رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی دیوان حافظ
رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی دیوان حافظ

هم‌زمان با سالروز بزرگداشت حافظ، قدیمی‌ترین نسخه خطی دیوان حافظ موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس در برنامه «سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی» رونمایی شد.

به گزارش اختر شرق؛ هم‌زمان با سالروز بزرگداشت حافظ شیرازی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، نود و هشتمین برنامه «سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی» خود را به معرفی قدیمی‌ترین نسخه خطی دیوان حافظ موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس اختصاص داد.

در این برنامه فرهنگی که با حضور حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس این سازمان در محل سالن اجلاس کتابخانه مرکزی رضوی برگزار شد، دکتر مرتضی عمرانی، استاد دانشگاه پیام نور مشهد، طی سخنانی به معرفی نسخه خطی دیوان حافظ دانشگاه پنجاب لاهور، با تکیه‌بر مقدمه جامع محمد گلندام پرداخت.

وی با اشاره به وجود شاعرانی چون سعدی، مولوی و حافظ در زبان و ادب پارسی، وجود بزرگان ادب ایران را مایه اعتلای ذوق و ادب ایرانی برای تمام عالم خواند و اشعار ایشان را جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی، اندیشه و حافظه جمعی ایرانی عنوان کرد.

در ادامه این مراسم سید رضا صداقت حسینی، کارشناس نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به معرفی شاخصه‌های قدیمی‌ترین نسخه خطی دیوان حافظ موجود در این کتابخانه پرداخت.

وی، کاتب این اثر نفیس را که به خط نستعلیق خوش در ۱۴ سطر و ۱۸۶ برگ در سال ۸۵۹ قمری نگاشته شده، عبدالرحمان خوارزمی عنوان کرد.

صداقت حسینی، همچنین به شاخصه‌های رسم‌الخط این اثر اشاره داشت و گفت: در این اثر (ک) به‌جای (گ)، (ج) به‌جای (چ)، (ب) به‌جای (پ) و حرف‌اضافه (به) متصل به واژه بعد کتابت شده، همچنین زیر حرف (س) سه‌نقطه گذاشته، زیر حرف (ی) دونقطه گذاشته و فعل (است) متصل به واژه قبل کتابت شده است.

وی، همچنین اوراق این نسخه را دارای جدول‌بندی به زر و تحریر مشکی و لاجورد عنوان کرد و گفت: این اثر در اسفند ۱۳۹۲ توسط کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خریداری‌شده است.

لازم به ذکر است در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی قریب به هشت هزار و ۲۰۰ نسخه خطی در موضوع ادبیات از شاعران و نویسندگان زبان و ادب فارسی به زبان‌های فارسی و عربی وجود دارد که از این میان، ۱۶۶ نسخه آن دیوان حافظ است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 35