رونمایی از جدید ترین اثر محمود دولت آبادی در سبزوار
رونمایی از جدید ترین اثر محمود دولت آبادی در سبزوار

همزمان با هشتادمین زادروز محمود دولت آبادی، نویسنده برجسته سبزواری، آیین بزرگداشتی به این منظور در کافه ویرگول سبزوار برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ دراین نشست که جمعی از فعالان فرهنگی و ادبی و علاقه مند به حوزه کتاب حضور داشتند از جدیدترین اثر دولت ابادی (اسب ها از کنار یکدیگر) نیز رونمایی شد که تعدادی  از حاضرین در این جلسه هر کدام به تحلیل و بررسی آثار وی پرداختند.

همچنین اجرای موسیقی زنده سنتی توسط استاد ابوالفضل مروجی نیز از دیگر برنامه های این نشست صمیمانه بود.

دکتر حسینی استاد دانشگاه حکیم سبزواری و از فعالان حوزه فرهنگی و ادبیات در این نشست با بیان اینکه داستان نویسی در سبزوار آینده درخشانی خواهد داش، گفت: قطعا با حضور اساتید برجسته دراین حوزه شاهد اینده درخشان در خصوص داستان نویسی در شهرستان خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به شخصیت و جایگاه  برجسته محمود دولت ابادی در میان نویسندگان ایرانی، تصریح کرد: دولت ابادی همیشه خواسته با مردم زندگی و درد آن ها را بیان کند. او در کارش اصالت دارد که این نقاط قوت در کمتر نویسنده ای یافت می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به انتشار جدیدترین اثر محمود دولت ابادی عنوان کرد: دولت ابادی عزیز ما از سال ۳۹ تا به حال قریب به ۶۰ سال است که دائم درحال قلم زدن و خلق اثر فاخر است. او هیچگاه قلمش را نفروخته، آزادانه زندگی کرده است . او حتی در شرایط سیاسی پر تلاطم ایران بسیار واقع گرایانه عمل کرده و این نکته مثبت در کمتر نویسنده ای وجود دارد.موضع گیری دولت ابادی در خصوص شهادت سردار سلیمانی نیز نمونه این جریان فکری است که محمود دولت ابادی سپهبد شهید را فرزند شایسته ایران و قهرمان ملی خواند.

حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود به نقل از جمال زاده از نویسندگان بزرگ ایرانی و در بررسی آثار دولت آبادی گفت: من تا به حال  رمان های زیادی خوانده ام و فکر نمی کنم کسی تا حد وی توانسته باشد کلیدر، چنین شاهکاری را بیافریند. روزی خواهد رسید که کلیدر به زبان های مختلف دنیا منتشر شود و مورد استقبال جهانی قرار بگیرد.

استاد دانشگاه حکیم سبزواری همچنین به نقل از یکی دیگر فعالان به نام حوزه ادب فارسی در خصوص آثار محمود دولت ابادی اشاره کرد: دولت ابادی بی شک یکی از بهترین نویسندگان ایران است. او اهل خراسان است، مهد ادب و حکمت ایران. او هم بزرگی این سرزمین را درخود متبلور ساخته و هم زخم های آن را.

در بخش دیگری از این نشست دکتر کیخسروی، نویسنده و داستان نویس سبزواری نیز با اشاره به گوشه ای از زندگی دولت ابادی و آثار وی خاطر نشان کرد: دولت ابادی در روستا و محیطی که بزرگ شد توانست همواره زندگی آن مردم و نواحی را به تصویر بکشد. او از همان اغاز با تاسی از افرادی نظیر بزرگ علوی ، صادق چوبک و آثار چخوف دریافت که نویسندگانی در دنیا هستند که از واقعیت و حقیقت نوشته اند و وی با خواندن آثار آنان دریافت که خودش نیز می تواند اینچنین بنویسد و قلم بزند.

این نویسنده سبزواری همچنین اشاره کرد: دولت ابادی حافظه نیرومندی دارد و شاید همین راز سرشاری و پرمایگی داستان های اوست چرا که هر چه را در دوران کودکی و نوجوانی اش دیده و شنیده است در حافظه دارد.

کیخسروی به نقل از مهدی اخوان ثالت  نیز گفت: امروز در نثر خوشبختانه ادم هایی داریم امید بخش و درخشان. من از کلیدر بوی تولستوی را می شنوم.کلیدر بسیار صمیمی است و توانسته با عرضه یک زبان تازه و واقعی به زبان و فرهنگ و ادب ما وارد شود. یعنی از یک زبان محلی یک زبان ادبی ساخته . کلیدر هم از نظر زبانی با ارزش است و از هم از نظر ثبت وقایع تاریخی، اجتماعی و سیاسی که آن را جذاب و گیرا کرده است.

وی در بخش دیگری از مطالب خود نیز افزود: بعد از انتشار کتاب مانیز مردمی هستیم در سال ۶۷ طی مصاحبه ای که با وی صورت گرفت از دولت ابادی سوال شد کدامیک از شخصیت های رمان برجسته کلیدر مورد علاقه شماست که وی در جواب پاسخ داد: من بسیار به این موضوع فکر کرده و به این پاسخ رسیده ام که همه این شخصیت ها از وجود من هستند و به عبارتی تمام این قهرمان ها، شخصیت ها و حتی آن هایی که نفرت انگیز اند بازتاب وجود من هستند و در وجود من نویسنده حضور بالقوه دارند، وجود و جوهر ان ها درمن است و تمام این نشانه ها و خصلت درونی از من، در درون این شخصیت ها متبلور شده است.

لازم به ذکر است؛ محمود دولت ابادی این فرزند شهیر دیار سربداران در سال ۱۳۱۹ در روستای دولت اباد سبزوار چشم به دنیا گشود و در زندگی حرفه ای و ادبی خودش بارها با خلق اثاری فاخرو درخشان توانسته است برگی نو در دفترادبیات و ادب این سرزمین بیفزاید.

اقای رمان ایران دوران کودکی ونوجوانی سخت خودش را به کار در کشاورزی، چوپانی، گیوه دوزی و … مشغول بود و بعد از مهاجرت به مشهد و تهران و مشغول شدن در مشاغلی نظیر حروف چینی، تاتر و… احساس کرد که چیزی در درونش در حال شکل گیری ست. چیزی شبیه معجزه که وی را به یکی از پر آوازه ترین نویسندگان ایرانی مبدل کرد. هجرت سلیمان، کلیدر، دیدار بلوچ، جای خالی سلوچ، سفر و…از جمله آثار ارزشمند وی است که در داستان کلیدر توانسته است به خوبی هر چه تمام ترسرگذشت قبایل چادر نشین خرسان را به تصویر کشیده و شاهکاری را در ادبیات ایران خلق کند.

کهن شهر بیهق به وجود چنین فرزندانی به خود می بالد.

خبرنگار: مهدیه عابدی

image_printچاپ مطلب

Visits: 26