‍سبزوار رتبه دوم تولید ماهی‌های زینتی در استان خراسان رضوی
‍سبزوار رتبه دوم تولید ماهی‌های زینتی در استان خراسان رضوی

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار از یک واحد تکثیر و پرورش ماهیان زینتی واقع در روستای کهنه آب بازدید کرد.

به گزارش اختر شرق؛ در این بازدید امین الهامی تبار مالک و تولید کننده ماهیان زینتی درخصوص مشکلات پرورش، بازار و صادرات ماهیان، گفت: اگر قرار است این صنعت به توسعه شهرستان کمک کند دولت باید حمایت‌های لازم و کافی را از پرورش دهندگان داشته باشد به خصوص تسهیلات مناسب را در اختیار آنان قرار داده تا آنان نسبت به ادامه فعالیت خود در این بخش امیدوار باشند.

مهندس امانیان نیز پس از بازدید از قسمت‌های مختلف واحد تولیدی از جمله حوضچه‌های پرورش لارو، زوک‌ها و تجهیزات مورد استفاده در سالن، با تاکید بر سودآور بودن پرورش ماهیان زینتی، عنوان کرد: بزرگ‌ترین مزیت پرورش ماهیان زینتی این است که به مکان بسیار وسیع و منابع آبی سرشار نیاز نداشته و با هزینه نسبتا کم حتی در منازل با استفاده از روش‌های تصفیه و برگشت آب می‌توان به پرورش آن‌ها اقدام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد پایدار را از امتیازات دیگر این صنعت دانست و با یادآوری تولید سالیانه ۱/۲ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در ۲۵ مرکز فعال در سبزوار، تصریح کرد: اگر چه از حیث میزان تولید در استان رتبه دوم را داریم اما هنوز این حرفه در سبزوار با توجه به وجود نیروهای جوان و تحصیل کرده جای توسعه و پیشرفت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: بنابراین به منظور رونق بیشتر صنایع آکواریومی و تولید آبزیان زینتی نیازمند همکاری و مشارکت بخش خصوصی هستیم و معتقدیم با کمک سرمایه گذاران می‌توانیم تحولی را در این صنعت ایجاد کرده و تلاش می‌کنیم تا مشکلات تولیدکنندگان موجود رفع شود.

مهندس امانیان پیشنهاداتی درخصوص راه اندازی واحدهای کوچک و خانگی تولید ماهیان زینتی با محوریت واحدهای صنعتی به عنوان پشتیبان ارائه و اظهار امیدواری کرد با تدوین تفاهم نامه‌ای در آینده نزدیک این موضوع محقق گردد.

لازم به ذکر است؛ مرکز پرورش ماهیان زینتی آقای الهامی تبار با ظرفیت اسمی ۴۰ هزار قطعه در سال با سرمایه‌گذاری شخصی بالغ بر چهار هزار میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ تاسیس و تولیدات آن در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می‌رود.

خبرنگار: مهدیه عابدی

image_printچاپ مطلب

Visits: 20