رشد ۷۰ درصدی ترانزیت خروجی پایانه‌های مرزی خراسان رضوی به مقصد آسیای میانه 
رشد ۷۰ درصدی ترانزیت خروجی پایانه‌های مرزی خراسان رضوی به مقصد آسیای میانه 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی گفت: تردد ناوگان ترانزیتی ورودی و خروجی از مجموع سه پایانه مرزی فعال استان طی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن حدود ۴۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اختر شرق؛ جعفر شهامت در این باره عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ باتوجه به رفع محدودیت‌های کرونایی و افزایش ظرفیت پذیرش ناوگان و نیز پیگیری‌های صورت گرفته بیش از ۳۱۴ هزار دستگاه کامیون حامل ۴ میلیون و ۳۰۲هزار تن بار صادراتی، وارداتی و ترانزیتی از سه پایانه مرزی دوغارون، لطف آباد و سرخس تردد داشته است.

شهامت با بیان اینکه تردد ناوگان حامل محمولات صادراتی با ۷۴۷۰۲ دستگاه و تردد ناوگان وارداتی با ۱۶۸۰ دستگاه کامیون از پایانه‌های مرزی استان در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل بترتیب ۲ و ۱۰۲درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۸ هزار دستگاه کامیون حامل ۵۴۷ هزار تن کالای ترانزیتی از این سه پایانه مرزی وارد کشور شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از لحاظ تردد ۴۲درصد رشد داشته است.

وی همچنین بیان داشت در همین مدت بیش از ۹۰ هزار دستگاه کامیون حامل یک میلیون و ۸۶۱ هزارتن کالای ترانزیتی از طریق پایانه‌های مرزی استان از کشور خارج شده است که با رشد ۵۰درصدی همراه بوده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بیان کرد: تردد ناوگان ترانزیت ورودی و خروجی از مرزهای مشترک با ترکمنستان به مقصد کشورهای آسیای میانه در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن به ترتیب ۵۶درصد و ۷۰درصد افزایش داشته است.

وی میانگین تردد روزانه از مرز دوغارون در مجموع ورود و خروج را ۵۲۶ دستگاه و میانگین تردد روزانه مرزهای مشترک با ترکمنستان را ۶۱۷ دستگاه اعلام کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ بیشترین افزایش در ترددهای ترانزیتی مربوط به پایانه مرزی لطف آباد و بیشترین افزایش در تردد محمولات واردات و صادرات مربوط به پایانه مرزی سرخس است.

شهامت در پایان اظهار امیدواری کرد: باتوجه به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در سال گذشته مبنی بر ازسرگیری ترددهای حمل یکسره به ترکمنستان و ماوراء آن و توافقات با طرف مقابل در قالب کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای و نیز بازگشایی مجدد مرز باجگیران روند افزایشی در کلیه رویه‌های حوزه حمل و نقل بین المللی استان در سال جدید ادامه داشته باشد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 72