سرپرست بهزیستی خراسان رضوی: ۵۴ مرکز توانبخشی روزانه به افراد دارای سندرم داون خدمات می‌دهند
سرپرست بهزیستی خراسان رضوی: ۵۴ مرکز توانبخشی روزانه به افراد دارای سندرم داون خدمات می‌دهند

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۱۱۰ بیمار سندرم داون در ۵۴ مرکز توانبخشی روزانه در خراسان رضوی، تحت آموزش و درمان هستند.

به گزارش اختر شرق؛ به گفته‌ی سرپرست بهزیستی خراسان رضوی، آماری از تعداد مبتلایان به سندرم داون در استان در دست نداریم و برآوردها بیشتر تخمینی است.

دکتر مسعود فیروزی به مناسبت روز جهانی سندرم داون، با بیان اینکه تقریبا ۱۰ درصد مجوزهای سقط جنین دارای معلولیت، مربوط به جنین‌های دارای نشانگان داون است، گفت: برآورد کلی این است که نیم در هزار متولدین، دارای این بیماری هستند و همکاران ما در بخش ژنتیک، در تلاشند که با مشاوره و آزمایشات ژنتیک، از بروز این گونه تولدها پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، تدوین شناسنامه ژنتیک برای تمام خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی در جریان اجرا است و به جز خانواده‌های دو و تک معلولی، بقیه‌ی خانواده‌های تحت پوشش، مورد بررسی ژنتیکی قرار گرفته‌اند.

فیروزی گفت: امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم بتوانیم کلیه‌ی خانواده‌های دارای عضو معلول را در سال آینده مورد بررسی ژنتیکی قرار دهیم که دست کم در این خانواده‌ها از بروز تولد دارای معلولیت، پیشگیری کنیم.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد: تمام کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند یا بچه‌دار شوند به موقع از مشاوره ژنتیک بهره‌مند شوند تا شاهد تولد نوزادان دارای معلولیت نباشیم.

فیروزی با بیان اینکه در خراسان رضوی، هیچ عدد و رقم قابل استنادی به جز آنچه در موارد ختم‌بارداری از طریق آزمایشات ژنتیک مشخص می‌شود نداریم و آن عدد همان طور که گفته شد حدود ۱۰ درصد سقط‌ها را تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: به جهت اینکه همه‌ی خانواده‌ها و زوجین برای مشاوره و آزمایش ژنتیک به بهزیستی مراجعه ندارند، لذا آماری که ما از ختم بارداری یا سقط درمانی داریم، محدود به مراجعات بهزیستی است.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: مراکز توانبخشی روزانه تحت نظارت بهزیستی در استان، همگی پذیرای افراد دارای سندرم داون هستند و خدمات آموزشی، کاردرمانی، گفتار درمانی و روان‌شناختی به آنان ارائه می‌کنند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 74