ریزش سن مادری در مزارع غلات در شهرستان مشهد
ریزش سن مادری در مزارع غلات در شهرستان مشهد

مسئول حفظ نباتات مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: با توجه به پایش مزارع گندم وجو در اراضی شهرستان سن مادری در مزارع زود کشت مشاهده شده است.

به گزارش اختر شرق؛ فهیمه طاهری مسئول حفظ نباتات مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با بیان اینکه ریزش اولیه سن صورت گرفته است، گفت: پایش این آفت از سوی شبکه مراقبت متشکل از ۱۵ کارشناس در ۱۱ پهنه تولیدی و با همکاری کارشناسان اداره بهبود تولیدات گیاهی و دیگر بخش‌ها آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۲هزار هکتار گندم و جو در شهرستان مشهد کشت شده است، تصریح کرد: با توجه به تراکم پایین جمعیت سن در شرایط کنونی سمپاشی توصیه نمی‌شود و مطابق با بازدیدها متعاقبا تاریخ سم‌پاشی اعلام خواهد شد.

طاهری بیان کرد: سن زدگی بیش از حد مجاز موجب‌عدم خرید و برگشت محصول توسط مراکز خرید تضمینی گندم می‌شود همچنین‌عدم مبارزه به موقع با این آفت باعث می‌شود در سال بعد جمعیت آفت سن افزایش یافته و خسارت بیشتری به مزارع وارد شود.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: آفت سن غلات به عنوان آفت کلیدی گندم، نقش به سزایی در کاهش عملکرد کیفی و کمی گندم داشته و لازم است با مبارزه به موقع با این آفت خسارت آن را به حداقل رساند.

وی با اشاره به اینکه سن غلات، یکی از مهمترین آفاتی است که می‌بایست قبل از تخم ریزی آفت سم‌پاشی انجام گیرد، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با پایش‌های به موقع و اقدامات پیشگیرانه در زمینه تولید گندم از نظر کیفیت و میزان تولید، عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

طاهری در پایان خاطرنشان کرد: مبارزه اصولی و به موقع با سن مادری باعث کاهش خسارت کمی و جلوگیری از خسارت کیفی پوره سن، کاهش مصرف سموم، کاهش خطرات زیست محیطی می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 68