سالیانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه‎های کلات وارد ترکمنستان می‎شود
سالیانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه‎های کلات وارد ترکمنستان می‎شود

فرماندار کلات گفت: بارش‌ها و سیل‎های بسیاری در کلات داریم و سالیانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه‎های این شهرستان وارد ترکمنستان می‎شود.

به گزارش اختر شرق و به نقل از ایسنا؛ مهدی ناصری با بیان اینکه کلات از نظر اقلیمی شهرستان خاصی است، عنوان کرد: در یک شعاع ۳۰ کیلومتری اختلاف ارتفاع در شهرستان کلات از دو هزار و ۸۵۰ متر به ۵۰۰ متر در نقطه صفر مرزی می‏‌رسد.

وی ادامه داد: اگر سیل‎هایی که در دشت آزاد اتفاق می‎افتد به دلیل شیب تند در این منطقه ایجاد شود، حجم تخریب بسیار بالا خواهد بود، از سویی اجرای طرح‎های آبخیزداری و آبخوان‌داری به دلیل نا مناسب شدن پوشش گیاهی و حفاظت از خاک و جلوگیری از وقوع سیلاب در شهرستان کلات ضروری است.

فرماندار کلات بیان کرد: متاسفانه همه ساله به علت شیب تند، حجم بسیاری از سیلاب، آب‎های سطحی و زیرسطحی و خاک این کشور وارد کشور ترکمنستان می‎شود، اگر چه تا کنون اقداماتی از جمله طرح ارزشمند سد مخزنی زیر زمینی توسط منابع طبیعی در کرناوه نقطه صفر مرزی اجرا شده اما همانند این طرح‎ها که اعتبار زیادی هم نمی‌خواهد باید در شهرستان بیشتر اجرا شوند.

ناصری افزود: تا کنون مطالعات خوبی در خصوص طرح‎های آبخیزداری و آبخوان‌داری توسط اداره منابع طبیعی و آبخوان‌داری در شهر کلات نادر اجرا شده است، که امیدواریم سال جاری به مرحله اجرا برسد.

وی اظهار کرد: در سال‌های پر بارش بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب‎های سطحی از طریق رودخانه‌های کلات به همسایه شمالی یعنی ترکمنستان وارد می‌شود و از حجم آب‎های زیر زمینی که وارد این کشور می‏‌شود آمار دقیقی نداریم.

فرماندار کلات با اشاره به اینکه جمهوری ترکمنستان با شهرستان‌های کلات، قوچان، درگز، سرخس و صالح‌آباد هم مرز است، افزود: این شهرستان در شمال شرقی ایران و استان خراسان رضوی قرار گرفته که از شمال به وسیله تپه ماهورهای نسبتاً پست به طول ۱۸۰ کیلومتر با کشور ترکمنستان همجوار است.

وی مطرح کرد: کلات در برابر سیلاب بسیار آسیب‌پذیر است به طوری که بیش از ۱۰۰ حوضه آبریز وارد شهر و سپس وارد رودخانه‎ها می‎شود، مهم‎ترین اولویت ما برای کنترل روان‌آب‎ها و آب‌های مرزی اجرای طرح‎های آبخیزداری است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 9