راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ در ۵ شهرستان بزرگ خراسان رضوی/ شهرستان‌های معین در حوزه جمع آوری معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها مشخص شدند
راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ در ۵ شهرستان بزرگ خراسان رضوی/ شهرستان‌های معین در حوزه جمع آوری معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها مشخص شدند

بنا به تصمیم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، کمپ‌های ماده ۱۶ در پنج شهرستان بزرگ استان خراسان رضوی در حال راه‌اندازی است.

به گزارش اختر شرق؛ حسین تنها طلب معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت: مراکز اقامتی ترک اعتیاد اجباری موسوم به کمپ‌های ماده ۱۶ هم اکنون در شهرستان‌های سبزوار و تربت حیدریه راه‌اندازی شده و در قوچان، نیشابور و تربت جام نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

تنها طلب عنوان کرد: این مراکز روی هم رفته حدود ۵۰۰ نفر ظرفیت دارند و قرار است معتادان متجاهر شهرستان‌های استان که توسط شورای هماهنگی و با مدیریت فرمانداری شهرستان جمع‌آوری می‌شوند با حکم قضایی در این مراکز پذیرش و مورد درمان و بازتوانی قرار گیرند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در خصوص هزینه‌های راه‌اندازی این مراکز گفت: ساختمان و تیم درمان این مراکز توسط یک مرکز ماده ۱۵ معرفی و هزینه‌های پذیرش و درمان که به شکل نفرروز پرداخت می‌شود به صورت ۵۰ درصد توسط فرمانداری و ۵۰ درصد توسط شورای هماهنگی تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: هر یک از این شهرستان‌ها که مرکز اقامتی اجباری در آن‌ها تأسیس شده، معین چند شهرستان اطراف‌شان نیز می‌باشند و بدین ترتیب، تمام شهرستان‌های خراسان رضوی، پوشش جمع‌آوری معتادان متجاهر را دارند.

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، تأسیس کمپ‌های اجباری در این شهرستان‌ها بر اساس برآوردهایی بوده که شورای هماهنگی استان و فرمانداری‌ها از معتادان متجاهر در سطح شهرستان‌های استان انجام داده‌اند و جمع‌بندی نهایی این بوده که همین تعداد برای پوشش کل استان کافی می‌باشد.

تنها طلب با اشاره به اینکه وقتی که مراکز تأسیس شدند و مدیریت آن‌ها مشخص گردید، کار درمان و بازتوانی در مدت سه ماهی که متجاهرین درگیر اعتیاد، مهمان این مراکز هستند توسط تیم‌های تخصصی که بهزیستی آن را تعیین و بر کارشان نظارت می‌کند انجام خواهد شد، عنوان کرد: در شهرستان‌ها به خاطر اینکه مراکز نگهداری موقت مانند مشهد وجود ندارد کارتن‌خواب‌ها نیز جمع‌آوری و با دستور قضایی در همین مراکز اجباری، پذیرش و نگهداری می‌شوند.

وی گفت: ممکن است عده‌ای از کارتن‌خواب‌ها جزو معتادان متجاهر نباشند اما به خاطر اینکه جمع‌آوری و نگهداری آن‌ها تکلیف شده و باید تا پایان فصل سرما شاهد حضور آن‌ها در سطح جامعه نباشیم، لذا این افراد نیز در همان مراکز اقامتی اجباری نگهداری موقت می‌شوند و چگونگی ترخیص آن‌ها منوط به تصمیم دستگاه قضایی است.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در پایان تأکید کرد: اگر این افراد با دستور قضایی در بخش جداگانه‌ای نگهداری شوند بهزیستی به عنوان متولی درمان و بازتوانی آن‌ها، اقدامات کاهش آسیب مانند تغییر مصرف، مشاوره روان‌شناسی و مددکاری، جداسازی در صورت نیاز، انتقال به مراکز بهزیستی در صورت لزوم و اقداماتی از این دست در مورد آن‌ها اعمال خواهد شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 79