راه‌های توسعه شهرستان رشتخوار در یک نگاه
راه‌های توسعه شهرستان رشتخوار در یک نگاه

به گزارش اختر شرق؛ جنت آباد و جنگل، موتور اقتصادی و موتور توسعه منطقه هستند؛ درآمد فراوان و جمعیت زیادی دارند اما متاسفانه جاده‌ای که با محوریت تربت حیدریه ساخته شده است سرمایه اجتماعی و اقتصادی کلانی را از شهرستان خارج می‌کند؛ نخستین اقدام برای توسعه شهرستان رشتخوار ساخت و تکمیل همان جاده‌ای است که رشتخوار- شعبه – جنت آباد – جنگل را به هم متصل می‌کند.

کشاورزی رشتخوار درسال‌های اخیر به شدت تک محصولی شده و زعفران حرف اول و آخر را در منطقه میزند.

این درحالی است که از یکسو آب و هوای منطقه بخصوص آفتاب، برای کشت و پرورش ماهی بسیارمساعد است؛ نزدیکی به بازار تربت حیدریه و مشهد فروش مخصول را تضمین می‌کند.

کشت گلخانه‌ای انواع محصولات نیز از سوی دیگر مانند صیفی‌جات می‌تواند بسیار اشتغال‌زا و درآمدزا باشد. فرمانداری و نماینده و مسئولین جهاد کشاورزی دراین زمینه می‌توانند برای ورود این دو هنر به منطقه گام‌های بزرگی بردارند.

سوم: تجارت

بخش قابل توجهی از مردم رشتخوار می‌توانند با تجارت چمدانی و رفت و آمد روزانه به هرات درآمدهای زیادی کسب کنند. لاستیک و پلاستیک و کود و سیمان و گچ و سرامیک و شیرالات و کلید پریز و یراق الات ساختمانی و مواد شوینده و بهداشتی و… و از آن سو ادویه‌جات و پسته کوهی و جواهرآلات خام و سنگ‌های قیمتی و… و از همه ساده‌تر رانندگی و مسافرکشی در مسیر می‌تواند اشتغالزا باشد.

این مطلب را هم در نظر داشته باشید که قبل از پایان امسال راه آهن هرات نیز افتتاح می‌شود و کارکرد مهم این خط بازرگانی و آن هم از نوع چمدانی خواهد بود.

چهارم

حاشیه جاده رشتخوار از حدود عبس آباد تا حدود مسجد جامع کهن رشتخوار منطقه بسیار مطلوبی برای خدمات جاده‌ای و سرویس‌های متنوع آسایشگاهی و خوراکی و فروشگاهی باشد. شهرداری و شورای شهر می‌تواند با صدور مجوز‌های گاراژهای تعمیرگاهی و کشاندن تعمیرکاران به داخل خیابان‌های فرعی از زشت شدن جلوه کنار جاده پیشگیری کنند.

پنجم: معدن و صنعت

رشتخوار سرزمین غنی از معدنی است؛ باوجود شهرک صنعتی جدید ازساده‌ترین کارگاه‌های تولید گچ و اهک تا کوره‌های نیمه صنعتی اجرپزی وتولید بلوکه‌های سیمانی ساختمانی و تیرچه بلوک، اقلام صادراتی گوناگون اشتغال‌زا و درآمدزاست.

ششم

در مورد آموزش و پرورش با توجه به اینکه من سال هاست از آن فضا فاصله گرفته‌ام و باوجود اساتید شاغل و مدیران مبرزی که مشغول به کار هستند اظهار نظری نمی‌کنم. اما اجازه بدهید از تجربه موفقی در مشهد بگویم.

«خانه‌های مطالعه» مجوز‌هایی است که آموزش و پرورش و یا سازمان بهزیستی صادر می‌کند.

هم آموزش و پرورش و هم همکاران شاغل و بازنشسته و هم شورای شهر به‌عنوان یک متولی شهر می‌توانند با ایجاد دو مرکز مطالعه (با اجاره منزل و یااجاره مدرسه و یا گرفتن محلی از یک خیر اموزشی) برای دختران و پسران جایی برای مطالعه اموزشی ایجاد کرد.

تجهیز محل به کامپیوتر و لپ تاپ و تبلت و سی دی و کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی می‌تواند جاذبه زیادی برای رقابت آموزشی و کنکور ایجاد کند.

هفتم: کانون ریاضی

اگر در شهر رشتخوار مدرسه آموزشی ریاضی آزاد تاسیس کند و فقط کتب ریاضی آموزش و پرورش در آنجا تقویتی کار شود، آینده علمی کودکان رشتخور تضمین شده است.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 26