سفر ۳۵ کیلومتری شهروندان نصرآبادی برای سوختگیری گاز خودرو
سفر ۳۵ کیلومتری شهروندان نصرآبادی برای سوختگیری گاز خودرو

نبود جایگاه سی ان جی در شهر و بخش نصرآباد مشکلات زیادی رابرای جمعیت ۴۵هزارنفری این منطقه به وجود آورده است.

به گزارش اختر شرق؛ علی محمد برسرآمد از کشاورزان روستای خیرآباد با اشاره به قابلیت زیاد منطقه در تولید محصولات کشاورزی اظهار کرد: بیشتر کشاورزان منطقه خرده مالک هستند و برای حمل محصولات خود به بازارهای مصرف از وانت و کامیونت استفاده می‌کنند و سهمیه اختصاص داده شده بنزین جواب گوی نیاز آن‌ها نیست. درنتیجه بیشتر از خودروهای دوگانه سوز استفاده می‌کنند اما با توجه به نبود عرضه گاز جایگاه سی ان جی در منطقه عملا گازسوز کردن خودروها ثمره‌ای برای مردم نداشته است.

رمضانپور یکی از کارمندان ادارات شهرنصرآباد که هرروز مسافت ۳۵ کیلومتری تربت جام تا نصرآباد را طی می‌کند، گفت: استقرار نیافتن برخی ادارات، کمبود امکانات درمانی، آموزشی و خدماتی در شهر نصرآباد هر روز عده زیادی از شهروندان را مجبورمی کند برای تامین نیازهای خود به تربت جام رفت و آمد کنند.

وی تصریح کرد: به علت کمبود سرویس‌های عمومی و فرسوده بودن مینی بوس‌ها بیشتر مردم با خودروهای سواری و مسافرکش رفت و آمد می‌کنند و نبود جایگاه سی ان جی برای این خودروها مشکلات زیادی به وجود آورده و باعث شده است رانندگان قیمت کرایه را به دلخواه تعیین کنند به طوری که این مسیر کوتاه ۱۰هزارتومان کرایه می‌گیرند.

متصدی جایگاه پمپ بنزین شهر نصرآباد، علت عرضه نشدن سی ان جی در این جایگاه را کمبود فضا اعلام کرد و گفت: به علت مساحت کم زمین فعلی امکان نصب تاسیسات سی ان جی در ان وجود ندارد.

ناظری بیان کرد: برای توسعه جایگاه نیازمند حمایت بیشتر مسئولان هستیم و مردم مجبورند برای تامین گاز خودروهای خود حداقل مسافت ۳۵ کیلومتری نصرآباد- تربت جام را طی کنند که این کار باعث افزایش ترافیک جاده‌ای و هدر رفتن وقت می‌شود و هزینه‌های زیادی را بر شهروندان تحمیل می‌کند.

یکی از اعضای شورای اسلامی خرم آباد نیز گفت: با توجه به جاده ترانزیتی و بین المللی مشهد تربت و تایباد و تصویب منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و هم چنین تردد بالای خودروها در این مسیر و جمعیت بخش نصرآباد و اقتصاد کشاورزی منطقه با تکیه بر وسائط نقلیه جزو دلایلی هست که راه اندازی جایگاه سی ان جی را به عنوان یک ضرورت توجیه‌پذیر می‌نماید.

مهدی فیاض عنوان کرد: با توجه به فاصله حدود ۷۰ کیلومتری از جایگاه حسینی تا فریمان و نبود جایگاه برای سوخت گیری با توجه به موقعیت مکانی بخش نصرآباد در این فاصله این خلا جبران خواهد شد.

وی افزود: حدود دو سال قبل سرمایه گذار بخش خصوصی در جوار مسجد بین راهی امام رضا علیه السلام روستای خرم آباد با هدف راه اندازی جایگاه مجوزهای لازم از ادارات دولتی را اخذ ولی به علت تحریم‌ها و افزایش شدید قیمت تجهیزات و تاسیسات لازم پیگیری متوقف گردید.

فیاض گفت: چنان چه مساعدت مسئولین سطح بخش در جذب و یا تشویق بخش خصوصی جهت پیگیری جایگاه فوق که حدود ۴۰ درصد پیشرفت کار داشته در آینده می‌توان به دائر شدن و راه اندازی جایگاه سی ان جی امیدوار بود.

حسن شیروانی که در کیلومتر ۱۵ نصرآباد به فریمان در حال احداث جایگاه دومنظوره نفت گاز و بنزین می‌باشد در این زمینه گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات نبود جایگاه سی ان جی توجیه نداشتن این پروژه نسبت به سرمایه‌ای هست که هزینه می‌شود مثلا الان که دستگاه سی ان جی که قیمتش حدود ۱۱میلیارد تومن هست غیر از هزینه‌های دیگرش. دوم اینکه هزینه نگهداری و تعمیرات دستگاه بسیار سخت و هزینه بردار است که دولت در هیچ زمینه‌ای کمک مالی نمی‌کند. سوم اینکه سختگیری اداره‌ها از قبیل مجوز گرفتن و روال کاغذ بازی آن‌ها باید کفش آهنی داشته باشید. به خاطر این چنین مشکلاتی کسی راغب نمیشود در این زمینه سرمایه‌گذاری کند

وی تصریح کرد: بنده خودم هم جا و مکانش را دارم و هم مجوز اگر دولت کمک کند و دستگاهش در اختیار پروژه بگذارد میتوانم جهت احداث جایگاه اقدام کنم.

بخشدار نصرآباد نیز با تایید این مشکل در منطقه مطرح کرد: بخش نصرآباد استعداد و قابلیت احداث دو جایگاه سی ان جی را دارد و توجیه اقتصادی نیز دارد.

حسین اکبری مقدم با اشاره به اینکه در گذشته برای تشویق مردم برای گاز سوز کردن خودروها وزارت نفت برای شهرداری‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته بود اما در آن دوره متاسفانه همکاری لازم از سوی شهرداری و شوراها انجام نشد، گفت: سرمایه گذاران زیادی برای احداث جایگاه سی ان جی اقدام کرده‌اند اما به دلیل نداشتن سند مالکیت قطعی زمین و نبود تسهیلات دولتی و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها در نیمه راه کار را رها کرده‌اند.

بخشدار نصرآباد وعده داد این کار را از طریق مراجع بالاتر پیگیری نماید تا بتواند با استفاده از تسهیلات دولتی سرمایه گذاران را برای این کار ترغیب نمایند.

خبرنگار: صادق مرادی

image_printچاپ مطلب

Visits: 16