار از مزارع غلات شهرستان جوین علیه آفت سن

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین از سمپاشی بالغ بر شش هزار هکتار از غلات این شهرستان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با بیان اینکه از ابتدای شروع مبارزه با آفت سن مادری در سال جاری تاکنون بالغ بر شش هزار هکتار از مزارع غلات شهرستان سمپاشی شده است، گفت: سن غلات یکی از مخرب‌ترین آفات گندم و جو میباشد که علاوه بر کیفیت نیز بر کمیت محصول تولیدی اثر سوء می‌گذارد.

قارزی با بیان اینکه بیشترین سمپاشی مربوط به مزارع گندم است، عنوان کرد: هر سال مبارزه علیه سن مادر در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه با ورود این آفت به مزارع غلات انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی جوین با اشاره به اینکه امسال ۹۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت گندم و بالغ بر ۴۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به کشت جو اختصاص یافته است، تصریح کرد: سمپاشی مزارع و سطح مزارع غلات علیه آفت سن مادر نقش بسیار مهمی در کاهش پوره سن در مزارع گندم دارد و از طغیان این آفت در مزارع جلوگیری می‌کند که از ابتدای شروع مبارزه تا کنون بالغ بر ۶۳۰۰ هکتار از سطح زیرکشت گندم و ۶۱۰ هکتار از سطح زیرکشت جو شهرستان علیه این آفت سمپاشی شده است.

مریم حمیدی راد، مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین به بهره برداران و کشاورزان توصیه کرد: با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

حمیدی راد در پایان تاکید کرد: سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در است که اقدام به تغذیه از مواد درون گندم یا جو می‌کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می‌شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 51