سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی : یکی از راه‌های مدیریت گرد و غبار و ریز گرد‌ها حفاظت از تالاب‌ها می‌باشد
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی : یکی از راه‌های مدیریت گرد و غبار و ریز گرد‌ها حفاظت از تالاب‌ها می‌باشد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها از وضعیت این زیست بومی‌های حساس و ارزشمند در استان خبرداد.

به گزارش اخترشرق؛ مهدی اله‌پور سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، با بیان مشکلات و چالش‌هایی که بر اثر خشک شدن تالاب‌ها برای زیست بوم منطقه اتفاق می‌افتد، گفت: یکی از راه‌های مدیریت گرد و غبار و ریز گرد‌ها حفاظت از تالاب‌ها می‌باشد.

تالاب چیست:

وی در تعریف تالاب‌ها گفت: عمدتاً تالابها به صورت اکوتون تلقی می‌شود. اکوتونها مناطق گذرگاهی بین دو یا چند جامعه متمایز یا محیط زیست آبی و خشکی به شمار می‌آیند که غرقابی شدن خاک باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی ویژه‌ای می‌شود.

تالاب‌های حائز اهمیت استان خراسان رضوی:

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: در خراسان رضوی یازده تالاب دائمی و حائز اهمیت وجود دارد که شامل: اثر طبیعی ملی دریاچه بزنگان، رودخانه حفاظت شده کشف رود، رودخانه حفاظت شده تجن، چشمه سبز در داخل منطقه حفاظت شده بینالود، کال مژن آباد در داخل منطقه حفاظ شده سیرخون، کال شور سبزوار در داخل پناهگاه حیات وحش شیراحمد، رودخانه زنگلانلو در داخل منطقه حفاظت شده ارس سیستان، کال شور گناباد در داخل منطقه شکار ممنوع نوبهار و سه کوهک، کال شور نیشابور در داخل منطقه شکار ممنوع رئیسی، رودخانه هریرود در داخل منطقه شکار ممنوع مرزی، رودخانه شمخال در داخل منطقه حفاظت شده دربادام، می‌باشد و برنامه حفاظتی آن با جدیت و نگاه ویژه دنبال می‌شود.

برنامه‌های حفاظتی:

مهدی اله‌پور در خصوص برنامه‌های حفاظتی تالاب ها، گفت: نخستین گام برای حفظ و احیاء آن شناخت تالاب هاست که در حال حاضر برنامه سیپای ویژه هر تالاب مشخص می‌کند که برای مدیریت پایدار تالاب، مبتنی بر هم سویی و هم افزایی گروه‌های مختلف کنشگران در بخش‌های حاکمیتی، جوامع محلی و …، چه مسیری باید طی شود و چه اقداماتی با چه ساختاری و در چه اولویت‌بندی زمانی، اعتباری، دنبال می‌شوند و اثربخشی و کارایی آن‌ها چگونه پایش شده و نتایج آن با چه سازوکاری برای اصلاح و بهبود رویه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: در راستای اجرای عملیات حفاظتی برای اراضی ملی و پهنه‌های تالابی رودخانه تجن و برای جلوگیری از تعارضات، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اجرای برنامه سیپا با عملیات ظرفیت سازی، آموزش، مشارکت و آگاهی‌رسانی جوامع محلی حوزه رودخانه تجن به منظور ارتقاء سطح فرهنگ زیست محیطی و شناخت اهمیت و ارزش و کارکرد‌های تالاب، صورت پذیرفت.

وی افزود: در این خصوص ۲۴۴۰ متر عملیات فنس کشی و سیم خاردار، جهت تفکیک اراضی ملی و مستثنیات و جلوگیری از تعارضات دام، تخریب و تصرف و بوته کنی و همچنین حفاظت از جنگل قاسم خانی که به عنوان یک ذخیره گاه جنگلی در منطقه سرخس می‌باشد، انجام شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در ادامه عنوان کرد: به منظور کنترل و پایش رودخانه حفاظت شده تجن، بویژه موضوعات حقابه، تعارضات، پروژه بازسازی و تکمیل پاسگاه حفاظت محیط زیست تجن با هدف حفاظت بهتر از این تالاب و رودخانه ارزشمند، انجام شد.

مهدی اله پور، اجرای عملیات مهندسی و مکانیکی اثر طبیعی – ملی دریاچه بزنگان، با ایجاد دیواره ساحلی به منظور هدایت روان آب و سیلاب‌ها و به جهت احیاء و تأمین آب و حقابه دریاچه بزنگان، از دیگر اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص حفاظت از این سرمایه ارزشمند الهی را عنوان کرد.

تهدیدات و مشکلات تالاب ها:

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تغییر اقلیم، عدم تخصیص حقابه زیست محیطی تالابها و رودخانه ها، اجرای طرح‌های توسعه و زیربنایی بزرگ بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی، ورود آنواع آلاینده‌ها شیمیایی و فیزیکی، آلودگی‌های ناشی از فعالیتهای کشاورزی و دامداری، آتش سوزی و خشکسالی‌های متمادی، چندین شکار و صید غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی را از تهدیدات و مشکلات تالاب برشمرد و افزود: اقدامات احیایی تالاب‌های استان با جدیت درحال پیگیری و انجام است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 25