رفع تصرف بیش از ۷ و نیم هکتار از اراضی ملی استان به ارزش بالغ بر ۵۹ میلیارد تومان در اردیبهشت ماه سال جاری
رفع تصرف بیش از ۷ و نیم هکتار از اراضی ملی استان به ارزش بالغ بر ۵۹ میلیارد تومان در اردیبهشت ماه سال جاری

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: این یگان در اردیبهشت ماه سال جاری، با اجرای هشت پرونده اجرای احکام قضایی و رفع تصرفات فوری، تصرفات اراضی را بررسی و این زمین‌ها را از چنگال متصرفان آزاد کرده است.

به گزارش اختر شرق؛ سیدعبدالمجید نژاد صفوی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن خراسان رضوی در اردیبهشت ماه سال جاری موفق به بازپس گیری حدود ۷۶ هزار و ۲۳۷ مترمربع از اراضی ملی با ارزش تقریبی ۵۸ میلیارد و ۸۱۸ میلیون تومان شده است.

وی با اشاره به اینکه یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان ضمن جلوگیری از هرگونه تصرف و تعرض اراضی تحویلی دولتی و ملی، با اجرای هشت مورد عملیات رفع تصرف اجرای احکام قضایی و رفع تصرفات فوری به مساحت حدود ۷۶ هزار و ۲۳۷ مترمربع و ارزش تقریبی ۵۸ میلیارد و ۸۱۸ میلیون تومان شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به جزئیات این هشت پرونده، گفت: دو پرونده در شهر مشهد در مجموع به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع به ارزش ۵ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: همچنین در شهرستان سبزوار طی دو مورد عملیات رفع تصرف عدوانی به متراژ ۳۵ هزار و ۵۸۷ مترمربع و ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۹۳ میلیون تومان اموال بیت المال از چنگال متصرفان آزاد شد.

نژادصفوی با بیان اینکه در شهرستان طرقبه شاندیز نیز دو مورد عملیات رفع تصرف در مجموع به مساحت ۱۹ هزار و ۶۰۰ مترمربع به ارزش ۳۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان منجر به آزادسازی اراضی ملی و بازگشت آن به بیت المال شده است، تصریح کرد: همچنین در شهرستان تربت حیدریه ۱۵۰ مترمربع اراضی ملی به ارزش ۷۵ میلیون تومان، در شهرستان گناباد زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع و ارزش ۲۰۰ میلیون تومان و در شهرستان تایباد ۱۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع اراضی ملی به ارزش یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان از چنگال متصرفین خارج شد.

نژاد صفوی با تاکید بر اینکه این اقدامات با همراهی مقامات قضایی استان، کمیته شناسایی حفاظت و پیشگیری شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی و دستگاه های عضو شورای حفظ حقوق بیت المال صورت گرفته است، اظهار امیدواری کرد: با همکاری مردم و دستگاه های مذکور، این یگان به طور جدی تر به برخورد با متصرفان اراضی ملی بپردازد.

همراهی مردم برای رفع تصرف

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به نقش مردم در پیشگیری از تصرف و حفاظت از اراضی ملی و دولتی این گونه، خاطرنشان کرد: شهروندان می توانند موارد تصرف، تعرض و دخالت در اراضی دولتی و ملی را ضمن تماس با شماره تلفن گویای ۱۶۵۶ یا تلفن ثابت ۰۵۱۳۷۶۵۰۱۷۹ به یگان حفاظت گزارش دهند.

الزام به استعلام قبل از خرید ملک

نژاد صفوی با بیان نمونه هایی از ضرر و زیان شهروندان در زمان خرید املاک تصرف شده، گفت: به منظور پیشگیری از هرگونه ضرر و زیان، لازم است شهروندان در زمان خرید زمین و ملک، برای اطمینان از اصالت ملک مدنظر، از سازمان های مربوط استعلام بگیرند.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد به صورت قولنامه ای ملکی را خریداری می کنند و بعدها مشخص می شود آن ملک، جزو اراضی ملی و دولتی است؛ در چنین شرایطی، افراد علاوه بر ضرر مالی، مجبور به پرداخت خسارت نیز می شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در پایان تاکید کرد: گشت حفاظت اراضی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با حمایت دستگاه‌های نظارتی، موضوع مبارزه با زمین خواری را با جدیت در دستور کار قرار داده و در تمام استان هرگونه تحرک جهت تصرف غیرقانونی را با قاطعیت جلوگیری می‌نماید.

image_printچاپ مطلب

Visits: 56