روزهای خوش ترانزیت به آسیای میانه در راه است؟
روزهای خوش ترانزیت به آسیای میانه در راه است؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: با حذف دریافت هزینه «پیمایش تن کیلومتر» ناوگان ایرانی از خاک ترکمنستان، زمینه بازگشت پرقدرت ناوگان جاده‌ای ایران به عرصه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی کالا در کشورهای آسیای مرکزی فراهم شده است.

به گزارش اختر شرق و به نقل از ایرنا؛ احمد زمانیان یزدی اظهار کرد: طبق بررسی صورت گرفته تاکنون شماری از رانندگان اقدام به حمل بار ترانزیتی از مسیر ترکمنستان به مقصد دیگر کشورهای آسیای مرکزی کرده‌اند که بر اساس اعلام شرکتهای فعال، ترکمنستان عوارض «پیمایش» را از آن‌ها نگرفته است.

رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی تصریح کرد: امیدواریم این تحولات هر چه سریع‌تر موجب رونق و حضور دوباره ناوگان تجاری ایران در جاده‌های آسیای مرکزی شده و کشورمان جایگاه خود را در صنعت ترانزیت منطقه باز پس بگیرد.

زمانیان یزدی بیان کرد: به دلیل محدودیت‌های کرونایی و نیز دریافت حق پیمایش ۱.۵ دلاری به ازای هر کیلومتر، کامیونهای ایرانی مجبور بودند بار خود را در مرز به کشنده‌های ترکمنستانی تحویل دهند تا آن‌ها بار را به مرز ازبکستان ببرند و همین مساله مشکلات زیادی را برای شرکتها، ناوگان و رانندگان ایجاد کرده بود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد در پایان گفت: به علت تحمیل این هزینه گزاف به صاحبان کالا و بار، شرکت‌ها ترجیح می‌دانند بار خود را از مسیر کشور جمهوری آذربایجان و یا خاک روسیه به کشورهای آسیای مرکزی منتقل کنند و به همین دلیل در سال گذشته عملا مسیر ایران از ترانزیت منطقه حذف شده بود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 16